جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید یوسف طباطبایی نژاد

حوزه/ امام جمعه اصفهان گفت: اگر امام(ره) با کمک مردم در مقابل دشمن ایستاد و پیروز شد، دلیل آن این بود که امام و مردم سستی نکردند و در مقابل سختی های فراوان ایستادند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»  از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت سالگرد ورود حضرت امام(ره)به کشور که در گلستان شهدای اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: خداوند به پیامبر اسلام(ص) می فرماید: "دشمنان درصدد بودند تو را زندانی و اخراج کنند و تو را بکشند و از مردم جدا نمایند، اما طرح آنها را نقش برآب کردم".

وی با اشاره به آیه ۳۰ سوره مبارکه انفال و طراحی های کفار برای از بین بردن پیامبر (ص) و رسالت آن حضرت، گفت: دشمنان طراحی می کنند، اما خداوند هم نیز طراحی می کند، همچنان که پیامبر گرامی اسلام را سه سال در شعب ابیطالب زندانی کردند، اما دیدند که مردم به آن حضرت عشق می ورزند و جوان ها به او علاقه پیدا می کنند.

مدیر حوزه علمیه اصفهان افزود: دشمنان قصد اخراج و بیرون کردن پیامبر اکرم(ص) را داشتند، اما خداوند متعال خود دستور مهاجرت از مکه به مدینه را داد و خواست که به مردم نزدیک شود و عاشق و علاقمند او گردند.

آیت الله طباطبایی نژاد با تاکید بر طراحی دشمنان علیه حضرت امام(ره) و قصد آنها برای به شهادت رساندن امام، تصریح کرد: قصد داشتند در زندان، امام(ره) را به شهادت برسانند، اما با توجه به این که علما، مراجع تقلید و جامعه مدرسین، مرجعیت امام را امضا کردند و در قانون اساسی آن روز نیز مراجع مصونیت داشتند، نتوانستند این کار را انجام دهند و ترسیدند.

وی اضافه کرد: دشمنان در ادامه تصمیم گرفتند حضرت امام(ره) را به ترکیه اخراج کنند، اما بعد از چند ماه از ترکیه به نجف بردند و فکر می کردند با این اقدام قدر و منزلت امام، در بین علماء و مراجع بزرگی که در نجف هستند کم می شود، اما  تصمیم خدا این بود که امام را به نجف آورد.

عضو خبرگان ر هبری، استقبال اهل تسنن و شیعه از حضرت امام(ره) در عراق را بی نظیر عنوان کرد و در ادامه به جایگاه علمی امام در حوزه نجف اشاره کرد و گفت: این کار، کاری خدایی بود و خداوند متعال می خواست امام را در دو حوزه علمیه قم و نجف از نظر علمی، فکری و دینی در حد اعلی مرجعیت قرار دهد و به هر حال مسیری که خداوند برای پیامبر اعظم(ص) طی کرد، همان مسیر برای امام امت که در راه پیامبر اسلام حرکت می کرد نیز انجام شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بیان ماجرای شکست مسلمانان در جنگ احد، به تبیین دلایل این شکست و نقش ایمان و استقامت در راه خدا پرداخت و گفت: خداوند متعال آیه ۱۴۶سوره مبارکه آل عمران  را نازل کرد و فرمود «در طول تاریخ کسانی که با مردان الهی قیام کردند، در مشکلاتی که برای آنها رخ می داد کوچک ترین سستی به خود راه ندادند و نسبت به دشمن عقب نشینی نکردند». درادامه می فرماید، اگر سستی نیز کرده بودند و در جنگ لطمه خوردند، آن را به دوش دیگران قرار ندادند و اگر کوتاهی و بی تدبیری کرده بودند، به عهده دیگران نمی گذاشتند و اظهار می کردند "خدایا ما کوتاهی کردیم، ما را ببخش و به ما توفیق ده راه خود را ادامه دهیم".
 
آیت الله طباطبایی نژاد افزود: اگر امام(ره) با کمک مردم در مقابل دشمن ایستاد و پیروز شد، دلیل آن این بود که امام  و مردم سستی نکردند و در مقابل سختی های فراوان ایستادند، همچنان که از ابتدای انقلاب تاکنون سختی بوده. به عنوان مثال مردم اصفهان شهدای زیادی در قبل از انقلاب حدود ۲۱۷ نفر و بعد از انقلاب  بیش از ۲۳ هزار نفر تقدیم کردند، اما کوچک ترین سستی به خود راه ندادند.

نماینده ولی فقیه در اصفهان ادامه داد: حضرت امام، اوایل انقلاب با وضعیتی که داشتیم و هنوز ارتش منظم و یا سپاه وجود نداشت، فرمود: " آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند" و این به دلیل آن است که نظر به خدا داشت و می دانست که اگر کسی برای خدا خالصانه قدم بردارد، خدا حمایت می کند.

آیت الله طباطبایی نژاد با تاکید بر لزوم حمایت از ولایت و تاثیر آن در مقابله با دشمن، تصریح کرد: حضرت امام(ره) فرمودند تا ولایت فقیه داشته باشید، شکست نخواهید خورد و امروز هدف اصلی دشمنان از هجمه سنگین، تضعیف ولایت فقیه است

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha