پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
هاشمی صیانت حوزه خراسان

حوزه/ حوزه علمیه باید در زمینه توانمند سازی مهارتی طلاب علوم دینی در مقابله با جریانات فرقه ای اقدامات موثری انجام دهد زیرا فرقه ها و جریانات منشعب انحرافی هیچ گاه منتظر نمی مانند و در راستای اهداف خود از هیچ اقدامی فروگذار نخواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، به مناسبت ایام پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری طرح «مرزبان» از سوی حوزه علمیه خراسان  گفت و گویی با حجت الاسلام  سید جواد هاشمی، مدیر دفتر امور صیانتی و حراست این حوزه انجام داده ایم متن مصاحبه تقدیم مخاطبان می شود.

کنش های جریانات انحرافی فرقه ای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چه بود؟

همانگونه که مستحضرید، فرقه گرایی و انحرافات مذهبی در ایران سابقه دیرینه ای دارد. این توطئه، با شکل گیری نظام جمهوری اسلامی، که بر اساس آموزه های دینی و مذهبی شکل گرفت؛ حساسیت دشمنان را بیش از پیش برانگیخت؛ لذا با نفوذ در بین گروه ها و فرقه های مذهبی و یا حتی تاسیس فرقه های منحرف مذهبی در راستای اهداف خود؛ نظام دینی انقلاب اسلامی ایران را با چالش و حتی با تهدید امنیتی سیاسی مواجه سازند.

پس از نفوذ انقلاب اسلامی، بسیاری از فرقه ها تغییر روش دادند و حتی بعضاً اعلام انحلال کردند مانند جریان انجمن حجتیه؛ برخی از فرقه ها نیز رویکرد سازمانی به خود گرفتند و در مقابل انقلاب دست به تحرکات مسلحانه زدند مانند فرقه مجاهدین (منافقین).

جریانات فرقه ای زیادی توانسته اند به اشکال مختلف جولان دهند و افرادی را به سمت خود جذب کنند. برخی از این فرقه ها با حمایت سرویس های جاسوسی استکبار تلاش کرده اند در لایه های حکومتی و دینی نفوذ کنند.
 

ضرورت پرداختن به مسئله فرقه گرایی را تا چه حدی مورد نیاز و ارزشمند ارزیابی می کنید؟

طبیعتاً این مسئله با توجه به پیشینه ای که عرض شد بسیار مهم و قابل بازنگری و پرداختن است. متزلزل شدن اندیشۀ علم‌گرایی و خدا محوری منجر به سر برآوردن اختلالات روانی زاییده فرهنگ غربی، زمینه ظهور پوچ‌گرایی‌ اجتماعی در اقشار جوان را ایجاد نمود و شرایطی را به وجود آورد تا معنویت‌خواهی، آرام ‌آرام به مطالبه‌ای عمومی تبدیل شود.

تقریباً بیش از دو دهه است که جریانات انحرافی و فرقه ای به نوعی در جامعه ایران مجال طرح یافته‌اند. نه‌تنها از منظر ملی، بلکه در نگاهی فراملی و در سطح مطالعات کلان فرهنگی، بررسی پرونده رشد و زوال جریان عرفان‌های وارداتی در ایران معاصر، امری ضروری است، زیرا ملت انقلابی ایران در سال ۱۳۵۷ قاطع‌ترین و نمایان‌ترین حرکت بازگشت به معنویت را در جهان رقم زدند.

پیدایش معنویت مدرن در قالب فرقه‌ای و غیرفرقه‌ای، محصول مدیریت و برنامه ریزی غربی به جهت ضربه زدن به اسلام اصیل است؛ این عرفان‌واره‌ها براساس شاخصه‌ها و اهدافی خاص تولید می‌شوند.
 

نقش حوزه علمیه در راستای مقابله با جریانات انحرافی فرقه ای چگونه است؟

به جرأت می گویم، حوزه علمیه مهم ترین رکن خنثی سازی این جریانات است و همواره مورد طمع ایشان نیز بوده است. بر اساس اخبار و اطلاعات موجود، جریانات مدعی دروغین احمدالحسن، منصور هاشمی، دراویش شیخیه و حتی در قالب نئوانجمن حجتیه تلاش می کنند با نفوذ دادن نیروهای نخبه خود در بدنه حوزه بتوانند ضریب نفوذ خود را بالا ببرند.(خصوصاً تاکید می کنم برخی از این افراد وابسته به جریان انجمن با ژست نیروهای دلسوز انقلاب به دنبال نفوذ در بدنه انقلابی حوزه جهت نیل به اهداف خود هستند.)

از این رو دفتر امور صیانتی و حراست حوزه علمیه خراسان در راستای امور صیانتی تلاش کرده است، اقداماتی در مقابله با جریانات و فرقه های انحرافی انجام دهد که طرح «مرزبان» یکی از طرح هایی است که در این راستا در حال اجرا می باشد و در دو سطح عمومی و تخصصی به نقد و بررسی عرفان های نوظهور و فرقه های انحرافی در سطح اساتید وجامعه نخبگانی می پردازد.

حوزه علمیه باید در زمینه توانمند سازی مهارتی طلاب علوم دینی در مقابله با جریانات فرقه ای اقدامات موثری انجام دهد زیرا فرقه ها و جریانات منشعب انحرافی هیچ گاه منتظر نمی مانند و در راستای اهداف خود از هیچ اقدامی فروگذار نخواهندکرد.

باید از طریق افزایش مهارت های مقابله با این جریانات، جامعه دینی را نسبت به آسیب ها واکسینه کنیم که البته این رسالت و ماموریت حوزه علمیه و جامعه ی نخبگانی طلاب علوم دینی است؛ تا کنون اقداماتی صورت گرفته است اما با تمهیداتی نوینی که در حال انجام است ان‌شاءالله به زودی هم کاستی ها را جبران خواهیم کرد و هم راهکارهای مقابله را تبیین و در اختیار جامعه حوزویان قرار خواهیم داد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha