یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کیمیا

حوزه/ سریال "کیمیا" با وجود برخی نقدهای صریح نسبت به آن، اثری جذاب به شمار می رود که تاکنون عنوان طولانی ترین سریال تلویزیونی – البته بدون در نظر گرفتن سریال های طنز شبانه-را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بی شک یکی از نشانه هایی که هر ساله به خصوص در ایام الله دهه مبارک فجر و البته گاه در طول سال، یادآور روزهای خاطره انگیز انقلاب اسلامی و ماجراهای پیش و پس از پیروزی الهی ملت ایران در ۲۲ بهمن سال ۵۷ است، سریال هایی است که با موضوع انقلاب اسلامی ساخته شده و یا در آن ها به نحوی مشخص به مساله انقلاب پرداخته می شود.

در این روزهای خاطره انگیز، مناسب دیدیم نگاهی گذرا و اجمالی داشته باشیم به مهم ترین و به یادماندنی ترین این سریال ها که البته برخی از آن ها بارها بازپخش شده اند و انصافاً همچنان تماشایی و جذاب هستند.

یکی دیگر از سریال هایی که همچون " در چشم باد" بخشی از آن مرتبط با تحولات انقلاب اسلامی می باشد، سریال "کیمیا" به کارگردانی "جواد افشار" است.

این سریال زندگی شخصیتی به نام کیمیا پارسا با بازی "مهراوه شریفی‌نیا" را در سه مقطع زمانی قبل و حین انقلاب، آغاز جنگ، دوران جنگ ایران و عراق و زمان حال روایت می کند که در آن علاوه بر مهراوه شریفی نیا، بازیگران شاخص و مطرح سینما و تلویزیون همچون رضا کیانیان، مهدی پاکدل، آزیتا حاجیان، امیرحسین آرمان، حسن پورشیرازی، پوریا پورسرخ، عاطفه رضوی، سیدمهرداد ضیایی، بیوک میرزایی، محمد رضا شریفی نیا، نیکی کریمی، حامد بهداد، مهدی سلطانی، برزو ارجمند و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

سکانس های مربوط به این سریال ۱۱۰ قسمتی که آن را می توان به نوعی طولانی ترین سریال تاریخ تلویزیون در ژانری غیر از طنز و کمدی دانست، علاوه بر تهران، در آبادان، خرمشهر و دیگر مناطق استان‌های جنوبی، همچنین کشور گرجستان به‌ خصوص پایتخت آن تفلیس تصویربرداری شده است.

این مجموعه تلویزیونی که فیلمنامه آن را مسعود بهبهانی نیا نوشته، اولین بار چهارم مهرماه سال ۹۴ از شبکه دوم سیما به روی آنتن رفت و در این سال ها چندین بار از شبکه های مختلف تلویزیون، بازپخش شده است.

همچون بسیاری از فیلم ها و سریال ها، برخی از منتقدین، به این سریال نیز نقدهای صریحی نوشته اند، از جمله یکی از منتقدین که آن را به لحاظ محتوا ضعیف توصیف کرده است، با این حال نباید از نظر دور داشت که تولید سریالی چنین طولانی با حضور حدود ۳۰۰ بازیگر اصلی و فرعی، تا چه حد توأم با دشواری هایی است.

البته باید قبول کرد که بازی برخی هنرپیشه های اصلی این سریال، همچنین برخی صحنه سازی ها و صحنه پردازی و به ویژه نحوه ی گریم شخصیت اصلی در دوران های مختلف، ایرادهای جدی دارد اما بی انصافی است اگر محصول زحمات جواد افشار و گروه سازنده را به خاطر برخی نقص ها و ایرادات به طور کلی نادیده بگیریم.

گروهی از صاحب نظران و منتقدین نیز نسبت به هزینه های بالای تولید این سریال نکاتی مطرح کرده و بعضاً آن را بیهوده دانسته اند و حال آن که در همه جای دنیا، ساخت چنین آثاری با این حجم بازیگر و پروداکشن، هزینه بر است و با توجه به محتوای سریال، باید دولت و نهاد حاکمیتی از روند تولید آن حمایت کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha