جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / رئیس شورای حوزه علمیه قزوین گفت: خداوند می‌فرماید «ایمان، زیبایی انسان است و اگر کسی ایمان داشته باشد قدم جدی به سوی متمدن شدن برمی‌دارد»؛ ایمان به خدا، قیامت، وحی، رسالت انبیا و رسول خاتم زیرساخت تمدن ایمانی، انسانی و اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، صبح امروز در  همایش «بانوی طراز انقلاب اسلامی» که در شبستان امیرالمومنین (ع) مسجدالنبی(ص) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: از خداوند می‌خواهیم که نعمت نصرت الهی را بشناسیم و از صمیم قلب به این نعمت بزرگ الهی محبت داشته و با تمام وجود در خدمت نشر و گسترش این حقیقت قرآنی و ایمانی و این میراث گرانقدر انبیاء و اولیاء الهی (ع) باشیم.

 وی با اشاره به تعبیر بانوی در طراز تمدن اسلامی افزود: نقش و رسالت تبلیغی در ایجاد بسترهای مناسب و زمینه‌های مساعد برای ساختار کلی تمدن اسلامی باید فراهم شود و به تمدن دینی باید به طور جدی پرداخته شود، لذا از خواهران و اساتید حوزه علمیه انتظار دارم این زمینه را سرآغاز یک پژوهش علمی جدی قرار دهند تا به عنوان یکی از تولیدات حوزه علمیه قزوین محسوب شود.

 امام جمعه قزوین بیان کرد: آیات و احادیث فراوانی در زمینه تمدن اسلامی وجود دارد؛ اگر این‌ موارد همراه با بیانات امام خمینی (ره) و فرمایشات حکیمانه و کاربردی رهبر معظم انقلاب و میراثی که از گذشتگان در این خصوص داشته‌ایم، ساماندهی شود علاوه بر یک تولید فرهنگی، به یک مجموعه یا کتاب قابل استفاده برای عموم‌ تبدیل می‌شود..

 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با اشاره به تفسیر معنای تمدن ابراز کرد: آیا تمدن به معنای افزایش برج و صنایع است و یا در سیارات دیگر پایگاهی برای خودمان ایجاد کنیم متمدن می‌شویم؟ ما در تمام عرصه‌ها وظیفه دینی داریم که گوی سبقت را از دیگران برباییم.

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: اهرم مصر در دنیا به عنوان نماد یک تمدن دیده می‌شود، اما برای به دست آوردن آن انسان‌های زیادی زیر این سنگ‌ها جان دادند تا این اهرم در مصر شکل گرفته است، لذا اگر بتوان آن را تمدن نامید در واقع تمدن سنگ است یعنی سنگ زمینی تمدن پیدا کرده است.

 امام جمعه قزوین عنوان کرد: اگر ما یک کارخانه بسیار پیچیده علمی و فنی خودکار و رباتیک ایجاد کنیم، در واقع تمدنی از ابزار و آهن و وسایل را به وجود آوردیم که تمدن انسان نیست در حالی که ما دنبال تمدن انسانی هستیم.

وی ادامه داد: هرچه روی زمین تغییرات ایجاد کنیم تمدن زمینی محسوب می‌شود که در واقع زمین را به حالت زمینی درمی‌آوریم که براساس آیات قرآن هرچه روی زمین می‌بینید زینت است که در واقع تمدن زمینی به شمار می‌رود؛ زمانی می‌توانیم درباره تمدن اسلامی و ایمانی و انسانی صحبت کنیم که مشترکاتی زیادی بین این تمدن‌های سنگی و زمینی با تمدن دینی دیده شود.

وی اظهار کرد:  پیشرفته‌ترین ماشین‌ها، مجهزترین هواپیماها، جذابترین کشتی‌های غول پیکر و هر اتفاق دیگری که توسط انسان در روی زمین رقم خورده در واقع زمین را از یک حالت به حالت دیگر تغییر داده است، خداوند در آیه ۱۳ سوره حجرات نشان می‌دهد که به زیبایی انسان نیز توجه داشته و می‌فرماید آنچه در روی زمین است لایق شما نیست، چراکه شما انسان هستید.

 استاد حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه ایمان بنای اصلی و ساختمان تمدنی انسانی است، اضافه کرد: خداوند می‌فرماید؛ ایمان، زیبایی انسان است و اگر کسی ایمان داشته باشد قدم جدی به سوی متمدن شدن برمی‌دارد؛ ایمان به خدا، قیامت، وحی، رسالت انبیا و رسول خاتم زیرساخت تمدن ایمانی، انسانی و اسلامی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح ‌کرد: ایمان پایه اصلی و اساسی تمدن اسلامی است و در واقع ایمان است که انسان را دگرگ

ون ساخته و لایق آورده‌های ملکوتی و آسمانی می‌کند و زمینه رشد و بالندگی و اعتلای ارزش‌های اسلامی را در آدمی به وجود می‌آورد و گنجینه‌های نهفته در انسان را به شکوفایی رسانده و تمدن ایمانی را به نمایش درمی‌آورد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: زمانی که ایمان پایه اساسی باشد ما در بستر ایمان قرار می‌گیریم و این نشان می‌دهد هرچه انسان به زشتی‌ها و پلیدی‌ها و آلودگی‌ها هم کشیده شود، فطرت انسان سالم می‌ماند.

این مفسر قرآن بیان کرد: انسان باید به ارکان دین و ایمان توجه داشته باشد تا پایه‌های تمدن اسلامی و انسانی را پایه گذاری کند، این نگاه هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شود چون دیگران تمدن را در مسائل دیگر می‌بینند، در تمدن رایج مادی و مادی گرایان شرق و غرب مانند ماتریالیسم و کاپیتالیسم هر چه هست بوی مادیت می‌دهد، لذا نباید از آن‌ها انتظار تمدن داشت.

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین تصریح‌ کرد: بیچاره کسی است که نام مسلمانی به خود بگیرد و تمدن خود را از کسانی که بویی از ایمان و انسانیت ندارند، الگو بگیرد، مانند ناصرالدین شاه که بعد از برگشت از غرب هیچ هویتی نداشت و با خود فکر کرد حتی اگر شده نوکر غرب شود تا شاید مملکت ما هم رنگ و بوی تمدن به خود بگیرد.

 وی ادامه داد: غرب دوستان تمدن را درک نکرده‌اند، به طوری که ما حتی از نظر تمدن ظاهری هم بسیار جلوتر از غربی‌ها بوده‌ایم، لذا لازم است ما مدرسه تمدن دینی را با مشارکت و تعامل و گفت‌وگو ایجاد کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه عظمت تمدن اسلامی در عظمت شخصیت و کلام علی (ع) قابل جست‌وجو است، عنوان کرد: سخنان امیرالمومنین (ع) چشمه تمدن اسلامی و ایمانی است و همچنین تمدن اسلامی در تعالیم و زندگی حضرت فاطمه (س)، سخنرانی امام زین‌العابدین(ع) و سخنان حضرت زینب (س) که در حقیقت در مقابل مدعیان آدمیت که بویی از انسانیت نچشیده بودند، قابل مشاهده است.

امام جمعه قزوین گفت: زمانی که خداوند تمام ارکان، لوزام، ابزار و راه و فرهنگ تمدنی اسلامی را بیان کرده اگر ما دست نیازمندی و گدایی را به سوی کسانی که بویی از انسانیت نمی‌دهند دراز کنیم، در حقیقت کفر عملی محسوب می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: حوزه‌های علمیه و مبلغان دینی موظف هستند تمدن انسانی، اسلامی و قرآنی را بشناسند چرا که خداوند انسان‌ها را برای تمدن آفریده و حواله نکرده که از غربی‌ها الگو بپذیرند، بلکه تمام اصول آن را ارائه داده است، لذا ما باید معرفت پیدا کرده و تمدن را از نگاه دینی بشناسیم.

انتهای پیام 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha