شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محمد محمدرضایی استاد دانشگاه تهران و رئیس بنیاد نخبگان استان قم

حوزه/ استاد تمام دانشگاه تهران گفت: آیت الله مصباح فلسفه را برای دفاع از کیان دین لازم و ضروری می‌دانست و می‌فرمود یکی از مسائل دین، مسائل عقلی است و رد کردن مباحث فلسفی نیازمند خردورزی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، محمد محمدرضایی طی سخنانی در هم‌اندیشی علمی «علامه مصباح و فلسفه دین» که از سوی قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، اظهارکرد: در خصوص فلسفه دین نظرات و آرای مختلفی وجود دارد که در جای خود می توان به آنان پرداخت اما برخی فلسفه دین را در مقابل دین می‌دانند و برخی فقها فلاسفه را تکفیر می‌کنند؛ از طرفی برخی از علما که فلسفه خوانده بودند این دسته از فقها را سطحی نگر می‌خواندند در صورتی که آیت الله مصباح معتقد بودند که اگر فلسفه، خداشناسی باشد هیچ تناقضی با دین ندارد.

مؤسس گروه علمی فلسفه دین دانشگاه عنوان کرد: برخی می‌گویند فیلسوف‌ها قائل به مسائلی هستند که با کتاب و سنت هم‌خوانی ندارد و آیت الله مصباح یزدی جواب می‌دهد این در بین فقها هم وجود دارد؛ مثلاً در رابطه با حکم وجوب نماز جمعه نظرات متفاوتی وجود دارد که باید با دلیل حرف خود را ثابت کنیم.

وی افزود: آیت الله مصباح فلسفه را برای دفاع از کیان دین لازم و ضروری می‌دانست و می‌ گفت، یکی از مسائل دین، مسائل عقلی است و رد کردن مباحث فلسفی نیازمند خردورزی است؛ خیلی از افراد با زبان فلسفه به دین حمله می‌کنند و ما برای کم کردن دست این افراد باید فلسفه بخوانیم.

محمدرضایی تصریح کرد: حرف آخر آیت الله مصباح این بود که ما برای دفاع از تشیع در جهان نمی‌توانیم به ظواهر کتاب و سنت استناد کنیم؛ زیرا این ظواهر برای کسانی است که نبوت و خدا را نپذیرفتند قابل قبول نیست و باید با براهین و ادله عقلی از دین دفاع کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: تلاش برای فهم آموزه‌های دینی که همان حکمت باشد، فلسفه است و اساسی‌ترین باور دینی، اعتقاد به وجود خدا است که در فلسفه به دنبال آن هستیم.

محمدرضایی تصریح کرد:آیت الله مصباح یزدی یک حکیم به تمام معنا بود و به توحید اعتقاد راسخ داشت؛ باورها نیز از دل توحید استخراج می‌شود و در نتیجه ایشان مصداق بارز حکیم متأله بود.

وی در خاتمه با اشاره به آیه «یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشَاءُ وَمَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا» گفت: آیت الله مصباح یزدی یک حکیم به تمام معنا بود و به توحید اعتقاد راسخ داشت؛ باورها نیز از دل توحید استخراج می‌شود و در نتیجه ایشان مصداق بارز یک حکیم متأله بودند.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha