شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
لگنهاوزن

حوزه/ استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: فلسفه دین و فلسفه آیت الله مصباح یزدی، فلسفه ای کاملا توأم با یکدیگر بود بطوریکه ایشان به روش عقلی برای حل مسائل مختلف مربوط به اعتقادات دینی، وجود خدا، مسائل شرعی و ارتباط روح با بدن و جاودانگی روح پاسخ داده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه  پرفسور محمد لگنهاوزن، استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) صبح امروز در هم اندیشی علمی «علامه مصباح یزدی(ره) و فلسفه دین» که به صورت وبینار برگزار شد، با تأکید بر نگاه استدلالی و فلسفی قوی آیت‌الله مصباح، افزود: ملاصدرا براساس حرکت جوهری، ارتباط نفس و بدن را توجیه می‌کند؛ یعنی نفس انسان در حدوث جسمانی است، ولی بعداً روحانی می‌شود. آقای مصباح این مسئله را صد در صد قبول نداشت، لذا می‌گفتند ما چطور می‌توانیم آن را قبول کنیم؟ زیرا اگر نفس از ابتدا با بدن بوده، آیا بعدا شدت می‌یابد. ایشان همچنین بر حرکت جوهری ملاصدرا نقد وارد کرده و معتقد بود که ملاصدرا به شیوه روشنی جهت حرکت جوهری را بیان نکرده است.

لگنهاوزن تصریح کرد: ایشان معتقد بود اگر ما می‌خواهیم مسائل را عاقلانه توجیه کنیم که به تناقض نرسیم، نمی‌توانیم به سنت فلسفی خاصی وفادار باشیم؛ زیرا اگر این وفاداری نادرست باشد، در این صورت تفاوتی میان ارسطو و افلاطون نخواهد بود، بنابراین باید در تمامی مکاتب باید ببینیم کدام درست و کدام درست نیست و هر کدام برهان درستی دارد آن را بپذیریم و اگر جایی برهانی وجود ندارد، آن را رد کنیم.  

وی به اعتقاد آیت‌الله مصباح به تعامل برهانی و استدلالی در مواجهه با عقاید ادیان اشاره کرد و گفت: آیت‌الله مصباح یزدی معتقد بود که ما باید ارتباط دائمی و باثبات با رهبران ادیان دیگر داشته باشیم و تلاش خود را در این راه به کار گرفتند، گرچه به دلایلی ارتباط و همکاری نزدیکتر فراهم نشد.

استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد:یکی از مسائل بسیار مهم برای آیت الله مصباح این بود که باید با سنت‌های دینی غیرمسلمین همکاری و تعامل داشته باشیم؛ ایشان به خصوص بر ارتباط با مسیحیان تاکید زیادی داشتند.

وی افزود: ایشان معتقد بود که ما باید ارتباط دائمی و با ثبات با رهبران ادیان دیگر داشته باشیم و تلاش خود را در این راه به کار گرفتند، گرچه به دلایلی ارتباط و همکاری نزدیکتر فراهم نشد.

لگنهاوزن اظهار کرد: یکی از نمونه‌های همکاری با مسیحیان، ارتباط با دانشکده الهیات کاتولیک اینسبروک اتریش بود؛ این دانشکده بخشی با عنوان فلسفه دارد و چند سال قبل هیئتی از آنجا برای شرکت در کنفرانسی مرتبط با روح و بدن به قم آمدند؛ آقای مصباح در جلسه با هیئت کاتولیک‌ها فرمود که مسئله ارتباط روح و بدن یکی از مسائل خیلی مهم در فلسفه دین است و باید به آن توجه کرده و برای یافتن راه حل با هم همکاری کنیم.

استاد مؤسسه امام خمینی(ره) بیان کرد: یکی از اساتید کاتولیک‌ها گفت شاید فکر و عقیده ما درباره حضرت مسیح(ع) می‌تواند ارتباط روح و بدن را تبیین کند اما آقای مصباح دیدگاه ایشان را با استدلال محکم رد کرد.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha