یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 943683
۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴
رشد علمی

حوزه/یکی از الزامات و بایسته های فراروی ما ناظر به ضرورت تبیین و تشریح موفقیت های علمی کشور عزیزمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون است که به خصوص باید نسل جدید از آن مطلع باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یکی از مهم ترین مطالبات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم ناظر به تقویت تلاش علمی جوانان کشور در مسیر رشد و اعتلای مضاعف ایران اسلامی و نیز البته تبیین درست و کامل دستاوردهای خیره کننده کشورمان در ابعاد مختلف علمی، فناوری و ... در طول سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

ایشان همچنین بر لزوم جهاد بزرگ به منظور ساختن ایران اسلامی بزرگ تأکید فرموده و از جوانان خواستند که در "فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی" نقش فعالانه تر و بانشاط تری ایفا نمایند که به ویژه این مهم در عرصه تولید علمی کشور خود را به طور بارزتری نشان می دهد.

آن چه مسلم است این که در این بیانیه به طور خاص به مساله علم و فناوری توجه شده تا آن جا که رهبر فرزانه انقلاب تأکید می کنند: "انقلاب موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی شد که تا اکنون ثمرات بالنده آن روزبه‌روز فراگیرتر می‌شود. "

به لطف الهی و به برکت انقلاب اسلامی، امروزه هزاران شرکت دانش‌بنیان، هزاران طرح و ایده در حوزه‌های عمران و حمل‌ونقل و صنعت و نیرو و معدن و سلامت و کشاورزی و آب و ... وجود دارد که با تکیه بر ظرفیت میلیون‌ها تحصیل‌کرده دانشگاهی یا در حال تحصیل می تواند به عامل کلیدی در جهت رشد و جهش ایرانِ انقلابی تبدیل شود.

از سویی هر انسان با وجدان و منصفی تأیید و تصدیق می کند که ده‌ها طرح بزرگ همچون فناوری کامل چرخه سوخت هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، فناوری نانو، زیست‌فناوری و ... با رتبه‌های نخستین در جهان، شصت برابر شدن صادرات غیرنفتی، نزدیک به ده برابر شدن واحدهای صنعتی، ده‌ها برابر شدن صنایع از نظر کیفی، تبدیل صنعت مونتاژ به فناوری بومی، برجستگی محسوس در رشته‌های گوناگون مهندسی از جمله در صنایع دفاعی، درخشش در رشته‌های مهم و حساس پزشکی و صدها نمونه دیگر از پیشرفت، محصول روحیه انقلابی و تلاش و مجاهدتی است که انقلاب اسلامی ایران بیش از هر چیز دیگری، الهام بخش آن بوده است.

به تعبیر یکی از کارشناسان خبره، "ایرانِ پیش از انقلاب، در تولید علم و فناوری صفر بود، در صنعت به‌جز مونتاژ و در علم به‌جز ترجمه، هنری نداشت"، اما به برکت انقلاب اوضاع در طول این چهل و دو سال با وجود همه تحریم ها و فشارها و گاه ضعف ها، کاملاً دگرگون شد به طوری که سرسخت ترین دشمنان انقلاب اسلامی ایران نیز به بسیاری از این حقایق تحولات علمی، معترف هستند.

این که مقام معظم رهبری در همین بیانیه بر ضرورت خوشبینی نسبت به آینده و اهتمام نسبت به امیدآفرینی به عنوان اولین و ریشه ای ترین جهاد جوانان، تأکید می فرمایند ناظر به موفقیت های کشور در دوران پس از انقلاب اسلامی است که البته نباید به این میزان بسنده کرد و از آن سو نباید هم از برخی ضعف ها و کم کاری ها در این عرصه ها غافل ماند، اما آن چه مهم است امیدوار بودن به آینده و تزریق روحیه امید در میان آحاد مردم و به ویژه نسل جدید است.

به تعبیر سکاندار انقلاب در این بیانیه، "اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیرکننده بود -یعنی ۱۱ برابر شتاب رشد متوسط علم در جهان- به پیش رفته است. "

به هر صورت باید توجه داشت که در شرایط کنونی، یکی از الزامات و بایسته های فراروی ما ناظر به ضرورت تبیین و تشریح موفقیت های علمی کشور عزیزمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که به خصوص باید نسل جدید از آن مطلع و آگاه باشند.

سید محمد مهدی موسوی 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha