شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
بانوان طلبه جهادی

حوزه/ معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران مازندران با تشریح عملکرد این معاونت از حضور بیش از ۵۰۰ طلبه خواهر مازندرانی در خط مقدم مبارزه با کرونا خبر داد.

خانم مهری رستمی در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه» در مازندران بیان کرد: اهمیت و ضرورت توسعه و ارتقاء فعالیت‌های فرهنگی در حوزه علمیه خواهران به‌عنوان یکی از متولیان امور فرهنگی جامعه اصلی انکارناپذیر است؛  زیرا روحانیت در طول تاریخ همواره، از عناصر مهم واصلی مولّد فرهنگ و پاسداران فرهنگی در جامعه بوده‌اند که و گفتار و کردار این قشر دینی، همواره حجت شرعی و مقبول افراد بوده و هست، به همین خاطر ارتقاء وضعیت فرهنگی حوزه علمیه خواهران جهت حضور مؤثر و به‌عنوان کنشگر فعال در سطح جامعه به‌خصوص محافل دانشگاهی و رسانه امری ضروری است.

وی ابراز کرد: اگر برنامه‌ریزی فرهنگی را ملاحظات هدفمند، آگاهانه و سنجیده انسانی در مسیر حوادث و فرآیندها بدانیم، بر این اساس برنامه‌ریزی جهت ارتقاء وضعیت فرهنگی در حوزه علمیه خواهران را نیز می‌توان کوشش آگاهانه و سازمان‌یافته برای ایجاد تغییر در وضعیت موجود و دستیابی به اهداف مطلوب در قسمت‌های مختلف تأثیرگذار در این مسیر جهت تبدیل‌شدن به یک کنشگر فعال در جامعه دانست.


۵۰۰طلبه خواهر مازندران در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌ویژه در سال‌های اخیر، حضور طلاب جهادگر و بسیجی درصحنه‌های اجتماعی و فرهنگی به دلیل بروز برخی بلایای طبیعی بروز بیشتری پیداکرده است و ازنظر رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) نیز، حضور طلاب و روحانیت در ارائه خدمات اجتماعی نظیر مدرسه‌سازی، ساخت بیمارستان و غیره سبب تشویق جبهه مردمی در این زمینه می‌شود.

وی تصریح کرد: درگذشته طلاب در جبهه دفاع مقدس و حفظ تمامیت ارضی ایران حضور داشتند و در حال حاضر نیز علاوه بر جبهه فرهنگی در خط مقدم جهاد، سازندگی و یاری آسیب دیدگان در حوادث حضور دارند.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران مازندران در ادامه گفت: شیوع بیماری کرونا که نه‌تنها کل کشور بلکه جهان بشریت را درگیر خودکرده است، موجب برگزاری رزمایش ملی همدلی در عرصه‌های مختلف جامعه شد و طلاب نیز در این میدان، همدوش سایر گروه‌های جهادی حاضرشده و داوطلبانه و مخلصانه به یاری هم‌وطنان خود شتافتند.

وی اظهار کرد: حدود ۵۰۰ طلبه حوزه علمیه خواهران مازندران از همان ساعات اولیه شیوع ویروس کرونا، همگام با سایر جهادگران در زمینه‌های مختلف مشغول به فعالیت شدند که به یاری خدا تا پایان دوران بحران و بازگشت سلامتی به ایران اسلامی این اقدامات ادامه دارد.
 

حضور بیش از ۵۰ بانوی طلبه مازندرانی در تغسیل و تدفین اموات کرونایی

رستمی با اشاره به برخی اقدامات طلاب و اساتید مدارس علمیه خواهران اعلام کرد: تولید بیش از۶۰۰هزار ماسک و سایر اقلام بهداشتی با همکاری خواهران طلبه در مدارس، منازل و یا کارگاه‌های خودجوش سطح شهر، توزیع ماسک و لوازم بهداشتی موردنیاز در مراکز درمانی و مناطق کم برخوردار مانند روستاها و حاشیه شهرها، تولید و توزیع بروشورهایی در سطح شهرها و روستاها همچنین فضاهای مجازی حاوی پیام‌های بهداشتی و آموزش‌های لازم، رسیدگی به تجهیز اموات(غسل و کفن ) و نظارت بر اجرای احکام شرعی ویژه میت توسط  بیش از ۵۰ نفر از طلاب مجرب و فعال، دلجویی و روحیه بخشی به بیماران کرونایی، شرکت در جلسه مدیریت بحران شهرستان در ایام کرونا، حضور داوطلبانه طلاب در مراکز درمانی جهت یاری‌رساندن به کادر درمانی و حضور داوطلبانه طلاب در مراکز اهدای خون ازجمله این فعالیت‌ها است.

وی تأکید کرد: طلاب مدارس علمیه خواهران در لبیک به فرمایشات رهبر معظم انقلاب حضور فعالانه در طرح مواسات و کمک مؤمنانه داشته و جمع‌آوری و اهداء بیش از ۷میلیارد ریال در قالب تهیه دارو، تهیه دستگاه تنفسی برای بیمارستان‌ها و کمک‌هزینه به خانواده‌های آسیب‌پذیر، قربانی و توزیع گوشت گوسفند، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی شامل  مرغ، برنج، حبوبات و غیره، پخت و توزیع غذای گرم بین نیازمندان،  و  فعالیت‌های فرهنگی مانند تقدیر و قدردانی از جهادگران عرصه سلامت با حضور در بیمارستان‌ها و توزیع شاخه‌های گل، پیگیری وضعیت بیماران کرونایی بعد ترخیص از بیمارستان، غربالگری و تست تب سنجی خواهران با همکاری اداره بهداشت، برگزاری میز خدمت بالباس بسیجی و مشاوره دادن به بیماران و خانواده‌های آنان را نیز انجام داده‌اند.
 

تعامل با نهادهای برون حوزوی با همراهی بیش از ۱۵۰۰ طلبه

 وی در ادامه بیان کرد: یکی از عواملی که نقش به سزایی در کارکرد موفق مدارس علمیه دارد داشتن تعامل با نهادهای برون حوزوی بوده که داشتن جلسات با نهادهای مختلف، لازمه این تعامل است.

رستمی گفت: حوزه علمیه خواهران بیش از ۱۵۰۰ مبلغ در زمینه‌های مختلف فرهنگی از جمله سخنرانی، مداحی، پاسخ‌گویی سؤالات دینی  و اعتقادی و غیره دارد که برخی از آن‌ها دانش‌آموخته و برخی در حال تحصیل هستند که حوزه فعالیت این مبلغین در نهادهای مختلف از جمله آموزش و پرورش، بسیج، اوقاف، کمیته امداد و بسیاری نهاد های دولتی و فرهنگی است.
 

فعالیت ۵۰۰ بانوی طلبه مازندرانی در مدارس آموزش و پرورش

وی اعلام کرد: یکی از رسالت های خواهران طلبه، ارتباط با دانش آموزان مدارس و تأثیر در اخلاق و اعتقادات آنان برای آشنا سازی دختران جامعه با آداب، فرهنگ  و احکام ناب اسلامی است که در این راستا ۵۰۰ نفر از مبلغین توانمند مدارس علمیه خواهران مازندران به عنوان امام جماعت (طرح کلید رضوان) در مدارس آموزش و پرورش حضور دارند و در این راستا مبلغین تمام تلاش خود را در ارتباط گیری و معرفی جامع و کامل دستورات دین به کار می گیرند تا دانش آموزان، آنان را به عنوان الگوی خود قرار داده و در اعتقادات، اعمال و رفتار ملجأ خوبی برای دانش آموزان باشند.
 

تعامل حوزه علمیه خواهران با آموزش و پرورش در طرح های امین و ریحانه با حدود ۳۰۰ طلبه

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران مازندران اظهارکرد: پیرو هماهنگی ها و تفاهم های صورت گرفته با آموزش و پرورش در سال های اخیر ، حدود ۳۰۰ نفر از طلاب مدارس علمیه خواهران استان تحت عنوان مربیان طرح امین و ریحانه در مقاطع مختلف مدارس آموزش و پرورش حضور پیدا کرده و مباحث مختلف اعتقادی و اخلاقی را  برای آن ها مطرح می کنند که این حضور اگر با حمایت های آموزش و پرورش و معاونت تبلیغی حوزه به صورت گسترده و اصولی انجام گیرد، قطعا نقش به سزایی در شکل گیری اعتقادی و اخلاقی دانش آموزان خواهد داشت.
 

حضور بیش از ۶۰۰ بانوی طلبه مازندران در حلقه صالحین

وی گفت: با توجه به رسالت حوزه علمیه که رهبر معظم انقلاب، تعبیر به مادر نظام را دارند، باید نقش پناه گاه را  برای قشرهای مختلف مردم و به ویژه جوانان داشته باشد، بنابراین ضروری است که مبلغین حوزه های علمیه خواهران، ارتباط بیشتری با قشر های مختلف مردم جامعه داشته باشند.

خانم رستمی اضافه کرد:  بیش از ۶۰۰ نفر از خواهران طلبه مازندران تحت عنوان مربیان حلقات صالحین در تزریق گفتمان انقلاب در میان بسیجیان، که بخش اعظم جمعیت هر منطقه را تشکیل می دهند فعالیت داشته و تأثیر به سزایی در شکل گیری عقاید و رفتار صحیح در میان زنان جامعه و سبک زندگی اسلامی و در نتیجه تحکیم بنیان خانواده دارند.
 

فعالیت ۱۷ مرکز نیکوکاری در حوزه علمیه خواهران مازندران

رستمی بیان کرد: فلسفه ایجاد مراکز نیکوکاری، معطوف به انجام امورات فرهنگی و آموزشی مددجویان توسط حوزه علمیه خواهران مازندران است و در بحث واسپاری برخی از امور کمیته امداد به خواهران طلبه نیز از دانش آموختگان خود استفاده می کنیم.

 وی افزود: حوزه علمیه خواهران بازوان توانمندی برای کمیته امداد امام خمینی(ره) است و در همکاری با این نهاد در استان به دنبال دو هدف بوده که  فعالیت در زمینه های فرهنگی به عنوان وظیفه ذاتی و سازمانی و خدمت رسانی به مددجویان در این راستا است.

وی تصریح کرد: با توجه به این که در حوزه علمیه خواهران ظرفیت خوبی وجود داشته و دارای رشته های مختلفی هستیم، لذا می توانیم با شناسایی افراد مستعد و صالحه از بین خانواده های مددجویان، زمینه تحصیل آن ها را در مدارس علمیه خود فراهم کرده تا با تحصیلات حوزوی و تخصص در این زمینه خود مروج امورات فرهنگی شوند.
 

اجرای طرح خادمیاری رضوی با همراهی آستان قدس رضوی

وی تصریح کرد: طرح خادیاری رضوی با همراهی آستان قدس رضوی اجرا کردیم که در حال حاضر با ۴ کارگروه زندگی به سبک رضوی، حسنا( واسطه‌گری ازدواج)، یاس رضوی( تهیه جهیزیه) و طرح همسایه (آموزش نوعروسان بی‌بضاعت) در حال برگزاری است.

رستمی افزود: دوره حیات طیبه با سه قرارگاه قرآن و عترت، زن و خانواده و یاوران نماز با کانون‌هایی مانند سبک زندگی و تحکیم خانواده، عفاف و حجاب، اقتصاد مقاومتی، فرهنگ صرفه‌جویی، یاوران نماز، عاشورا و اربعین را با همکاری بانوان طلبه مازندران در سطح استان اجرا کردیم.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران مازندران گفت: طرح عیدانه زندگی به توان خدا را در امامزاده‌ها و بقاع متبرکه با موضوعاتی مانند تأثیر مهارت شناخت  همسر، مهارت شناخت و تفاوت‌های ویژه زن و مرد، مهارت‌های کلامی همسران و حل تعارض در استان برگزار کردیم.

اجرای بیش از ۶۰۰ برنامه در مناسبت‌های ملی و مذهبی

وی تصریح کرد: معاونت فرهنگی مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران با همکاری مدارس علمیه استان در تمامی مناسبت‌های ملی و مذهبی و اعیاد و عزای اهل‌بیت(علیهم‌السلام) برنامه‌های متنوعی درزمینهٔ های مختلف فرهنگی، اعتقادی، اجتماعی، بصیرتی و غیره برگزار می‌کند.

وی اضافه کرد: برگزاری نشست سبک زندگی فاطمی و تمدن نوین اسلامی با سخنرانی خانم ظهیری به‌صورت آنلاین، جشن تکلیف در روز میلاد حضرت زهرا (سلام الله علیها) همراه با مولودی، مدیحه سرایی، اجرای مسابقه احکام با جایزه، اهدای چادر و سجاده و قرآن کریم، هدیه نقدی به دختران و مادران و قرائت پیمان نامه با خدا، برگزاری مسابقه کتاب از خطبه حضرت زهرا(س)، کلاس آموزشی عفاف و حجاب با موضوع نقش زن در اجتماع، اهدا بسته فرهنگی و گل به مناسبت دهه کرامت و روز دختر در سطح شهر، توزیع بسته های فرهنگی و وسایل حجاب بین دانش آموزان، طراحی پوستر و باز نشر آن در فضای مجازی،  طراحی بنر و نصب درسطح شهر با همکاری استانداری و اداره کل ارشاد مازندران، تهیه جهیزه برای نوعروس نیازمند با کمک خیرین، تهیه وتوزیع غذای گرم بین نیازمندان به مناسبت میلاد ائمه اطهار(علیهم السلام) از جمله این اقدامات است.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران مازندران ادامه داد: برگزاری نشست با سخنرانی خانم دباغ دختر خانم حدیدچی از یاران امام خمینی(ره) با موضوع نقش بانوان طلبه در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی ایران، برگزاری نشست خاطره گویی انقلاب در فضای مجازی، نقش پایبندی به مبانی اعتقادی اسلام در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی تا تمدن سازی اسلامی، خاطره گویی و تجلیل از بانوی نمونه انقلابی و موثر در طول چهل ساله انقلاب اسلامی، قدرت و جایگاه مهدویت در ایجاد تمدن اسلامی، برگزاری نمایشگاه کتاب فجر فاطمی، برپایی نمایشگاه، مسابقه گام دوم انقلاب، حضور طلاب در طرح شهید سلیمانی، شرکت طلاب به همراه فرزندانشان در جشن ۴۲ سالگی انقلاب، شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن، برگزاری ختم قرآن، فضاسازی و پخش سرود های انقلابی، برگزاری سلسله نشست های روشنگری برای طلاب بسیجی از نگاه رهبری با عنوان استفاده از ظرفیت تاریخ برای استفاده درست تحلیل سیاسی و غیره نیز توسط معاونت فرهنگی مازندران با همکاری مدارس علمیه خواهران استان انجام شده است.

انتهای پیام۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha