سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
علیزداه موسوی

حوزه / حجت‌الاسلام سید مهدی علیزاده موسوی گفت: شکل‌گیری یک اتحاد رسانه‌ای در بین شبکه‌های منتسب به دشمنان انقلاب، نشان می‌دهد، خط واحد رسانه‌ای علیه ایران شکل گرفته است.

حجت‌الاسلام سید مهدی علیزاده موسوی کارشناس مسائل بین‌الملل و مدیر مؤسسه البیان در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با اشاره به کارکرد شبکه‌های برون مرزی سیما گفت: در جهان امروز بسیاری از مفاهیم تغییر کرده و قدرت به جای ابزارهای سخت از طرق دیگر به ویژه رسانه‌ها منتقل می‌شود. در بسیاری موارد، آنچه که مردم جهان در رسانه‌ها می بینند و در اغلب موارد تصور می‌کنند که واقعیت دارد، حقیقت نیست. بعد از شکست دشمنان ایران در جنگ، آنها به جنگ نرم روی آوردند و هجمه‌های رسانه‌ای علیه ایران در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. همچنین نوعی هم‌افزایی میان رسانه‌های وابسته به غرب علیه ایران دیده می‌شود، بنابراین می‌توان خط واحد رسانه‌ای علیه ایران را به خوبی دید.

وی در تشریح چند جریان که در ظاهر متفاوتند، اما یک خط فکری واحد علیه ایران و شیعه را پیگیری می‌کنند، گفت: یک جریان، جریان منطقه‌ای است که از سوی رسانه‌های امارات متحده عربی و عربستان سعودی مانند شبکه‌های العربیه و نیز ام بی سی دنبال می‌شو. جریان دوم برخی رسانه‌های متعلق به ایرانیان خارج از کشور هستند که از عناوینی مانند حس هم ذات پنداری ایرانی و هموطن بودن برای فریب سوءاستفاده می‌کنند و در عمل هم راستا با همان جریان اول فعالیت می‌کنند. در عین حال بسیاری از آنها از نظر تامین مالی به دولت سعودی وابسته‌اند. در سال‌های اخیر هم شبکه اینترنشنال سعودی به آنها افزوده شده و سعی در جذب ایرانیان برای خدمت به منافع آل‌سعود دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: جریان سوم رسانه‌های رسمی اروپایی و آمریکایی هستند که سعی وافری برای بد نشان دادن وضعیت ایران در عرصه بین‌الملل دارند. جریان چهارم هم برخی شبکه‌های عرب زبان هستند که به عقاید شیعه حمله می‌کنند و از نظر فکری و دینی شیعه‌ستیزی را در پیش گرفته‌اند. در چنین شرایطی است که نمی‌توان کمترین شکی درخصوص یک جنگ همه جانبه رسانه‌ای علیه ایران داشت، بنابراین شبکه‌های برون مرزی صداوسیما باید در جبهه مقابله با جنگ نرم ضد ایران، به شکل تخصصی کار کنند. این شبکه‌ها تا حدود زیادی اینچنین هستند و این راستا تلاش می‌کنند،  اما بهتر آن است که هر شبکه به شکل تخصصی یک سیاست مشخص‌تر و جزئی‌تر را در پیش گیرد و با یک جریان رسانه‌ای معین مقابله کند، چرا که مذاق‌های گوناگون مخاطبان متفاوت هستند.

حجت‌الاسلام علیزاده موسوی ادامه داد: یک شبکه باید تعامل ایران با حوزه بین‌الملل را تبیین کند و یک شبکه دیگر در مسائل عقیدتی پاسخ شبهات را بدهد که الکوثر به عنوان نمونه در این زمینه تاکنون خوب کارکرده است. شبکه العالم هم می‌تواند حمایت رسانه‌ای بیشتری از محور مقاومت داشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دنیای امروز را باید شناخت، تاکید کرد: دیپلماسی ما هنوز پیرو مفاهیم سنتی گذشته است و همچنان این تصور وجود دارد که وزارت خارجه باید اهداف دیپلماتیک را پیگیری کند؛ حال آنکه مانند داخل کشورها که سازمان‌های مردم نهاد دارای اهمیت بیشتری شده‌اند، در عرصه بین‌الملل هم تغییرات گسترده‌ای ایجاد شده است و باید به شیوه‌های جدید روی آورد، اما متاسفانه برخی هنوز در فضای گذشته فکر می‌کنند. لازم به ذکر است اکنون فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در همه کشورها حرف اول را می‌زند، نه مقامات رسمی دولت‌ها، بنابراین باید در استفاده از رسانه‌های برون مرزی و شبکه‌های اجتماعی تمرکز بیشتری داشته باشیم.

هزینه کمتر از رایزنی‌های فرهنگی

این کارشناس مسائل جهان اسلام با اشاره به اینکه شبکه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی در حقیقت سفیران فرهنگ ما در خارج از کشور هستند، تصریح کرد: شخصاً معتقدم هزینه‌های اداره شبکه‌های برون مرزی صداوسیما در مقایسه با رایزن‌های فرهنگی و برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی به مراتب کمتر است، حال آنکه کارایی و تاثیرگذاری‌شان بیشتر است.

وی اضافه کرد: ما به شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی نیازمندیم، نه تنها برای صدور فرهنگ انقلاب اسلامی، بلکه اگر بخواهیم در خارج از مرزهای کشور کار کنیم و پیام مظلومیت خود را به جهان ارسال کنیم، باید از رسانه‌های برون مرزی استفاده کنیم و دیگر نشست‌های بین‌المللی صرف راهگشا نیست.

مدیر موسسه البیان با تحسین پرتاب ماهواره توسط موشک ایرانی ذوالجناح گفت: ما باید ماهواره اختصاصی برای ایران داشته باشیم و شایسته نیست از ماهواره‌های دیگر کشورها، آنهم کشورهای متخاصم یا رقیب برای ارسال پیام‌های رسانه‌ای خود استفاده کنیم. این تمهید باعث می‌شود حوادثی مانند قطع امواج شبکه‌های برون مرزی و مانند آنها پیش نیاید.

وی متذکر شد: اینکه کشوری مانند هند که فقیر است یا ترکیه که منابع ایران را ندارد، توانسته‌اند مالک ماهواره اختصاصی باشند، اما ایران هنوز ماهواره اختصاصی نداشته باشد، بسیار تاسف برانگیز است. این در حالیست که ما در حوزه دفاعی قوی هستیم و رادیو و تلویزیون‌های برون مرزی هم متناسب با آنها باید تقویت شوند، چراکه آنها بخشی از قدرت بازدارندگی نرم ایران محسوب می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی بیان کرد: معتقدم با توجه به مقتضیات عصر حاضر و نقش شبکه‌های برون مرزی در شکل دادن فکر مخاطبان، باید رسانه‌های معاونت برون مرزی صداوسیما را تقویت کرد. در همین راستا اختصاص ردیف مستقل در قانون بودجه اقدامی مناسب خواهد بود، به‌نحوی‌که توان مالی شبکه‌های بین‌المللی صداوسیما افزایش یابد.

مثالی از صحت نظر جوزف نای درباره قدرت نرم

این کارشناس با اشاره به نظر پروفسور جوزف نای که گفته «پیروزی در جنگ نرم از جنگ سخت بسیار مهم‌تر است»، اظهار کرد: ما در جنگ سخت با داعش توانستیم دشمن را حتی از مناطق سنی‌نشین عراق بیرون کنیم، اما در مناطق شیعه‌نشین جنوب عراق چرا شرایط به نحوی عوض شد که در آشوب‌های سال گذشته برخی شعار ضدایرانی دادند و کنسولگری ما را آتش زدند. بر این باورم که جمهوری اسلامی باید قدرت نرم در عراق را تقویت کند و آمار جنایت‌های آمریکا و عربستان سعودی در حق مردم عراق را به آنها یادآوری کند تا جایگاه دوست و دشمن در فکر آنها جابه‌جا نشود.

وی با اشاره به فتنه انگیزی شبکه سعودی العربیه در آشوب‌های عراق تاکید کرد: این رسانه‌ها هستند که فکر افراد را شکل می‌دهند و آنچه رسانه‌های غربی و سعودی در عراق کردند، تنها یک نمونه است و احتمال دارد در سوریه هم تکرار شود. همچنین کاملاً مشخص است که اتاق فکر قوی پشت سر فعالیت‌های شبکه های استکباری مانند العربیه قرار دارد.

همجه فرهنگی به جای دفاع

مدیر موسسه البیان یادآورد شد: ما نباید دنباله‌رو خط مشی و نوع رویکردهای شبکه‌های معاند باشیم. شایسته نیست رسانه‌های دشمن شبهه‌ای را مطرح کنند، آنگاه ما پاسخ دهیم، بلکه باید رسانه‌های ما به دور از شبهات دشمنان به عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و گروه‌هایی مانند داعش هجمه رسانه‌ای داشته باشند و نقاط ضعف فرهنگی دشمن را هدف بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی با تاکید بر لزوم آینده پژوهی در شبکه‌های برون مرزی تصریح کرد: اوضاع جهان سیال است و ضرورت دارد جهان را به صورت لحظه‌ای رصد کنیم و هنگامی که چرخشی در دیگر کشورها ایجاد می‌شود ما هم سریع فعالیت خود را متناسب با آن تغییر دهیم. وضعیت جهان ایستا نیست که یک برنامه را برای ده سال بتوان ادامه داد.

وی افزود: برگزاری همایش‌های بین‌المللی و نظایر آن کارآمد نیست؛ بلکه از طریق رسانه باید جهان را تحت تاثیر قرار دهیم و خوب است راهبردنگاران درجه یک، در مشاوره‌های خود، مسئولان را متوجه نقش و جایگاه بسیار مهم رادیو و تلویزیون‌های برون مرزی کشور کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان تصریح کرد: باید نگاه گسترده‌ای به جهان داشت. کشور کوچک قطر همه توان خود را در الجزیره گذاشته است و اکنون با این شبکه جریان ساز شده است. باید قبول کرد که معادلات و نگاه‌ها در عرصه بین‌الملل دگرگون شده است. توجه داشته باشیم که اگر فشارها از شبکه‌های برون مرزی صداوسیما برداشته شود آنها هم می‌توانند به اوج برسند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha