جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/حضور روحانیون و طلاب کردستانی در بیمارستان «توحید » برای کمک به بیماران کرونایی

حوزه/ مدیر گروه جهادی یاوران سلامت روان حوزه علمیه ایلام با تشریح فعالیت های این گروه در بیمارستان ها، گفت: اعضای این گروه جهادی خطر را به جان خریده و تا ریشه کنی ویروس منحوس کرونا، در کنار مردم و کادر درمان به ویژه بیماران خواهند بود.

حجت الاسلام یونس گلی، مدیر گروه جهادی یاوران سلامت روان که توسط گروهی از طلاب حوزه علمیه استان ایلام تشکیل شده است، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در ایلام، گفت: طلاب جهادی از همان روزهای اول جدی شدن کرونا، در عرصه خدمت رسانی به مردم حضور پیدا کردند.

تغسیل و تدفین اموات کرونایی

مدیر گروه جهادی یاوران سلامت روان حوزه علمیه ایلام افزود: یکی از مسائل بسیار با اهمیت در استان، مراسم تدفین و ترحیم اموات است؛ طلاب از همان روزهای نخست شیوع کرونا با جسارت تمام وارد عمل شده و در امر تغسیل و تدفین اموات کرونایی در سطح استان، در میدان حضور یافتند.

گلی با بیان این که در کنار امور مربوط به تشییع و تدفین اموات به موضوعاتی همچون توزیع ماسک، توزیع مواد ضدعفونی کننده و بسته های معیشتی اقدام شد، اظهار کرد: از دیگر خدمات طلاب جهادگر تولید ماسک و ضدعفونی معابر عمومی بود.

 انگیزه تشکیل گروه جهادی یاوران سلامت روان

مدیر گروه جهادی یاوران سلامت روان حوزه علمیه ایلام گفت: مسئله‌ای که در موج سوم شیوع کرونا جدی شد موضوع تعداد فوتی های کرونایی بود؛ آمار فوتی های استان ایلام با توجه جمعیت کمی که دارد زیاد به شمار می رفت. همین امر موجب به وجود آمدن فضای رعب و وحشت در سطح استان و در اذهان بیماران کرونایی شد، به همین علت ما پیگیر شدیم که در بحث مشاوره بیماران کرونایی ورود کنیم، زیرا به اذعان کادر درمان، چیزی که باعث بالارفتن آمار فوتی ها شد، ترس از این بیماری و عدم شناخت نسبت به آن بود. این موضوع به نحوی بود که فرد بیمار به محض اینکه متوجه می شد به کرونا مبتلا شده است، دچار ناامیدی شدید شده و همین امر باعث می شد سیستم ایمنی او تضعیف گردد و تلاش هایی که کادر درمان برای بهبود وی انجام می دادند بی ثمر بماند.

امید در بیماران کرونایی زنده شد

نماینده دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه در استان ایلام ادامه داد: با پیگیری هایی که از مرکز مدیریت حوزه های علمیه داشتیم جزو اولین استان ها در تشکیل گروه جهادی سلامت روان در کشور بودیم و توانستیم دوره مشاوره را برای قریب به ۳۰ نفر از طلاب برادر و خواهر استان برگزار کنیم. در آن زمان به دلیل تعداد بیماران کرونایی، تخت خالی در بیمارستان های استان نبود، لذا با اعزام طلاب آموزش دیده، ارتباطاتی با بیماران گرفته شد تا به میزان تاب آوری آنان در مقابله با این بیماری و کاهش استرس آن ها کمک شود.

ارائه آموزش های تخصصی به طلاب جهادی

گلی با اشاره به دوره های آموزشی که برای اعضای گروه جهادی یاوران سلامت روان برگزار شد، گفت: در دوره های تخصصی که برای طلاب جهادی برگزار شد اساتید توانمندی همچون حجت الاسلام دکتر مهکام از قم به آموزش آنان در زمینه مشاوره پرداختند. در این دوره ها سرفصل هایی همچون تاب آوری، امیدبخشی، روحیه دهی، راه های ارتباط گیری بین کادر درمان و بیماران، تکنیک های امید بخشی، امید و امیدواری، تکنیک های مقابله با افکار منفی و اصول و فنون حضور در بیمارستان آموزش داده شد.

زنده شدن امید در بیماران کرونایی

مدیر گروه جهادی یاوران سلامت روان حوزه علمیه ایلام افزود: این دوره به دلیل اوج گرفتن شیوع کرونا در استان به صورت فشرده و در ۴ روز برگزار شد و پس از آن اعضای گروه در سطح بیمارستان ها شیفت بندی شده و به انجام خدمات پرداختند و همین که اعضای گروه به صورت جهادی، بدون هیچ چشم داشتی و در دوران اوج شیوع کرونا که ترس و وحشت مردم از این ویروس منحوس بالا رفته بود به میان بیماران رفته و به آنان امید می بخشیدند، انعکاس بسیار خوبی در اذهان عمومی پیدا کرد و بیماران و خانواده های آنان درخواست تداوم این حضور را داشتند.

حلقه مفقوده ای به نام مشاوره در بیمارستان / در خواست دانشگاه علوم پزشکی

مدیر گروه جهادی یاوران سلامت روان حوزه علمیه ایلام اظهار کرد: به اذعان کادر درمان استان گروه مشاوران سلامت روان حلقه مفقوده ای بود که به همت طلاب جهادگر استان ایلام به عرصه مقابله با کرونا آمدند تا تلاش های کادر درمان اثرگذاری بیشتری داشته باشد. دانشگاه علوم پزشکی استان نیز از ما درخواست داشت تا خدمات مشاوره ای را همچنان به بیماران اعم از کرونایی و غیرکرونایی ارائه دهیم.

خدمات گروه جهادی یاوران سلامت روان

مسئول امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه ایلام اضافه کرد: گروه جهادی یاوران سلامت روان در کنار مشاوره به بیماران کرونایی، خدمات دیگری نیز از قبیل پاسخگویی به مسائل شرعی بیماران و پرسنل درمان، تقدیر از کادر خدوم و زحمتکش درمانی استان و سرکشی به بیماران کرونایی در منازل آنها به همراه مدیر حوزه علمیه استان داشته است.

جهاد ادامه دارد

مسئول گروه جهادی یاوران سلامت حوزه علمیه ایلام با بیان این که برنامه سرکشی از بیمارستان ها و مشاوره به بیماران ادامه دارد، گفت: این گروه که متشکل از افراد با انگیزه و پای کاری است برنامه حضور در سطح استان به‌ویژه مناطق محروم و روستاها را در دستور کار دارد.

 گلی، ارائه مشاوره به زندانیان را یکی از برنامه های گروه جهادی یاوران سلامت حوزه علمیه ایلام اعلام کرد و گفت: زندانیان درگیر مسائل روانی مختلفی هستند؛ مسائلی از قبیل عدم تاب آوری، ناامیدی و دوری از معنویات، لذا حضور این گروه جهادی در زندان ها می تواند کمک به زندانیان باشد.

وی خاطرنشان کرد: با جمعیت هلال احمر استان نیز جلساتی داشته ایم تا بتوانیم در حوزه های مرتبط با این سازمان هم همکاری کنیم.

درخشش حوزه علمیه ایلام در میدان خدمت رسانی به مردم

نماینده دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه در استان ایلام افزود: حوزه علمیه استان ایلام در جبهه سلامت و مقابله به کرونا و خدمت رسانی به مردم خوش درخشید.

طلاب جهادی تا آخر ایستاده اند

مسئول امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه ایلام با اشاره به تقدیر نماینده ولی فقیه در ایلام، مدیر حوزه علمیه استان و مدیرکل تبلیغات اسلامی استان از اعضای گروه جهادی یاوران سلامت روان، تصریح کرد: اعضای این گروه جهادی خطر را به جان خریده و تا ریشه کنی ویروس منحوس کرونا، در کنار مردم و کادر درمان به ویژه بیماران خواهند بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha