پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام عزالدین رضانژاد - جامعة المصطفی

حوزه/ عضو گروه علمی تربیتی مرکز تخصصی شیعه شناسی به ارائه اطلاعاتی پیرامون تلاش‌های دانشمندان در زمینه مطالعات شیعه‌شناسی از قرن پنجم تا به امروز پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عزالدین رضانژاد در چهارمین نشست از سلسله نشست های علمی  مرکز تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم با موضوع « تاریخچه عام مطالعات شیعه پژوهی در آثار علماء  شیعه ( جلسه دوم)» برگزار شد، اظهار داشت: یکی از کتاب های شیعه پژوهشی در فقه کتاب خلاف است، که در موارد اختلاف شیعه با مذهب اهل سنت به وسیله شیخ طوسی نوشته شده است.

استاد و عضو گروه علمی تربیتی مرکز تخصصی شیعه شناسی افزود: درخواست مطالعات شیعی در موارد فقهی منجر به نوشتن این کتاب شده است که مخالفت ها و اختلافات فقهی که فقهای قبل از شیخ طوسی و زمان ایشان مطرح می کردند جدا شود و مبنای این کتاب این بود.

وی با اشاره به وجود مباحث رجالی در کتاب فهرست شیخ طوسی تاکید کرد: هدف نویسنده اختصاص به معرفی دیدگاه، عقاید، آرا و نظریات شیعه داشته است و با این دیدگاه می‌توانیم کتاب فهرست شیخ طوسی در قرن پنجم را از جمله مطالعات شیعه پژوهی ذکر کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رضانژاد با بیان اینکه این کتاب پیشینه های خودش را تکمیل می کرد، عنوان کرد: در مقدمه فهرست شیخ طوسی بعد از حمد خداوند این جمله آمده است که تجربه های مشابه این کار که پیش از این  اجرا شده است ناقص بوده است.

استاد و عضو گروه علمی تربیتی مرکز تخصصی شیعه شناسی این کتاب به معرفی علوم شیعه شناسی می پردازد، تاکید کرد: خود شیخ طوسی در این کتاب ذکر می کند که سعی کرده است تک تک نویسندگان شیعی را در این کتاب معرفی کند و کسانی که اعتقادشان حق است  شیعیان خالص را اینطور بشناسند.

وی با اشاره به اقدامات شایسته در قرن پنجم در زمینه شیعه شناسی تاکید کرد: مطالعات شیعی تا برخی از کارهایی که قرن پنجم به بعد صورت گرفت تا قرن هشتم ادامه پیدا می کند تا اینکه در این قرن دو الی سه کار فاخر را ملاحظه می کنیم که یکی از آنها معادالعلما و کار دیگر کار علامه حلی است.

حجت الاسلام والمسلمین رضانژاد با بیان اینکه دو اثر توسط علامه حلی با این رویکرد نوشته شده است، تاکید کرد: مباحث اختلافی بین شیعه و غیرشیعه را با عنوان منتهی تجمیع کرده است و دیدگاه های اختلاف خود شیعه را هم در کتاب دیگری تجمیع کرده است.

استاد و عضو گروه علمی تربیتی مرکز تخصصی شیعه شناسی با بیان اینکه در کتاب منتهی نسبت به دیدگاه های دیگران سعی شده است قضاوت منصفانه ارائه شود، تاکید کرد: کتاب اختلاف خود شیعه یک نوع نوآوری بوده است.

وی با اشاره به اقدام علامه سید محسن امین در شخصیت شناسی شیعه تاکید کرد: این کتاب ۵۰ جلد کوچک بوده است که به ۱۰ جلد قطور دایره المعارفی به بیان شخصیت های شیعی پرداخته است.

استاد و عضو گروه علمی تربیتی مرکز تخصصی شیعه شناسی با بیان اینکه این کتاب یک نوع مطالعات شیعه پژوهی است، تاکید کرد: در گذشته برخی کنایه می زدند که شیعیان آثار علمی ندارند، در دو قرن اخیر شیعیان یک جهش مطالعات شیعه پژوهی داشتند و آن هم به خاطر این بود که یکی از نویسندگان معروف و معاصر جرجی زیدان یک کتابی نوشت که در آن زبان شناسی و تاریخ ادبیات عرب را بیان کرد و نکته ای را در مورد شیعه آورده بود که مضمونش این بود که شیعه طایفه ای بود کوچک و آثار قابل اعتنایی نداشت و اکنون شیعه ای در دنیا وجود ندارد.

وی تاکید کرد: این موضوع نویسندگان شیعه را برآشفت و شروع کردند به مطالعات شیعه پژوهی که به این اظهار نظر جرجی زیدان پاسخ بدهند و سه تا از بزرگان شیعه به تدوین مطالبی در موضوعات مختلف در مورد شیعه پرداختند که یکی از آنها مرحوم سید حسن صدر است.

حجت الاسلام والمسلمین رضانژاد با اشاره به اینکه کار بزرگ ایشان این بود که سهم ایشان در تحصیل علوم و دانش اسلامی و شیعی پرداخت و آن را معرفی کرد، افزود: با مستندات ثابت می کند که ۱۴ علم را شیعه بنیان نهاده است.

وی افزود: در قرن حاضر هم علمایی داریم که با همین نگاه کتاب هایی را با توجه به معرفی شیعه نوشته اند که یکی از آنها علامه محمدرضا مظفر است که کتاب عقاید امامیه را نوشته است و اعتقادات شیعه امام اثنی عشری را مطرح می کند.

استاد و عضو گروه علمی تربیتی مرکز تخصصی شیعه شناسی با اشاره به کتاب آیت الله مکارم شیرازی با نگاه شیعه پژوهی تاکید کرد: «اعتقادات ما»  عنوان این کتاب است با این هدف که اعتقادات شیعه را معرفی بکند نوشته شده است و به چند زبان ترجمه شده است.

وی به کتاب حضرت آیت الله سبحانی هم اشاره کرد و گفت: کتاب «عقیده اسلامی» چند بخش دارد و مجموعه ۱۵۰ اصل اعتقادی شیعی و مسائل حساس مرتبط با اعتقادات شیعی است.

۳۱۳/۶۱پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha