جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ افتتاح کتابخانه تخصصی و نمایشگاه دائمی گفتمان علمی انقلاب اسلامی در مدرسه علمیه مروی تهران

حوزه/ آیت الله اعرافی در آیین افتتاحیه نمایشگاه دائمی گفتمان علمی انقلاب در مدرسه علمیه مروی تهران با تاکید بر این که مرزهای علوم اسلامی به هفت یا هشت رشته خلاصه نمی شود، از طراحی و اجرای درختواره رشته های حوزوی با ۱۶ رشته و ۴۰۰ گرایش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله علیرضا اعرافی، عصر پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه، در آیین افتتاحیه دومین کتابخانه تخصصی و نمایشگاه دائمی گفتمان علمی انقلاب اسلامی در مدرسه علمیه مروی تهران، با تبریک ایام ماه رجب، گفت: روح کار ما رجب، شعبان و رمضان و قله های بلند دعا و مناجات در این ماه هاست.

بیشتر بخوانید:

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: اگر در عصر ما امام خمینی(ره) گفتمانی نو عرضه کرد، ریشه آن بنیان های عمیق الهی بود که در وجود امام(ره) قرار داشت و رهبر عظیم الشان انقلاب هم همین مسیر را می پیمایند.

وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای علمی و پژوهشی حوزه های علمیه، تصریح کرد: دستاوردهای حوزه کم نیست و درخور ستایش است، البته کاستی هایی هم وجود دارد که مدیریت حوزه تلاش می کند کاستی ها را شناسایی و آنها را رفع کند.

ببینید:

فیلم افتتاح کتابخانه و نمایشگاه دائمی گفتمان علمی انقلاب در مدرسه علمیه مروی تهران

آیت الله اعرافی تصریح کرد: دستاوردهای حوزه در قلمروهای علوم اسلامی بسیار بیشتر از دستاوردهایی است که در نمایشگاه گفتمان علمی انقلاب اسلامی وجود دارد. حتماً این چند هزار منظومه کتاب  و مقاله در قلمرو های جدید و حوزه های علوم انسانی اسلامی نشان دهنده ابتکارات و ایده های ارزشمند متفکران، صاحب نظران، اساتید و فضلای حوزه علمیه است و وقتی این آثار در کنار هم چیده شود حتما به کاستی ها و ضعف هایی پی خواهیم برد و برای رفع کاستی ها اقدامات در خور توجهی انجام خواهد شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: محصولات حوزه علمیه در قلمرو های فقه، اصول، تفسیر، کلام فلسفه و دیگر قلمرو های علوم اسلامی خیلی فراتر از این موارد است و باید زاویه دید مخاطب را به قلمرو های دیگر توجه داد.

مرزهای علوم اسلامی به هفت یا هشت رشته خلاصه نمی شود | طراحی درختواره رشته های حوزوی با ۱۶ رشته و ۴۰۰ گرایش

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به بسط و گسترش مرزهای علوم اسلامی، افزود: مرزهای علوم اسلامی به هفت یا هشت رشته خلاصه نمی شود، بلکه ده ها رشته و شاخه های جدید شکل گرفته است.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: یکی از محصولات و دستاوردهای سه سال اخیر حوزه علمیه، طراحی و اجرای درختواره رشته های حوزوی با ۱۶ رشته و ۴۰۰ گرایش است که با همکاری و مشارکت ۶۰۰ استاد به سرانجام رسیده است.

وی ادامه داد: درس های خارج فقه معاصر در قلب حوزه پایه ریزی و اجرا شده است و حضرت آقا هم فرمودند «هر حمایتی لازم باشد انجام خواهم داد». البته به رسمیت شناختن درس های خارج اجتهادی غیر از فقه و اصول هم در دستور کار قرار دارد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان ویژگی گفتمان علمی انقلاب اسلامی توضیح داد: نمایشگاه گفتمان علمی انقلاب اسلامی نشان دهنده دستاوردهای چهل ساله انقلاب است و آثار مکتوبی که در میان آثار، برجستگی ویژه ای دارد برگزیده شده است. 

ببینید:

وی با اشاره به این که در طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی موسسات گوناگون همکاری داشتند که دارای نکات ویژه ای است، گفت: اولین نکته ای که در این نمایشگاه می توان به آن اشاره کرد بسط و گسترش مرزهای علوم اسلامی در چند شکل از گفتمان علمی انقلاب اسلامی است و در این آثار می توان مشاهده کرد که فقه، کلام و فلسفه ما به مسائل نو و مستحدثه پرداخته اند

آیت الله اعرافی با اشاره به ضرورت تقویت حوزه های علمیه استان ها، گفت: رشد حوزه های استان ها و ورود آنها به عرصه های تولید و اجتهادی در دستور کار است، البته در این میان حوزه علمیه تهران جایگاه ویژه ای دارد، چرا که در قلب حاکمیت جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha