شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار امام جمعه جدید ایلام

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان ایلام در گفت و گوی صریح، بی پرده و صمیمی با خبرگزاری حوزه به تشریح ظرفیت ها و وضعیت فرهنگی و اقتصادی استان پرداخت و از مشکلاتی سخن گفت که شاید با انتقاد برخی ها همراه شود.

حجت الاسلام والمسلمین الله نور کریمی تبار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به معرفی استان ایلام و فرصت ها و تهدیدهای استان پرداخت و گفت: استان ایلام با توجه به اینکه یک استان شیعه نشین است و در مسیر عتبات عالیات قرار گرفته، مردم آن به صورت سنتی علاقه خاصی به ائمه اطهار علیهم السلام دارند.

بیشتر بخوانید:

ائمه جماعات «مسجد» را با کار اداری اشتباه نگیرند | دشمن می خواهد جوانان را از دین جدا کند

وی افزود: وحدت مذهبی در استان ایلام طبیعتاً فرهنگ مشترکی را ایجاد کرده است، بنابراین ظرفیت خوبی برای فعالیت های فرهنگی وجود دارد و هرچه نیروهای فرهنگی بتوانند در اینجا کار کنند تأثیرگذار خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در استان ایلام خاطرنشان کرد: مراکز آموزش عالی و حوزه های علمیه برادران و خواهران استان ایلام ظرفیت خوبی را برای ترویج علم آموزی و پژوهش فراهم آورده اند.

۸ سال توقف توسعه و سازندگی در استان ایلام

وی افزود: به طور طبیعی استان ایلام استانی محروم است و هشت سال جنگ تحمیلی سازندگی در این استان را به عقب راند و از این جهت از استان های دیگر ۸ سال عقب هستیم و این مشکل هنوز هم پابرجاست.

ایلام هنوز بزرگراه هم ندارد

حجت الاسلام والمسلمین الله نور کریمی تبار با اشاره به محرومیت های استان ایلام، گفت: ایلام استانی است که آزادراه نه! حتی بزرگراه هم ندارد!. اینجا استانی است که هنوز راه آهن ندارد و به طور طبیعی نبود مسائل درآمدزا و اشتغال آفرین در این استان تأثیرات منفی خود را به جا خواهد گذاشت همان طوری که تاکنون گذاشته است.

 نرخ بالای بیکاری و پدیده مهاجرت به خارج از استان

نماینده ولی فقیه در استان ایلام ادامه داد: متأسفانه در سال های اخیر نرخ بیکاری در استان به شدت افزایش یافته و مهاجرت های بسیاری به استان های دیگر و حتی خارج از کشور اتفاق افتاده که عمدتاً برای رفع مشکل عدم اشتغال بوده است.

وی یادآور شد: نیروهای نخبه ای در استان ایلام هستند با معدل تحصیلی بالای ۱۹ و پژوهش های متعدد علمی، اما ظرفیت به کارگیری آنها وجود ندارد.

امام جمعه ایلام گفت: استان ایلام متأسفانه از به دلیل وجود معضلات اقتصادی و بیکاری از آسیب های اجتماعی رنج می برد و بخشی از اختلافات خانوادگی و جدا شدن همسران از همدیگر به خاطر فقر و بیکاری است.

ظرفیت ها

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار اظهار کرد: طبیعتاً باید کار کرد؛ ظرفیت های خیلی خوبی در استان ایلام وجود دارد؛ آب و هوای مساعد، جنگل های زیبا و بکر، خاک حاصلخیز و بارندگی مناسب و اکتشافات جدیدی که در حوزه نفت و گاز در استان اتفاق افتاده همه با هم وضعیتی را ایجاد کرده که استان به مکانی مناسب و غنی حتی برای اشتغال مردم استان های همجوار تبدیل شود.

وی اظهار کرد: مجموعه پتروشیمی که در استان ایجاد شده است می تواند اشتغالزایی و ایجاد درآمد برای مردم استان را به دنبال داشته باشد.

سوغاتی ها

نماینده ولی فقیه در ایلام با اشاره به ظرفیت های گردشگری استان، افزود: سوغات خوبی را در استان ایلام داریم؛ اعم از عسل، روغن حیوانی و شیرینی های محلی و همچنین صنایع دستی که در حال رونق گرفتن هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    31 0
    امام جمعه محترم، جناب‌عالی نماینده ولی‌فقیه و به یک معنا نماینده نظام جمهوری اسلامی در آن خطه هستید. بنابراین بهتر است وقتی از محرومیت‌ها سخن می‌گویید، در کنار آن به خدمات نظام نیز اشاره کنید. جهت استحضار شما، به مواردی از خدمات عمرانی دولت و البته نظام اسلامی در ایلام آن‌هم در اوج تحریم‌های ظالمانه دشمنان و مشکلات شدید اقتصادی کشور، اشاره می‌شود تا ان‌شاءالله در سخنرانی‌ها و موضع‌گیری‌های بعدی مدنظر باشد. این چند مورد صرفاً مربوط به سال‌های اخیر بوده و با یک جست‌وجوی ساده از رسانه‌های کشور استخراج و در راستای دفاع از خدمات چهل‌ساله‌ی این انقلاب که خون‌ پاک صدها هزار شهید عزیز به پای پیروزی و مانایی آن ریخته شده است، تقدیم می‌گردد. بدیهی است حجم کمّی و کیفی توسعه و سازندگی در ایلام که بعد از جنگ تحمیلی شتاب یافت، بسیار بیش‌از این‌هاست. ... ادامه دارد
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    33 0
    ستار محمودی سرپرست (وقت) وزارت نیرو همزمان با ششمین روز هفته دولت با افتتاح چهار پروژه آب و برق در استان ایلام، در جمع خبرنگاران به سرمایه‌گذاری این وزارتخانه برای توسعه شبکه‌های برق و آب استان اشاره کرد و گفت: در دو سال و نیم اخیر بیش از ۲۸ هزار میلیارد ریال برای توسعه شبکه‌های آب‌رسانی و برق‌رسانی استان ایلام هزینه شده است که در این استان طی ادوار گذشته بی‌سابقه است. (خبرگزاری برنا، 7 شهریور 1396)
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    33 0
    به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی در استان ایلام 11 اردیبهشت 1399 به صورت ویدئوکنفرانس با حضور حجة‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران برگزار شد. دکتر روحانی در این آیین گفت: از آغاز دولت یازدهم سرمایه‌گذاری‌های مهمی در استان ایلام صورت گرفت که امیدواریم تا پایان سال این پروژه‌ها با تلاش مسئولان به اتمام برسد. رییس‌جمهور اظهار کرد: خاک ایران در اوایل سال ۶۱ به دست رزمندگان ایلام پس گرفته شد و این امر سبب خوشحالی ملت شد و امروز ما وظیفه داریم با افتتاح طرح‌های ملی شادی را به مردم این استان هدیه دهیم. افتتاح ۲۲ هزار هکتار شبکه اصلی آبیاری و زه‌کشی تحت فشار فکه، افتتاح سد مخزنی شهدای ایلام(گلال) با اعتبار ۱۱۰۰ میلیارد تومان دو پروژه وزارت نیرو است که به بهره‌برداری رسید. افتتاح شبکه و آبیاری در ۲۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دهلران و مهران و ایوان و سایر پروژه‌های بخش کشاورزی استان ایلام با اعتبار ۴۸۲ میلیارد تومان نیز از جمله پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی است که در این مراسم مورد بهره‌برداری قرار گرفت. ۱۲۳ پروژه در حوزه‌های آب و خاک، گلخانه، دام و طیور و... با هزینه ۴۹۵ میلیارد تومان از محل منابع عمومی خصوصی و منابع ملی اجرا شده است، که با افتتاح این طرح ۵۹۲۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به‌کار می‌شوند. این پروژه‌ها شامل ۹۷ پروژه آبخیزداری با سه هزار و ۱۰۰ مترمکعب، ۱۰ هزار جنگل‌کاری با ۶۳ میلیارد تومان، ۱۰۰ هزار تن سیلوسازی با ۱۲ میلیارد تومان که ظرفیت سیلوهای استان از ۳۰۰ هزار تن به ۴۰۰ هزار تن می‌رسد. همچنین در این آیین ۱۱ واحد دام و طیور با هزینه ۷،۷ میلیارد تومان، شهرک گلخانه‌ای با ۱۰ هزار هکتار در بخش صالح‌آباد و ۴۷ هکتار شبکه انتقال آب به عشایر افتتاح شد.// ... ادامه دارد
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    33 0
    رئیس‌جمهور روز پنجشنبه 29 خرداد 1399، طی ویدئو کنفرانس افتتاح طرح‌های ملی در نقاط مختلف کشور، دستور آغاز عملیات اجرایی طرح اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور، پروژه آزادراه نجف اشرف، احداث ۴۷۰ کیلومتر بزرگراه، راه اصلی و راه فرعی، تعدادی ساختمان عمومی و دولتی و ۹ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در استان ایلام (به ارزش ۱۱۰ هزار میلیارد ریال) را صادر کرد. استاندار ایلام درباره این طرح‌ها گفت: هفت طرح با مجموع سرمایه‌گذاری بیش از ۲۹ هزار میلیارد ریال بهره‌برداری و همچنین سه طرح با اعتباری بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد ریال آغاز شد. قاسم سلیمانی دشتکی، رونمایی از آزادراه پل زال - مورموری - دهلران - چیلات به طول ۱۲۶ کیلومتر با سرمایه‌گذاری ۳۳ هزار میلیارد ریال و آغاز عملیات اجرایی اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور به ارزش یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال را از مهم‌ترین این طرح‌ها عنوان کرد. وی در ادامه از افتتاح ۲۳۰ کیلومتر بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی با اعتبار چهار هزار و ۲۸۹ میلیارد ریال، تکمیل پروژه‌های در دست اقدام شامل ۴۷۰ کیلومتر بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی به ارزش ۲۱ هزار میلیارد ریال، افتتاح هفت‌هزار و ۹۰۰ مترمربع از ساختمان‌های دولتی و عمومی با اعتبار ۲۸۰ میلیارد ریال، تکمیل پروژه‌های در دست اقدام شامل ۴۸ هزار مترمربع از ساختمان‌های دولتی و عمومی به ارزش یک‌هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال و افتتاح یک‌هزار و ۳۰۰ واحد مسکن مهر در شهرستان‌های ایلام، دهلران و آبدانان با اعتبار ۸۷۰ میلیارد ریال، آغاز عملیات اجرایی احداث ۹ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن به ارزش ۴۶ میلیارد ریال خبر داد. //
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    33 0
    در سی و هشتمین هفته از افتتاح طرح‌های ملی کشور (4 دی‌ماه 1399)، 5 طرح ملی پتروشیمی وزارت نفت در استان‌های ایلام، همدان و آذربایجان غربی با سرمایه‌گذاری 916 میلیون یورو معادل ارزش ریالی 28 هزار میلیارد تومان با دستور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید. // خیرالله گراوند فرماندار ایلام اظهار کرد: در دهه فجر امسال تعداد ۲۳ طرح در شهرستان ایلام شامل ۲۰ طرح عمرانی و ۳ طرح اقتصادی در حوزه‌های مختلف عمران شهری و روستایی، آموزشی، خدماتی با اعتباری بالغ بر ۶۳۰ میلیارد ریال افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته است. (خبرگزاری مهر، 21 بهمن 1399)
  • محسن IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    22 0
    جناب آقای کریمی تبار از خودتان شروع کنید.
  • محمد IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    0 22
    آقا نفرمایید خدمات نظام به این استان کم نیست با یک نگاه به ساحت وسازهای محله خودتان بندازید
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      60 0
      کسی نگفت خدمات نظام به این استان یا دیگر مناطق محروم کشور کافی و مکفی بوده است؛ بلکه این نکته یادآوری شد که زیبنده نیست مسئولان اعم از رؤسای قوای سه‌گانه، وزرا و وکلا، ائمه جمعه و جماعات، استانداران و فرمانداران و...، در تریبون‌های عمومی صرفاً به بیان مشکلات و محرومیت‌ها بپردازند، به‌نحوی که ده‌ها مورد از مشکلات گفته شود بدون آن‌که به اندکی از اقدامات و خدمات صورت‌گرفته اشاره گردد! در محافل و مجالس کارشناسی که برای بیان مشکلات و برنامه‌ریزی جهت رفع محرومیت‌ها تشکیل می‌گردد، موضوع متفاوت می‌شود؛ آن‌‌جا دقیقاً محل بیان مبسوط محرومیت‌هاست. اما مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های خبری و عمومی که به‌سرعت در فضای داخلی و بین‌المللی منعکس گردیده و بازتاب می‌یابد، باید سنجیده‌تر و حساب‌شده‌تر سخن گفت تا طوری وانمود نشود که گویا در چهل سال کاری صورت نگرفته است. والله اعلم