جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بهجت پور

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه خواهران گفت: نیاز است خواهران طلبه در بخش های مهم تصمیم سازی و تصمیم گیری مشارکت داشته و یاری گر ما باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت اسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور در نشست علمی «تحول در حوزه های علمیه خواهران با تمرکز بر رویکرد اجتماعی» که شب سوم اسفندماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به فعالیت و حضور در صحنه زنان قبل و بعد از انقلاب، اظهار داشت: در سال های منتهی به پیروزی انقلاب زنان بودند که به میدان آمدند و فرصت را برای سقوط نظام شاهنشاهی فراهم کردند.

وی افزود: یکی از بزرگان نقل می کرد که امام خمینی(ره) در سخنی به این مضمون فرموده بودند که «من به وسیله زنان شاه را از کشور بیرون کردم» و در همین راستا بود که امام، جامعه الزهرا را در ابتدای انقلاب تأسیس کردند تا فرصتی برای حضور بانوان در عرصه های علمی، فرهنگی و اجتماعی باشد و از سال ۷۶ نیز با راه اندازی مرکز مدیریت از سوی رهبر انقلاب این حرکت شتاب بیشتری به خود گرفت.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با اشاره به تأسیس مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران از سال ۱۳۷۶، ادامه داد: در طول حدود یک ربع قرنی که از ایجاد این مرکز می گذرد، تلاش های زیادی انجام شده تا این دستگاه در بعد ملی و ان شاءالله در بعد فراملی بتواند فعالیت اثرگذار داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم مدارس علمیه خواهران در نزدیک ترین مکان به منازل طلاب باشد تا فرصت زیادی را از طلاب و علاقه مندان به علوم دینی خواهر نگیرد و آنها بتوانند در کنار تحصیل به وظایف فردی، خانوادگی و اجتماعی خود نیز برسند.

واسپاری فعالیت های اجرایی و مدیریتی حوزه های خواهران به خود بانوان

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با بیان این که در همین راستا حدود ۵۰۰ مدرسه علمیه خواهران در سراسر کشور راه اندازی شده است، گفت: تلاش شده در این مراکز حوزوی، فعالیت های اجرایی و مدیریتی به خود بانوان سپرده شود و در سطح ۲ همه اساتید به جز تعداد انگشت شمار را خواهران تشکیل می دهند.

وی بیان داشت: کلیه کادر مدارس علمیه خواهران نیز در سطوح ۲، ۳ و ۴ از خود خواهران طلبه هستند و فقط در راستای برخی ضرورت ها تعداد بسیار معدودی را برادران تشکیل می دهند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران پایه هر نوع تحولی را دانایی دانست و افزود: ما در حوزه های علمیه خواهران به مدد رشد و دانش و تقویت طلاب است که می توانیم نقش اثربخش و مفیدی داشته باشیم و این موضوع در برنامه تحولی این دستگاه و در افق ۱۴۰۰ تا ۱۴۱۴ مدنظر قرار گرفته است.

راه اندازی درختواره رشته های دانشی در حوزه های علمیه خواهران

وی با بیان این که تلاش می کنیم درختواره رشته های دانشی در حوزه راه اندازی شده و روز به روز تقویت شود، ادامه داد: حوزه های علمیه خواهران با این رشد دانشی که در تمام سطوح علمی اتفاق خواهد افتاد در افق ۱۴۰۴ از یک جریان اثرگذار در کشور به جریانی کارشناس و نیمه تخصص تبدیل می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور تصریح کرد: در افق ۱۴۰۹ نیز این جریان اثرگذار تبدیل به نخبگان اثرگذار در سطح اجتماع و تولیدگر دانش خواهند شد و در افق ۱۴۱۴ حوزه های علمیه خواهران محور فعالیت های دینی ویژه حوزه زن و خانواده و تأثیرگذار در حوزه اجتماعی زنان می شوند.

وی گفت: مسیری که در حوزه از سال ۷۶ شروع شده و در حال پیشرفت است به خوبی نشان دهنده جایگاه اجتماعی بانوان و اثرگذاری آنها در سطح ملی و فراملی است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان این که در اساسنامه جدید جایگاه زنان در خانواده و به عنوان جریان تولیدگر و محور اندیشه اسلامی به ویژه در حوزه زن و خانواده دیده شده است، اظهار داشت: ما باید در مسائل اجتماعی راه را برای حضور خواهران فراهم کنیم تا بتوانند در همه امور دینی، علمی، پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی و تخصصی به خود خانم ها مراجعه کنند و نیازی به مراجعه به مردان نداشته باشند.

ما در حوزه های علمیه خواهران به دنبال شدن هستیم

وی خاطرنشان کرد: ما در حوزه های علمیه خواهران به دنبال شدن هستیم و دوره تحول را سپری می کنیم و به پیری نرسیده ایم، به طوری که از ابتدای تأسیس این تحول وجود داشته و دارد و ما باید تلاش کنیم این تحول روز به روز به سمت احسن حرکت کند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با اشاره به این که در عرصه های نرم افزاری، حوزه های علمیه خواهران یک جریان پیشتاز است و در عرصه سخت افزاری نیز در همین مسیر در حال حرکت هستیم، ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی ها و رایزنی های صورت گرفته، امیدواریم در آینده نزدیک شاهد تحول های خوبی در سطوح آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، عمرانی و مالی در حوزه های علمیه خواهران باشیم.

ضرورت مشارکت خواهران طلبه در بخش های مهم تصمیم سازی و تصمیم گیری

وی با تأکید بر این که نیاز است خواهران طلبه در بخش های مهم تصمیم سازی و تصمیم گیری مشارکت داشته و یاری گر ما باشند، گفت: «ارتقاء رتبه دانشی و مهارتی خواهران»، «تثبیت خواهران در مسئولیت ها»، «مشارکت دادن خواهران در تصمیم سازی، تصمیم گیری و ارائه راهکار» و «تربیت بانوان مطالبه گر» می تواند ما را در مسیر تحول به پیش ببرد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: تلاش ما این است که ساز و کارها را در حوزه های علمیه خواهران به سمتی ببریم که خواهران بتوانند با تصمیم گیری های صحیح به مهارت های علمی و مدیریتی دست پیدا کنند و چنان افقی را ترسیم کنیم که در آینده انبوه خواهران بتوانند کاندیداتوری خود برای حضور در عرصه های مدیریتی را اعلام کنند.

فرصت های اجتماعی نقش آفرینی مادران توانا در جامعه ایجاد شود

وی با بیان این که باید بنیان خانواده را در ایران اسلامی تقویت کرده و ضمن حمایت از فعالیت های بانوان در خانه، فرصت های اجتماعی نقش آفرینی مادران توانا را در جامعه ایجاد کنیم، بیان داشت: هنر ما این است که بتوانیم نقطه جمعی برای فعالیت زنان در خانواده و اجتماع ایجاد نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور شناخت و تقویت ظرفیت های درونی خواهران را امری ضروری برای مسئولیت پذیری دانست و گفت: تا توسعه ظرفیت های درونی و توانمندی خواهران صورت نپذیرد، امکان مسئولیت دادن به آنها موجه نخواهد بود.

مأموریت حوزه های علمیه خواهران تربیت نیروی انسانی است

وی مأموریت حوزه های علمیه خواهران را تربیت نیروی انسانی عنوان کرد و افزود: بکارگیری این نیروها به عهده نهادهای فرهنگی و اجتماعی نظیر سازمان تبلیغات و ... است و تفاهم نامه هایی نیز در این راستا نوشته شده و لازم است همه دست اندرکاران پیگیری کنند تا این تفاهم نامه ها عملیاتی شود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با اشاره به راه اندازی سامانه مدرس در حوزه های علمیه خواهران و آموزش طلاب از طریق فضای برخط، ادامه داد: راه اندازی این سامانه نشان داد که ریزش خواهران طلبه در سال های قبل به دلیل فاصله آنها از فضای خانواده بود که در دوره اخیر و طبق جدیدترین آمار ریزش طلاب به یک درصد تقلیل پیدا کرده است.

شبکه سازی و کادرسازی طلاب در مدارس با هدف تربیت کنشگران اجتماعی

وی شبکه سازی و کادرسازی طلاب را یکی از راهبردهای فرهنگی در حوزه های علمیه خواهران دانست و گفت: با این راهبرد طلاب خواهر از همان دوران تحصیل و در مدارس علمیه توان لازم را برای کنشگری اجتماعی اثرگذار پیدا خواهند کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha