شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
بیست و هشتمین نشست شورای اداری حوزه علمیه خواهران استان یزد

مدیرحوزه علمیه خواهران استان یزد گفت: دنیا به خودی خود مذموم نیست، اما دل بستن و مقدم دانستن دنیا به آخرت، سبب از بین رفتن کارهای نیک و خیر فرد می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام و المسلمین محمد کارگر شورکی در بیست و هشتمین نشست شورای اداری حوزه علمیه خواهران استان یزد در سال جاری با تبریک میلاد امام جواد (علیه السلام) و حضرت علی (علیه السلام ) و دیگر اعیاد ماه مبارک مبارک رجب، به جایگاه دنیا و آخرت در دین اسلام اشاره کرد و گفت:  روایتی از امام علی(علیه السلام)  در کتاب «گزیده حکت نامه پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله) » نقل شده که حضرت در یادکرد حدیث معراج پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمودند: «  قالَ اللّه ُ تَعالی: . . . یا أَحْمَدُ! أَبْغِضِ الدُّنْیا وَ أَهْلَها،  وَ أَحِبَّ الآخِرَةَ وَ أَهْلَها».

وی در توضیح و تبیین این روایت بیان کرد:  امام علی(علیه السلام) در این روایت فرمودند:  خداوند متعال خطاب به پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمود:« ای احمد، دنیا و دنیا گرایان را دشمن بدار و آخرت و آخرت خواهان را دوست بدار» و باید گفت در زمینه دنیا،  احادیث زیادی وجود دارد که بعضی در مدح و بعضی در مذمت دنیا بیان شده است و انسان باید  نگاه واقع بینانه نسبت به دنیا داشته باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد تأکید کرد:  دنیا اگر در مسیر طلب آخرت باشد، خوب و پسندیده  است و در غیر این صورت، مصداق دنیا طلبی مذموم و ناپسند است.  

وی در ادامه به تعبیر دیگری از پیامبر اکرم( صلی الله علیه وآله) از کتاب «من لایحضره الفقیه»  در مذمت دنیا طلبی اشاره کرد که حضرت فرمودند: «آگاه باشید که هرکس مطلبی دنیوی و اخروی برایش پیش آید و او دنیا را بر آخرت برگزیند روز قیامت خداوند را ملاقات میکند در حالی که برایش کار نیکی وجود ندارد که با آن از آتش دوزخ نجات یابد و اگر آخرت را بر دنیا برگزیند و دنیا را وا گذارد خداوند از او راضی و خشنود می‌شود و کارهای بدش را می آمرزد. »
 حجت الاسلام و المسلمین کارگر شورکی  خاطر نشان کرد:  طبق این روایت آینده و عاقبت  انسان در گرو انتخاب است؛ اگر انتخاب فرد  دنیا باشد ، کارهای خیر او نیز از بین خواهد رفت و در صورتی که انتخاب او، ترجیح آخرت بر دنیا باشد، خداوند گناهان او را نیز می آمرزد.

وی با اشاره به اینکه گاهی نگاه انسان به دنیا، نگاه درستی نیست، تصریح کرد: بنا بر روایتی، پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) از محلی عبور می‌کردند و به فردی رسیدند و از اطرافیان  پرسیدند: این را چه شده است؟  افراد به حضرت پاسخ دادند: دیوانه است . حضرت فرمود : این بیمار است و مبتلی، دیوانه حقیقی کسی است که دنیا را بر آخرت برگزیده است.

این مقام مسئول در پایان افزود: امیدواریم  خداوند به همه ما توفیق دهد که نگاه‌مان به دنیا و آخرت نگاه واقعی باشد و انتخاب درستی داشته باشیم که در این صورت هم دنیا و آخرت برای ما رقم خواهد خورد و باید یقین کرد که افراد دنیا طلب در زندگی به آرامش واقعی و زندگی خوب نخواهند رسید گرچه مال و اموال زیادی را کسب کرده باشند.

پیگیری مصوبات و ارائه گزارش از اقدامات انجام شده در خصوص مسائل جاری حوزه  علمیه خواهران استان یزد از دیگر برنامه های این نشست بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha