شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
انیس النقاش فعال سیاسی لبنان

حوزه/ انیس النقاش مبارز، فعال و تحلیلگر سیاسی لبنان صبح امروز بعد از ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. وی چند روز پیش در یکی از بیمارستان های دمشق تحت مراقبت های ویژه قرار گرفت.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، انیس النقاش مبارز، فعال و تحلیلگر سیاسی لبنان صبح امروز بعد از ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. وی چند روز پیش در یکی از بیمارستان های دمشق تحت مراقبت های ویژه قرار گرفت.

النقاش پژوهشگر سیاسی و کارشناس امور منطقه ای و هماهنگ کننده شبکه پژوهش ها و مطالعات راهبردی "الامان" بود.

مبارزه طلبی

النقاش در سال ۱۹۴۸ میلادی در بیروت متولد شد و از کودکی در جنبش های اعتراض آمیز مشارکت داشت.

زمانی که یک نیروی تکاور اسرائیل، ناوگان لبنان را در فرودگاه بیروت منهدم کرد، النقاش در اعتراض به کوتاهی دولت لبنان و اعراب دست به اعتراض زد که در نهایت به بیمارستان منتقل شد. در همان سال بعد از انتفاضه اردوگاه ها، فعالیت نظامی خود را آغاز کرد.

النقاش روز ها در اعتراضات دانشجویی مشارکت داشت و شب ها در آموزش و آمادگی نظامی حضور می بافت و در جنگ ۱۹۷۳ گروه هایی را به وجود آورد که با موشک شهرک های صهیونیستی را  هدف قرار دادند.

تأسیس مقاومت لبنان

زمانی که رژیم اسرائیل در سال ۱۹۷۸ میلادی به جنوب لبنان حمله کرد، النقاش به جنوب لبنان منتقل شد و در برابر تجاوز اسرائیلی ایستادگی کرد.

وی دو گروه سرّی در کفرشوبا و بن جبیل تأسیس کرد که بعدها اعضای آن مثل عماد مغنیه فرمانده مقاومت شدند.

انیس النقاش در ایجاد هماهنگی میان انقلاب فلسطینی و رهبر انقلاب اسلامی ایران و برقراری روابط گسترده با مسئولین انقلاب اسلامی ایران در زمینه آموزش، امنیت و نظامی نقش مهمی داشت.

وی در دفاع از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۸۰ برای ترور شاهپور بختیار به پاریس رفت، امّا بختیار به شکل معجزه آسایی زنده ماند.

النقاش به خاطر تلاش برای ترور بختیار در فرانسه محکوم به حبس ابد شد، امّا ۱۰ سال در زندان باقی ماند و در سال ۱۹۹۰ آزاد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha