چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
والدین

کارشناس دینی گفت: خداوند متعال، نخست، مردم را به عبادت و بندگی پروردگار، دعوت می کند، سپس به حقّ پدر و مادر اشاره می کند که نسبت به آنها نیکی کنید، حقّ پدر و مادر، از مسائلی است که در قرآن مجید، بسیار روی آن تکیه شده است و در چند مورد، در قرآن بعد از دعوت به توحید قرار گرفته است.

حجت الاسلام حسن بابایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، به بهانه ۱۳ رجب سالروز ولادت امام علی(ع) به امر احسان به پدر و مادر بعد از پرستش خداوند پرداخت و اظهار کرد:  اینکه بعد از امر به عبادت خداوند، نیکی به پدر و مادر ذکر شده است، به چند دلیل است.

وی در تشریح نخستین دلیل، گفت: نعمتهای خداوند، بالاترین نعمتها بر بنده است و بعد از پروردگار عالم، پدر و مادر، سبب وجود فرزند هستند.

کارشناس دینی در توضیح دلیل دوم عنوان کرد: خداوند، مؤثّر واقعی و حقیقی در وجود انسان است و پدر و مادر به حسب ظاهر در وجود او مؤثّرند، در جایی که مؤثّر حقیقی ذکر شده است، بعد از آن، مؤثّر ظاهری ذکر می شود.

وی دلیل سوم را اینگونه بیان کرد: خداوند، در مقابل نعمتهایش از بنده اش چیزی نمی خواهد، پدر و مادر هم در مقابل نعمت خود، از فرزند چیزی طلب نمی کنند؛ حتی پدر و مادر غیر مسلمان به فرزند خود مهربانی می کنند، لذا این نعمت آنها شبیه نعمت خداوند است.

کارشناس دینی با اشاره به اینکه خداوند نعمت خود را از بنده اش دریغ نمی کند؛ اگر چه بنده دارای گناهان زیاد باشد؛ چهارمین دلیل دانست و افزود: همچنین پدر و مادر، فداکاری های خود را از فرزند دریغ نمی دارند، اگر چه به آنها بد کرده باشد.

وی ادامه داد: دلیل بعدی اینکه پدر مهربان، در مال فرزند تصرف می کند تا سود بیشتری عاید فرزندش شود و از ضایع شدن مال او جلوگیری می کند، خداوند نیز اعمال عبادی بنده اش را از آفت دور می سازد و زیاد می کند و اعمال فانی او را جاودانی می سازد.

حجت الاسلام بابایی اذعان کرد: نعمت وجود خداوند، بالاتر از نعمت پدر و مادر است و با دلیل و برهان، ثابت می شود؛ امّا نعمت والدین از جهت ضرورت، معلوم و مشهود است؛ امّا در مقایسه به نسبتِ نعمت خداوند، کم است که این امر شِشمین دلیل است.

وَ اعْبُدُوا اللّه وَ لا تُشْرِکوا بِهِ شَیئاً و بِالْوالِدَینِ اِحْساناً. (نساء/۳۶( «و خداوند را بپرستید و هیچ چیز را شریک او قرار ندهید، و به پدر و مادر نیکی کنید»

وی ابراز کرد: خداوند متعال، نخست، مردم را به عبادت و بندگی پروردگار، دعوت می کند، سپس به حقّ پدر و مادر اشاره می کند که نسبت به آنها نیکی کنید، حقّ پدر و مادر، از مسائلی است که در قرآن مجید، بسیار روی آن تکیه شده است و در چند مورد، در قرآن بعد از دعوت به توحید قرار گرفته است.

کارشناس دینی افزود: بزرگترین نعمت، نعمت هستی و حیات است که در درجه اوّل، از ناحیه خداست و در مراحل بعد به پدر و مادر بر می گردد، پس ترک حقوق پدر و مادر، همدوش شرک به خداست. ألاّ تُشْرِکوا بِهِ شَیئاً وَ بِالْوالِدَینِ اِحْساناً. (انعام/ ۱۵۱(«چیزی را شریک خدا قرار ندهید، و به پدر و مادر نیکی کنید.»

وی بیان کرد: پروردگار عالم، از تحریم شرک شروع کرده است که در واقع، سرچشمه همه مفاسد اجتماعی و محرّمات الهی است و بعد بلافاصله، بعد از مبارزه با شرک، حقّ پدر و مادر در دستورهای اسلامی آمده است، در این آیه به جای تحریمِ آزار پدر و مادر (که هماهنگ با سایر تحریمهای این آیه است) موضوع احسان و نیکی کردن ذکر شده  و جالب تر اینکه کلمه احسان به وسیله «ب» متعدی شده و آمده: و «بالوالدین احسانا» که معنای آن، نیکی کردن به طور مستقیم و بدون واسطه است، این آیه تأکید می کند که موضوع نیکی به پدر و مادر، آن قدر اهمّیت دارد که شخصاً و بدون واسطه به آن اقدام شود.

حجت الاسلام بابایی با اشاره به آیه ۲۳ سوره اسراء  «وَ قَضی رَبُّک اَلاّ تَعْبُدُوا اِلاّ اِیاهُ وَ بِالْوالِدَینِ اِحْساناً ...» تصریح کرد: در این آیه هم خداوند متعال بعد از فراخواندن به اصل توحید، به یکی از اساسی ترین تعلیمات انسانی انبیا، یعنی نیکی به پدر و مادر اشاره می کند. ، که «قضی»، مفهوم مؤکدتری از «امر» دارد و فرمان قطعی و محکم را می رساند و قرار دادن توحید در کنار نیکی به پدر و مادر، تأکیدی است بر اهمّیت این دستور اسلامی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha