سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 948452
۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۰
احمدجو

کاگردان سریال «مدرس» گفت: به دلیل ظرفیت‌های تعزیه، این هنر بهترین ابزار برای روایت عاشورا است.

امرالله احمدجو کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه،  درباره ویژگی تعزیه اظهار کرد: تعزیه در ابتدای امر یک منظوم است که در آن نقالی صورت می‌گیرد. در تعزیه نقالی توسط نقالان مختلف روایت می‌شود و هر نقال داستان یک شخصیت تعزیه را  روایت می‌کند. جالب است نقالی در تعزیه به صورت شعر و با ضرب‌آهنگ انجام می‌شود که این امر به زیبایی‌های آن می‌افزاید.

وی افزود: تعزیه تماشاگر ندارد، بلکه شرکت کننده دارد، یعنی افراد در تعزیه حاضر نمی‌شوند تا تنها کاری را تماشا نکنند، بلکه به تعزیه می‌روند تا در مراسمی که به عنوان عزاداری آن را می‌شناسیم شرکت داشته باشد. برای همین هم در تعزیه یا صلوات می‌فرستند یا با گریه در آن سهیم می‌شوند.

احمدجو ادامه داد: تعزیه بیانگر روح عاشوراست. در تعزیه رفتارهای ارزشمندی چون ایثار و جوانمردی را شاهدیم درباره رسالت تعزیه نیز باید بگویم این هنر موظف است تا شرکت‌کننده را برانگیخته تا آنها بتوانند با روح ماجرا همراه شوند.

کارگردان «روزی روزگاری» با بیان اینکه ظرفیت‌های تعزیه هنوز هم به درستی درک نشده بود، تصریح کرد: تعزیه یکی از بهترین هنرها برای پرداختن به عاشوراست، زیرا به واسطه آن می‌توان آنچه را در عاشورا رخ داده به زیبایی بیان کرد. برای همین این هنر برای دانشجویان ما می‌تواند همانند یک الگو و کلاس درس و عمل کند.

وی در پایان تاکید کرد: به نظرم تنوع و انعطاف در هنر تعزیه را در کمتر هنری می‌توان دید. درباره ظریف کاری‌های تعزیه نیز همین اندازه بگویم که این هنر از رنگ‌ها برای همراهی قصه به بهترین نحوه بهره برده است، چون هر رنگ نشان شخصیت یا تفکری خاص است. با این توضیحات امیدوارم با استفاده از این هنر خود را غنی کنیم تا نیازی به تقلید از هنرهای وارداتی نداشته باشیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha