پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حضرت ابوطالب

استاد دانشگاه معارف اسلامی با اشاره به اقدامات استکبارستیزانه ابوطالب(ع) در دوران پس از بعثت پیامبر(ص) گفت: ابوطالب از جمله نیروهایی بود که در مسیر توسعه اسلام جانفشانی کرد و نیاز دستگاه تبلیغاتی پیامبر(ص) به رجال را برآورده ساخت.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدهادی یوسفی غروی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن عرض تسلیت به مناسبت وفات حضرت ابوطالب(ع) بیان کرد: طبق گزارش‌هایی که از جوامع و ملت‌های گذشته منعکس شده است مستکبران در هر ملتی در برابر پیغمبر زمان خود تمرد کرده و نه تنها زیر بار انوار هدایتی او نمی‌رفتند بلکه به ستیزه‌جویی با وی می‌پرداختند. از جمله اقدامات مهم پیامبران و یاران آنان مسئله مقاومت در برابر مستکبران بوده است.

 

وی اضافه کرد: پیامبر اسلام(ص) نیز در برابر مستکبران جامعه خود در مکه راه مقاومت را در پیش گرفته بود و در این مسیر افرادی که دارای ایمان حقیقی بودند از جمله حضرت ابوطالب (ع) عموی باوفای ایشان او را یاری می‌کردند.

استاد دانشگاه معارف اسلامی عنوان کرد: یکی از افرادی که ابوطالب همواره سعی در کنترل او داشت ابوالهب عموی پیامبر(ص) بود. ابولهب به واسطه همسری با ام جمیل، خواهر ابوسفیان که سرکرده مشرکان مکه بود داماد بنی‌امیه به شمار می‌آمد و به شدت تحت تأثیر بدخویی ودنیاگرایی امویان قرار گرفته و همواره به دشمنی با پیامبر(ص) مشغول بود.

یوسفی با بیان اینکه ابولهب و فرزندانش پرچمداران جنگ با پیامبر اسلام(ص) در جنگ‌های مختلف بودند اذعان کرد: قرآن در سوره مسد با عباراتی چون « تَبَّتْ یَدَا أَبِی لَهَبٍ وَتَبَّ: بریده باد دو دست ابولهب و مرگ بر او باد» به مذمت ابولهب و همسرش پرداخته؛ این در حالی است که ابوطالب کاملاً برعکس ابولهب که برادرش بود مواضعی اسلام دوستانه و اقداماتی جانبدارانه از پیامبر(ص) داشت و جزو دشمنان اصلی سران شرک و بت‌پرستی مکه بود.

*مقاومت در محاصره مکه

وی با بیان اینکه هیچ کاری بدون ثروت و نیرو پیشرفت نمی‌کند افزود: ابوطالب از جمله نیروهایی بود که در مسیر توسعه اسلام جانفشانی کرد و نیاز دستگاه تبلیغاتی پیامبر(ص) به رجال را برآورده ساخت.

استاد دانشکده اصول دین علامه عسکری با اشاره به اقدامات استکبارستیزانه ابوطالب(ع) در دوران پس از بعث پیامبر(ص) تصریح کرد: ابوطالب در تمام دورانی که پیامبر(ص) و یاران ایشان بر اساس پیمان «صحیفه المقاطعه» در شهر مکه تحت محاصره همه‌جانبه و محدودیت‌های ارتباطی، اقتصادی، اجتماعی و ... قرار داشتند همراه آنان بود و لحظه‌ای دست از مقاومت نکشید تا اینکه در سال دهم بعثت موریانه پیمان‌نامه را از بین برد و محاصره به کل پایان یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha