جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
طاهره حیدری مجد

مسئول مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعه‌الزهرا(س) با بیان اینکه مبانی انقلاب و تمدن اسلامی در سطح نخبگانی باید مورد توجه قرار گیرد، به تشکیل کارگروه های سیر مطالعاتی حضرت امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی و علامه مصباح یزدی(ره) در مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم طاهره حیدری مجد امروز در نشست کشوری «زن تراز انقلاب اسلامی» با محوریت الگوی سوم زن ایرانی که از سوی مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعه الزهرا علیهاالسلام با همکاری سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور و مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران قم در سالن جلسات مدیریت جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت جانسوز امام موسی کاظم علیه‌السلام، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی در سفری که به خوزستان داشتند، سه محور را در شأن و شخصیت بانوان مطرح می‌کند، بعد اول که جایگاه پراهمیتی دارد، بحث معنویت، خودسازی و اخلاق فردی بانوان است که اگر به این بعد به طور جامع و عمیق پرداخته شود، می‌تواند در همه ابعاد زندگی خود فرد، خانواده و جامعه اثر گذار باشد.

اهمیت خودسازی و معنویت در شخصیت زنان

مسئول مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: بعد اخلاق و تربیت و معنویت مهم ترین بعد انسان است، چرا که دنیا و آخرت افراد با همین ابعاد معنوی و اخلاقی ترسیم می‌شود.

حیدری مجد افزود: بعد دوم شخصیت زن در بیان گهربار رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، اشاره به جایگاه سیاسی و اجتماعی زن دارد، زن مسلمان، زنی است که در تحصیل، مباحث فرهنگی و اجتماعی و در جایگاه‌های اثرگذار  مانند مراکز آموزشی علمی و پزشکی باید حضور داشته باشد.

وی یادآور شد: در تأیید کلام رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، آیات و روایات زیادی وجود دارد که جایگاه زن را تبیین می‌کند. بعد سوم که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در بحث شخصیت زن بیان فرمودند، بحث خانواده و تربیت فرزند و رعایت حقوق همسر و زندگی او هست.

راه اندازی شورای مرکزی و هیئت اندیشه ورز در مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعه‌الزهرا(س)

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام در ادامه تصریح کرد: بعد از انتصاب بنده از سوی دفتر مقام معظم رهبری مدظله العالی، برنامه‌های مختلف در دستورکار قرار گرفت و علیرغم اینکه اولین روزهای مأموریت بنده در اوج کرونا بود و ارتباطات بسیار کمی وجود داشت، تشکیل شورای مرکزی و هیئت اندیشه ورز در دستور کار قرار گرفت.

حیدری مجد بیان داشت: هیئت اندیشه ورز در جهت تأمین محتواهای علمی، فرهنگی و پژوهشی کشوری راه اندازی شده و اساتید فعال در این هیئت محتواهای مورد نیاز در سطح بسیج عمومی و نخبگانی را تأمین می‌کنند.

بررسی آثار و مبانی فکری امام خمینی(ره)

وی یادآور شد: مبانی انقلاب اسلامی در سطح نخبگانی باید مورد توجه قرار گیرد که بعد از مشورت با اعضای شورا و هیئت اندیشه ورز به این نتیجه رسیدیم که یکی از مسائلی که در بخش نخبگانی و ستاد اساتید مغفول واقع شده، بخش امام راحل(ره) و آثار گرانسنگی است که از ایشان به یادگار مانده است.

مسئول مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: وقتی آثار و بیانات حضرت امام را بررسی کردیم، بخشی از آثار به قلم خود حضرت امام بود، بخشی مربوط به سخنرانی‌ها و بیانات حضرت امام هست، بخشی هم پژوهش‌ها و مباحثی که بر اساس مبانی اندیشه حضرت امام تدوین شده است.

حیدری مجد عنوان کرد: در کارگروه مبانی فکری حضرت امام خمینی(ره)، سیر مطالعاتی در بخش‌های اخلاق، تربیت، عرفان، سیاست و فرهنگ انجام خواهد شد که در حال تنظیم مباحث مختلف هستیم و کارگروه‌هایی تشکیل شده که به زودی اساتید نخبه که به مبانی حضرت امام علاقه مند هستند در این بخش فعالیت خواهند کرد.

بررسی مبانی و سیر مطالعاتی آثار رهبر معظم انقلاب مدظله العالی

وی در ادامه گفت: بخش دیگر مربوط به مبانی و آثار مقام معظم رهبری مدظله العالی است که با دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری ارتباط گرفتیم، زیرساخت‌ها و اسناد خوبی در آنجا بود، بخشی از کار سیر مطالعاتی هست که در چهار مرحله تعریف شده است. بخش اول کتاب‌هایی است که به قلم حضرت آقا تدوین شده است که عناوین آثار در اختیار ما قرار گرفت.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: بخش دوم شامل سخنرانی‌ها و خطبه‌هایی است که در یک موضوع واحد بوده است، بخش سوم پژوهش‌ها و منابعی که با نگاه به مبانی فکری، سیاسی و اندیشه ای رهبر معظم انقلاب تنظیم شده و بخش چهارم تحلیل‌هایی هست که نسبت به بیانات مقام معظم رهبری در موقعیت‌های مختلف صورت گرفته است.

حیدری مجد همچنین به کارگروه بیانیه گام دوم انقلاب در هیئت اندیشه ورز اشاره کرد و گفت: در این بخش، ۱۰ بخش با نگاه به شخصیت زن تشکیل شده است، کار دیگری که در مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعه الزهرا علیهاالسلام صورت گرفته این است که تمام بیانات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در بیانیه گام دوم را با نهج البلاغه تطبیق دادیم که کارهای مقدماتی آن انجام شده است.

بررسی مبانی و سیرمطالعاتی آثار علامه مصباح یزدی(ره)

وی با اشاره به رحلت جانسوز علامه مصباح یزدی(ره)، یادآور شد: ما بعد از رحلت ایشان به این نتیجه رسیدیم که نباید از آثار و تألیفات این استاد فرزانه غافل باشیم؛ به همین خاطر، به مناسبت رحلت این عالم ربانی، مراسم نکوداشتی برگزار شد و ۱۶ استاد نخبه درباره این موضوع بیاناتی داشتند که متن این بیانات به صورت ویژه نامه چاپ می‌شود.

مسئول مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعه الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: مرحله بعد به این نتیجه رسیدیم همانند آثار حضرت امام و مقام معظم رهبری مدظله العالی، در آثار علامه هم سیرمطالعاتی و تدبر و تأمل داشته باشیم؛ با بیت ایشان تماس گرفتیم که با استقبال زیادی مواجه شد و آثار علامه را به ما معرفی کردند.

حیدری مجد با بیان اینکه شاید سال گذشته شهادت شهید سلیمانی و امسال رحلت علامه بزرگوار، داغ سنگینی بر ولایتمداران بود، اظهار داشت: علامه مصباح یزدی فرمودند که این آثار ثمره پنجاه سال عمر من است؛ بنابراین حیف است که نخبگان و اساتید ما از آثار معنوی و گرانسنگ علامه که از شروع و پیش از انقلاب با حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی هم مسیر بودند و لحظه‌ای از ولایت و رهبری جدا نبودند، غافل شوند.

وی تصریح کرد: یکی از مبانی مهم که همه بسیجیان و ولایتمداران ما باید آگاهانه از آن استفاده کنند و بینش خود را با مبانی و معارف و اصول همراه کنند، بینش و بیانات و اصول فکری حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری و حضرت آیت‌الله مصباح است؛ این بدان معنا نیست که از مبانی فکری آثار شهید مطهری، علامه جعفری و آیت الله جوادی آملی و شهید صدر غافلیم؛ تمام نخبگانی که در طول انقلاب و قبل انقلاب در شکل گیری و به پیروزی رسیدن انقلاب نقش دارند، امروز نخبگان، بسیجیان و اساتید ما باید باشناخت باشند و آگاهانه حرکت کنند.

برگزاری نشست‌های متعدد در مناسبت‌های مختلف

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: بخش دیگری از کار که در بخش نخبگانی باید مورد توجه قرار گیرد و برای بسیجیانی که باید با بینش حرکت کنند و در سایه بینش صحیح و انگیزش و هدف درست، اراده قوی به عمل تبدیل می‌شود، موضوع جایگاه زن بسیجی در جامعه است که در هیئت اندیشه ورز مورد بررسی قرار می گیرد.  

حیدری مجد در ادامه به فعالیت‌های مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و با اشاره به ارتباط این مرکز با مرکز بسیج اساتید تهران، گفت: بیش از ۱۰ مورد مصاحبه‌های علمی و برنامه‌های جامع انجام شد که اساتید به تهران و مراکز و نهادهای مختلف اعزام شدند، همچنین ارتباط مجازی با اساتید و نخبگان دانشگاه تربیت مدرس برقرار شد.

وی افزود: در جامعه الزهرا علیهاالسلام، نشست زن تمدن ساز در جوامع بین الملل با حضور خانم دکتر ربانی برگزار شد، همچنین خانم معین الاسلام بحث تمدن سازی و حضور زن و تمدن سازی زن را مطرح کرد.

مسئول مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعه الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: در ماه دی که مصادف با سالروز شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام، نخستین سالگرد شهادت شهید سلیمانی و ایام شهادت شهید فخری زاده مطرح بود، سه ویژه برنامه مختلف برگزار شد.

حیدری مجد خاطرنشان کرد: ما در بحث نخبگانی و اساتید جامعه الزهرا علیهاالسلام که قریب ۵۰۰ بانوی استاد در حال تدریس، تحقیق، تألیف و پژوهش هستند، جلسات متعددی با اساتید و نخبگان داشتیم.

وی با اشاره به روایتی از امام علی علیه‌السلام، تصریح کرد: اگر ما در مسئله ای شناخت درست داشته باشیم، انگیزه درست و اراده حقیقی پیدا می‌کنیم و در سایه شناخت جامع و انگیزه قوی، عمل درست خواهیم داشت.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha