جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مجید رجبی، معاون پژوهش پژوهشگاه فقه نظام

حوزه/ حجت الاسلام رجبی با بیان اینکه در عرصه ارتباط با مردم، مسئله فقه سیاسی یک مسئله کلیدی است، گفت: در نظام قانونگذاری و طراحی قوانین، لوایح و ساختارها، فقهایی که در این زمینه تخصصی آموزش دیده و با نگاه فقهی به این مسائل ورود کرده باشند، خلاء داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام مجید رجبی در آیین رونمایی از «رشته فقه السیاسه» که به همت موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران، در محل این موسسه و از طریق فضای مجازی برگزار شد، با بیان اینکه نظام سیاسی در رأس هر نظام اجتماعی قرار دارد، گفت: ما جامعه ای داریم و آن جامعه دارای یک نظامی است و در راس هرم آن، نظام سیاسی قرار می گیرد.

وی افزود: مهمترین عنصر نظام اجتماعی، نظام سیاسی است و نظام سیاسی هم برخاسته از فقه سیاسی است، لذا اگر نظام سیاسی بر مدار اسلام و فقه اسلامی حرکت کرد آن مسیر اسلامی خواهد بود.

استاد حوزه با بیان اینکه فقه سیاست باید بسط توحید عملی در جامعه باشد، اظهار کرد: انسجامی که میان رفتارهای سیاسی بین حکومت و مردم، و مردم با همدیگر برقرار بشود، این را باید در فقه سیاست ساخته و پرداخته کرد.

وی ادامه داد: نظمی که می‌خواهد در جامعه برقرار بشود، جامعه ای که بر اساس تدین به ولایت امام عادل بنا شده، نظم در این جامعه بر چه اساسی باید شکل بگیرد؟ نظم بر این جامعه باید بر اساس فقه شکل بگیرد. ما در زمینه ولایت فقیه تحقیقات ارزشمندی را در طول تاریخ انقلاب داشتیم، اما مسائل نظام سیاسی و ساحت های مختلف عالم سیاست که در آنجا نظم باید برقرار بشود، پشتوانه و محتوای این نظم باید از فقه گرفته شود. البته در این زمینه کار کمتری صورت گرفته است.

حجت الاسلام رجبی با بیان اینکه باید با نگاه مسئله محور وارد فقه سیاست بشویم، گفت: در طراحی رشته فقه سیاست نیاز به شناخت مبانی تمدن غرب داریم و بدون توجه به آن مبانی و پیش فرض های علوم جدید نمی‌توان با دستاوردهای تمدن روبرو شد. یکی از اشتباهاتی که ما در طول تاریخ داشتیم و بعضا پیشینیان هم گرفتار این اشتباه بودند توجه به روبناها بدون توجه به زیربناها است. الان نیز توجه به دستاوردهای تمدن غرب بدون توجه به پیش فرض ها و مبانی آنها است؛ ما در جریان مشروطه گرفتار این مشکل بودیم و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم در موارد مختلفی گرفتار این چالش بودیم که یک سری نظام‌ها یکسری ساختارها و یک سری مدل هایی را وارد یک جامعه اسلامی و نظام سیاسی اسلامی کردیم، در حالی که هدف گذاری آن ها به سمت آن اهداف اسلامی نبود.

دبیر گروه علمی فقه السیاسه افزود: از طرفی دانش پژوهان این رشته نیازمند آموزش مباحث حقوقی هستند؛ خروجی فقه سیاسی در دنیای امروز به شکل نظام حقوقی مطرح است، چون باید و نباید است و این باید و نباید بعداً باید طی یک فرایندی تبدیل به قانون شود که قانون هم یک باید و نباید است که پشت سر آن ضمانت اجرا و الزام حقوقی هم است، پس قطعاً دانش پژوه در رشته فقه سیاست باید نسبت به مباحث حقوقی هم آموزش ببیند.

حجت الاسلام رجبی با اشاره به کارکردهای رشته فقه السیاسه، ابراز داشت: الان در عرصه های مختلف در نظام اجتماعی خودمان نیازمند آموزه های فقه سیاسی هستیم مثلا در نظام قانونگذاری در طراحی قوانین و لوایح و ساختارها به لحاظ فقهی به شدت خلاء داریم. به لحاظ کارشناسی، کارشناسان مختلف داریم، اما خلاء کارشناسی فقهی در طراحی لوایح و قوانین خرد و کلان در نظام جمهوری اسلامی داریم.

حجت الاسلام رجبی در پایان با بیان اینکه در عرصه ارتباط با مردم و تبلیغ و سخنرانی و منبر، مسئله فقه سیاسی یک مسئله کلیدی است، گفت: اگر فقه با آن نگاه فقهی ورود پیدا بکند، کلی حرف خواهد داشت. در مجلس شورای اسلامی مجمع تشخیص مصلحت و ... خلاء هایی وجود دارد که باید برای رفع این خلأها پیشنهادسازی شود و این پیشنهادها نیازمند حضور فقیهان و فقه پژوهان کارآمد است. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha