جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جعفر مروارید

حوزه/ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: اجتهاد پویای اسلامی به عنوان یک نقطه هویت‌بخش و جامع برای پی‌ریزی تمدن نوین اسلامی در منظومه فکری مقام معظم رهبری برجسته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، دکتر جعفر مروارید در نشست تخصصی «ظرفیت‌های تمدن‌ساز انقلاب اسلامی» که چهارشنبه در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان اینکه  اجتهاد پویای اسلامی به عنوان یک نقطه هویت‌بخش و جامع برای پی‌ریزی تمدن نوین اسلامی در منظومه فکری مقام معظم رهبری برجسته است، گفت:  آنچه ما در دیدگاه ایشان نسبت به تمدن نوین اسلامی می‌بینیم، بر اساس تجربه انقلاب اسلامی و تجربه زیست کنونی است که در اصل، آن واقع‌گرایی که همیشه پاشنه آشیل تفکرات اجتماعی و سیاسی بوده و چنین نظریاتی را ایده‌آل‌گرایانه و غیرقابل تحقق می‌دانسته، در دیدگاه رهبری تبدیل به یک واقع‌گرایی مبتنی بر تجارب انقلاب اسلامی شده است.

وی با بیان اینکه وقتی از تمدن نوین اسلامی سخن گفته می‌شود، قاعدتاً به تاریخ پرفراز و نشیب دیدگاه‌هایی که در فضای سیاسی و اجتماعی نسبت به تمدن وجود دارد، باید اشاره شود، افزود: در طول تاریخ، در کنار سؤالاتی چون «هستی چیست؟»، سؤال از یک بایسته و هنجار در سپهر حکومتی که اخلاق را جهت می‌دهد و تمدن را می‌سازد نیز شده است.

استاد فلسفه دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه تاریخ تفکر فلسفی، ملازمت تفکر و حکمت نظری با تفکر و حکمت عملی را نشان می‌دهد و فیلسوفان نظری یونان در درجه اول خود را فیلسوف اجتماعی و سیاسی می‌دانسته‌اند، اظهار کرد: مسئله «هست» و سؤال از «هست»‌ها، نتیجه خود را در بایدهای فضای اجتماعی و فرهنگی نشان می‌دهد. همیشه یک اشکال روش‌شناسانه به تفکر اسلامی وارد بوده و آن این است که چرا بیشتر به حکمت نظری پرداخته و آثار هنجارمند را در فضای تفکر الهیات خودمان مشاهده نمی‌کنیم؟ گویا متافیزیک صرفاً برای متافیزیک آمده است.

وی با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری در تبیین تمدن نوین اسلامی و مطرح کردن مراحل سه‌گانه آن یعنی خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی که در واقع آغاز مجدد رجوع به تفکر حکمت عملی است، ابراز کرد:  حاصل و چکیده همه تأملات و دغدغه‌های هستی‌شناسانه، در نهایت، یک نگاه نخبگانی و نظریه‌پردازانه نسبت به امر حکومت و نسبت به امر تمدن خواهد بود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مقصود از «خود» و «خودسازی» در مباحث تمدنی را خود فرهنگی و اجتماعی دانست و میراث غنی نهضت‌های صدساله اخیر در تفکر اسلامی در ایران را شاهد آن معرفی کرد و گفت: خودسازی در نگاه دینی یک خودسازی منزوی، فردگرایانه و ظاهرمآبانه نیست، بلکه خود به تعبیر فیلسوفان همان خود مدنی است.

وی با بیان اینکه در نهضت‌های یک‌صدساله اخیر و در تفکرات مصلحان دینی همواره سؤال از تمدن دینی مطرح بوده است، اظهار کرد: شبکه مفهومی که ما برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی خواهیم داشت، شبکه‌ای است که از مبادی و مطالعات تاریخی آغاز می‌شود و به پیش‌فرض‌های بایسته و هنجارمند ختم می‌شود.

در این نشست تخصصی که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان و نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، کتاب «تمدن نوین اسلامی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله سعیدی فاضل معرفی و بررسی شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha