دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دکتر مهکام

حوزه/ مهکام، با بیان اینکه عمده وظیفه طلاب جهادی مستقر در بیمارستان‌ها کاهش آسیب‌های روحی بیماران است، گفت: گاهی اوقات افکار خود انسان است که استرس تولید می‌کند. در ماجرای کرونا هم همین مسأله است. اگر با صحبت با بیماران بتوانیم افکار منفی ناشی از مبتلا به کرونا را از آنها دور کنیم، تبعاً استرس آنها نیز کم خواهد شد و روند بهبودی سرعت پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین رضا مهکام، در دوره تبلیغی-بالینی شیوه ارتباط با بیماران کرونایی که از سوی مدیریت حوزه علمیه خوزستان برگزار شد، اظهارداشت: یکی از مواردی که در بیماران کرونایی خوزستان دیده می شود این است که بعضا از اینکه به کرونا مبتلا شده اند احساس کسر شأن می‌کنند.

وی افزود: این مورد در استان‌های دیگر کمتر مشاهده شده اما در خوزستان بعضا اگر شخصی بر اثر کرونا فوت کند، بستگان و اطرافیان مایل نیستند که این موضوع را اعلام کنند. این رفتار غلط بوده و باید ریشه یابی و اصلاح شود.

 مهکام، در توضیح شیوه حضور روحانیون مشاور در کنار بیماران کرونایی، گفت: روحانیونی که در دوره تبلیغی-بالینی شرکت کرده‌اند در قالب گروه‌های چند نفره با یک سرتیم به بیمارستان‌ها اعزام می‌شوند و متناسب با حال روحی و جسمی بیماران به آنها مشاوره می‌دهند.

وی در ادامه، بیان کرد: وجود استرس یکی از مواردی است که در میان بیماران کرونایی وجود دارد، در قدم اول باید مفهوم و نشانه‌های استرس شناخته شود تا بتوان با آن مقابله کرد. اگر کسی درد دارد دیگر نباید استرس را به آن اضافه کند، استرس یعنی فشارهای روانی که از محیط بر انسان وارد می شود.

استاد روانشناسی بالینی حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: گاهی اوقات افکار خود انسان است که استرس تولید می‌کند. در ماجرای کرونا هم همین مسأله است. اگر با صحبت با بیماران بتوانیم افکار منفی ناشی از مبتلا به کرونا را از آنها دور کنیم، تبعاً استرس آنها نیز کم خواهد شد و روند بهبودی سرعت پیدا می‌کند.

مهکام، گفت: گاهی در زندگی عادی انسان‌ها خطر واقعی وجود ندارد و احساس خطرها کاذب است. اغلب استرس‌ها همین‌طور است و خیلی از آنها کاذب هستند. البته نوعی از استرس هم وجود دارد که در دسته استرس‌های خوب دسته بندی می ‌شود و در واقع موتور محرک انسان است، ما کاری به این نوع استرس نداریم، آنچه که باید با آن مقابله شود، استرس‌های بد و مضر است.


انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha