پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
طلاب جهادی همدان

طلاب و مبلغان همدانی به صورت جهادی وارد میدان فعالیت تبلیغی شده اند، اما تبلیغ آنها تنها به منبر و اماکن مذهبی محدود نیست، بلکه به جای مساجد و هیئت‌ها، در گرمخانه‌ها، زندان، پادگان‌های نظامی و حتی بین دست فروشان به این امر مشغول می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، گروه‌های تبلیغی بسیاری در سطح کشور در عرصه های مختلف اعم از اقدامات جهادی و کمک به نیازمندان، ساخت منازل در مناطق محروم، تبلیغ در روستاهای دور افتاده، امداد رسانی به مردم زلزله زده یا سیل زده و در این اواخر نیز در عرصه مقابله با ویروس کرونا همچون ضدعفونی معابر، تغسیل و تدفین اموات کرونایی و کمک به کادر درمانی وارد صحنه شده‌اند.

در این بین تعدادی از طلاب و مبلغان همدانی به صورت جهادی وارد میدان فعالیت در عرصه تبلیغ شدند، اما تبلیغ آنها تنها به منبر و اماکن مذهبی محدود نیست، بلکه به جای مساجد و هیئت‌ها، در گرمخانه‌ها، زندان، پادگان‌های نظامی و حتی در بین دست فروشان و به طور کلی اقشار خاکستری جامعه که کمتر در مساجد حضور پیدا می‌کنند، به این امر مشغول می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با نحوه فعالیت این گروه جهادی با حجت الاسلام رضا فرخی به عنوان مسئول گروه، هم کلام شده‌ایم که مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است.

حوزه- لطفا توضیحاتی در مورد نحوه فعالیت گروه جهادی که در آن مشغول هستید را بفرمایید؟

گروه جهادی تبلیغی ما زیر مجموعه جبهه فرهنگی قم است که در عرصه‌های مختلف تبلیغی جهادی و خصوصا در برقراری ارتباط با اقشار مختلف جامعه دارای فعالیت است، و در این بین، موضوع ارتباط گرفتن با قشر خاکستری و سیاه جامعه را از مهم‌ترین وظایف خود می‌دانیم.

اعتقاد ما بر آن است که طلاب باید دارای این توانایی باشند که در هر فضایی اقدام به تبلیغ کنند، اما متاسفانه گاهی از اوقات در نگاه برخی طلاب، تبلیغ تنها در منبر خلاصه می‌شود، در حالی که طلاب باید به این قدرت برسند که از هر فضایی به بهترین نحو استفاده کنند و بتوانند با اقشار مختلف و مخاطبان خود ارتباط بگیرند.

بنابراین در همین راستا و با استفاده از تعدادی از طلاب جهادی و دغدغه مند همدانی اقدام به تشکیل این گروه با هدف ارتباط با قشر خاکستری جامعه گرفتیم و در کنار حضور در مساجد و منابر، حضور در زندان، گرمخانه‌ها و در بین افراد بی‌خانمان تبدیل به اصلی‌ترین برنامه‌های ما شد، چرا که معتقدیم، همه این افراد بچه‌های همین کشور و آب و خاک هستند و نباید آنها را فراموش کنیم، و باید زمینه بازگشت و توبه آنها و حضورشان در جامعه را فراهم و هموار کنیم.

البته در کنار تمامی فعالیت های تبلیغی، در حوزه جذب نیز اقدامات و فعالیت های خوبی صورت گرفته است و با جذب طلاب دیگر، درصدد هستیم تا افراد بیشتری را برای سربازی امام زمان(عج) آماده و توانمند کنیم.

حوزه- یکی از اماکنی که در آن حضور داشتید، زندان است؛ در این مکان نحوه برخورد و ارتباط بین طلاب و افراد زندانی به چه نحو بود و چه برنامه‌هایی توسط طلاب در زندان اجرا می شود؟

حضرت امام(ره) فرمودند باید زندان را به یک دانشگاه تبدیل کنیم، اما امروز مسئولان متولی باید به این سوال پاسخ دهند که تا چه میزان این فرمایش بنیان گذار انقلاب عملی شده و در این راستا چه اقداماتی را انجام داده‌اند؟

یکی از مشکلات در زمینه زندان این است که کار زیر بنایی و اساسی در عرصه فرهنگی در این محیط انجام نمی‌شود و متاسفانه حضور برخی از طلاب در زندان گاها تنها به اقامه نماز محدود می‌شود، در صورتی که باید با برقراری ارتباط با تک تک این افراد به دنبال ایجاد فضایی صمیمی و به دور از رسمیت باشیم، بنابراین هر زمان وارد زندان می‌شویم با تک تک افراد شروع به حال و احوال می‌کنیم و همین کار ساده زمینه برقراری و ارتباط بیشتر و ایجاد صمیمیت را فراهم می‌کند.

روایتی از طلابی که منبر خود را به میان مردم آورده‌اند

به خاطر دارم در زندان، یکی از زندانیان با حالت گریه و ناراحتی به سمت ما آمد و زمانی که علت این احوالات او را جویا شدیم، متوجه شدیم پس از صحبت های دوستان ما، در شرایط او تغییراتی ایجاد شده است و او به دنبال پیدا کردن راه و روش انجام توبه است و لذا برخورد این فرد تاکید بر آن دارد که یک ساعت کار تبلیغی دقیق طلاب در زندان می‌تواند چه اثرات مهمی را با خود به همراه داشته باشد.

حوزه- آیا تا به حال حمایتی از طرف مسئولان از این اقدامات صورت گرفته؟ و آیا درخواستی از مسئولان دارید؟
بسیاری از طلاب علاقه‌مند به بحث تبلیغ که جز رسالت های روحانیون است، می باشد اما گاهی از اوقات با مشکلاتی در این عرصه مواجه هستند که از فعالیت آنها جلوگیری می کند و یا آن طور که باید نمی توانند فعالیت کنند، به طور مثال بعضی از ایام سال، همچون محرم، صفر و فاطمیه، ایام تبلیغی برای طلاب است و این روزها و ایام در تاریخ و تقویم ثبت شده و مشخص است، اما گلایه‌ای که در اینجا از حوزه وجود دارد این است که چرا برگزاری امتحانات مثال که همزمان با ایام فاطمیه بود را به تاریخ دیگری موکول نکردند تا طلاب با خیال راحت به تبلیغ بپردازند.

در کنار این لازم است بزرگان حوزه و مسئولان به طلاب جوان اعتماد کنند و از نزدیک نوع اقدامات و فضای کار و میزان موفقیت مشاهده کنند، که همین حمایت ساده، در فرایند روبه رشد فعالیت تبلیغی خود طلاب بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

حوزه- رمز موفقیت طلاب در تبلیغ چهره به چهره در چیست؟
مهم‌ترین اصل در نحوه برخوردها در بین طلاب با اقشار مختلف، توجه به موضوع جهادی بودن و داشتن تفکر جهادی است، بنابراین در این گروه برای زنده نگاه داشتن این نوع تفکر، همان گونه که طلاب در دوران دفاع مقدس و دیگر عرصه‌ها توانستند با اتکا به این اصل، به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کنند با نامگذاری فعالیت های خود همچون دوران دفاع مقدس، وارد میدان شدیم، به گونه ای که ایام تبلیغی محرم و صفر را عملیات محرم و صفر خطاب می‌کنیم و یا محل استقرار و حضور طلاب را مقر طلاب می‌نامیم.

از طرف دیگر ما معتقد هستیم اگر طلاب احیا شوند، جامعه نیز احیا خواهد شد، بنابراین با جهادی کار کردن طلاب و ترویج این روحیه در گام اول بین خود طلاب، می‌توان جامعه را نیز به سمت توجه به تفکر جهادی سوق داد.

حوزه- چرا قشر خاکستری را به عنوان جامعه هدف انتخاب کردید؟ و با حضور در برخی اماکن غیر معمول به نوعی اقدام به یک تابو شکنی کردید؟
اهمیت قشر خاکستری در این حد است که اگر این ارتباط سال‌های پیش ایجاد می‌شد قطعا امروز با این وضعیت از نظر آسیب‌های اجتماعی در سطح جامه روبرو نبودیم و مشکلات نیز کمتر بود.  

هدف اصلی ما توجه و ارتباط گرفتن با قشر خاکستری است که کمتر به سمت ما می‌آیند و لازم بود که ما به طرف آنها برویم و آنها را جذب کنیم، البته این اصل برگرفته از فرمایشات رهبر معظم انقلاب به طلاب است که فرمودند، طلبه‌ها باید به سمت قشر خاکستری و سیاه جامعه بروند و آنها را به خود جذب کنند، از طرف دیگر اینکه طلاب و افراد مذهبی باید نقش موثری در زندگی قشر خاکستری داشته باشند امری ضروری است، چرا که اگر ما به سمت آنها نرویم، آنها به سمت ما نخواهند آمد.

بنابراین با طرح این مسائل و برنامه ریزی بحمدالله می‌توان گفت، قرارگاه بستری را ایجاد کرد تا طلاب و مبلغان در کف جامعه با مخاطب خاص خود ارتباط بگیرند و منبر خود را به میان مردم و در سطح جامعه بیاورند.

روایتی از طلابی که منبر خود را به میان مردم آورده‌اند

حوزه- اگر ممکن است از نحوه اجرای مراسم و نوع برخوردها توضیحات بیشتری ارائه بفرمایید.
با وجود آنکه ایام محرم و صفر و یا فاطمیه روال برگزاری مراسم‌ها انجام عزاداری است، اما ما به لحاظ تغییر شرایط مخاطبان خود، در شروع مراسم مقداری با آنها شوخی می‌کردیم تا فضای افسردگی که بین آنها وجود داشت از بین برود و پس از آنکه احساس راحتی با طلاب کردند، با استفاده از تکنیک قصه گویی وارد فضای روضه و سینه زنی می‌شدیم.

آنچه در نوع برخوردها کاملا مشهود است، آن است که همه طلاب گروه تبلیغی با روی باز به سمت جامعه هدف خود می روند تا جایی که این افراد، طلاب را همانند برادر خود می‌دانند و زمانی که می‌بینند یک طلبه به پای درد و دل آنها نشسته، بسیار احساس راحتی می‌کردند، حتی در زندان بسیاری از این افراد از طلاب می‌خواستند تا در خارج از محیط زندان به دنبال دریافت رضایت برای آزادی آنها باشند.

حوزه- کلام آخر ...
طلبگی تنها خوب درس خواندن و خوب صحبت کردن نیست، بلکه یک طلب باید توان برقراری ارتباط با مخاطب خود را داشته باشد و اگر فردی برای رفع مشکلش به او مراجعه کرد، درصدد رفع آن تا آنجا که در توان دارد اقدام لازم را انجام دهد چرا که مردم به برکت این لباس به طلاب اعتماد می‌کنند و طلاب نیز موظف هستند به دنبال باز کردن گره‌ای از مشکلات مردم باشند؛ البته در کنار این مسئله باید همانند سیره پیامبر گرامی اسلام(ص)، که طبیب دوار بطب بودند و با همه اقشار و مردم حتی افراد مبتلا به بیماری جزام در ارتباط بودند، ارتباط برقرار کنند و هر فرصت و شرایطی را منبری برای ترویج و تبلیغ دین ببینند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha