چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
قحطی یمن

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

نجبا ''دانه درشت های'' ترور شهید سلیمانی را کشف کرد

رئیس شورای سیاسی جنبش نجبا مدعی شد که این جنبش اطلاعاتی دارد که نشان می دهد مقامات ارشد در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی دست داشته‌اند. علی الاسدی، رئیس شورای سیاسی مقاومت اسلامی نُجَباء در گفتگویی تلویزیونی از ضعف و سستی دولت عراق در قبال رفتارهای تجزیه‌طلبانه مسئولان اقلیم کردستان انتقاد کرد و گفت: آنچه تحت‌عنوان "کردستان بزرگ" از آن یاد می‌کنند، مناطق وسیعی را شامل می‌شود که باید در مقابل این زیاده‌خواهی ایستاد. الاسدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه حملات کنونی علیه اشغالگران، کار گروه‌های تازه‌تأسیس است؛ خاطرنشان کرد: اگر مقاومت بخواهد اقدامی انجام دهد، مطمئنا ضرباتی شدیدتر، دقیق‌تر و اثرگذارتر را به آمریکایی‌ها وارد خواهد ساخت. وی ضمن تأکید بر آنکه بایدن و ترامپ دو روی یک سکه هستند و تفاوتشان صرفا در تاکتیک متفاوت دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه است، اظهار داشت: تجربه گفت‌وگوهای راهبردی بغداد ـ واشنگتن ثابت کرد که آمریکایی‌ها از منطق گاوچرانان پیروی می‌کنند؛ البته آنان تاب حملات مقاومت را ندارند. عضو ارشد مقاومت عراق، به شکست کشاندن توطئه‌های دشمن را دلیل حملات شدید رسانه‌ای علیه مقاومت دانست و اضافه کرد: گروه‌های مقاومت با ایستادگی در برابر ماشین رسانه‌ای غول‌پیکر دشمن، پروژه خاورمیانه بزرگ را ناکام گذاشتند. علی الاسدی در پایان با تجلیل از مقام شامخ شهیدان سلیمانی و المهندس، اعلام کرد: نُجَباء مستنداتی از مشارکت مهره‌های دانه‌درشت در عملیات ترور فرماندهان شهید در اختیار دارد، اما فعلا از افشای این اطلاعات خودداری می‌کنیم تا مجرمان به خارج از کشور فرار نکنند.

پامپئو به شکست اعتراف کرد

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه سابق آمریکا روز یکشنبه اذعان کرد دولت پیشین این کشور در وادار کردن ایران به عقب‌نشینی و نشستن بر سر میز مذاکره ناتوان بود. به نوشته پایگاه خبری «هیل»، پامپئو در مصاحبه‌ای رادیویی با اعتراف ضمنی به شکست تلاش‌های دولت «دونالد ترامپ» علیه ایران گفت: «در زمینه وادار کردن ایران به کوتاه آمدن و وارد شدن ‌آن‌ها به توافقی که واقعاً مانع از دستیابی به سلاح هسته‌ای شود، تمام آنچه که امیدوار بودیم به‌دست می‌آوریم حاصل نشد ولی پیشرفت زیادی داشتیم».وزیر امور خارجه سابق آمریکا افزود: «اگر این دولت، به عقب برگردد و به آن توافق بی‌ارزشی که در زمان باراک اوباما با ایران داشتیم بازگردد، آمریکا امنیت کمتری خواهد داشت. اسرائیل امنیت کمتری خواهد داشت. خاورمیانه امینت کمتری خواهد داشت و کل منطقه ثبات کمتری خواهد داشت».پامپئو پیش از این نیز در مصاحبه با پایگاه خبری عرب نیوز گفت، ایران می‌داند که چگونه کامیون خود را از یک آمریکای ضعیف عبور دهد و مدعی شد که جلوگیری از ایران به یک پیام محکم، اراده قوی و تحمیل هزینه (به ایران) نیاز دارد.

یمن به ایستگاه آخر فتح مارب رسید

پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به سمت مأرب باعث نگرانی ائتلاف متجاوز سعودی شده است. منابع یمنی گزارش دادند که ارتش‌ و کمیته‌های مردمی یمن در چند جبهه در مأرب پیشروی کرده‌اند. خبرگزاری «سبأ» یمن گزارش کرد که هواپیماهای ائتلاف متجاوز سعودی روز شنبه(دیروز) چهار بار استان مأرب را بمباران کردند. روزنامه انگلیسی «گاردین» با اشاره به اینکه خط درگیری بین نیروهای ارتش یمن و نیروهای هادی به نزدیکی مأرب رسیده است، نوشت که شرایط انسانی در این استان بحرانی شده است. از سوی دیگر ائتلاف سعودی اعلام کرده که قصد دارد برای مقابله با پیشروی نیروی‌های دولت نجات ملی یمن در مأرب، جبهه استان الحُدیده را تقویت کند تا از این طریق فشار به نیروهای مورد حمایت خود را کاهش دهد. شبکه سعودی «العربیه» به نقل از منابعی در ائتلاف متجاوز سعودی گزارش کرد که ائتلاف سعودی علاوه بر اعزام نیروهای اضافی به ساحل غربی الحدیده، نیروهای دریایی را به آب‌های نزدیک به الحدیده اعزام کرده است.

بزرگ‌ترین قحطی تاریخ معاصر، یمن را تهدید کرد

رئیس برنامه جهانی غذای سازمان ملل در سخنانی نسبت به خطر وقوع بزرگ‌ترین قحطی در تاریخ معاصر در یمن هشدار داد. به گزارش عربی ۲۱، دیوید بیزلی، رئیس برنامه جهانی غذا در جریان نشست شورای امنیت نسبت به خطر وقوع بزرگ‌ترین قحطی در تاریخ معاصر در یمن هشدار داد. وی در این باره گفت: درحال حاضر در یمن بیش از ۱۶ میلیون تن با بحران قحطی یا بدتر از آن مواجه هستند. این آمار تنها در حد عدد و ارقام نیست، بلکه این تعداد افراد واقعی هستند. یمن به سمت بزگ‌ترین قحطی در تاریخ معاصر پیش می‌رود؛ این کشور جهنم روی زمین است. وی خطاب به اعضای شورای امنیت تصریح کرد: در صورت عدم ورود و مداخله فوری، ممکن است که ۴۰۰ هزار یمنی طی سال جاری میلادی جانشان را از دست بدهند، زمانی که ما در اینجا نشست برگزار می‌کنیم در هر ۱۶ دقیقه یک کودک جانش را از دست می‌دهد، پس آیا به آنها پشت کرده و به سمت دیگری نگاه کنیم؟بیزلی ادامه داد: به دلیل ذخایر کم سوخت، بیشتر بیمارستان‌های یمن تنها در بخش‌های مراقبت ویژه خود برق دارند.

پ.ک.ک جنگنده های ترکیه را به آسمان عراق برگرداند

هواپیماهای جنگنده ترکیه ساعتی پیش با ورود به حریم هوایی عراق مواضع گروهک پ.ک.ک را هدف قرار دادند. این دومین حمله ترکیه به شمال عراق در ۴۸ ساعت گذشته است. رسانه های عراقی نیز گزارش دادند جنگنده های ترکیه همان منطقه ای را مورد هدف قرار دادند که دیروز به آن حمله کرده بودند؛ یعنی رشته کوه «کورزار» که مشرف به منطقه شیلادزی در منطقه عمادیه واقع در شمال استان دهوک است. هنوز از میزان خسارات و تلفات احتمالی اخباری منتشر نشده است. ترکیه از اواسط ژوئن سال ۲۰۲۰ عملیات نظامی خود را در مناطق مرزی اقلیم کردستان برای تعقیب شبه نظامیان پ.ک.ک تشدید کرده است و این حملات هر از گاهی با هدف قرار دادن مواضع این گروهک در شمال عراق صورت می گیرد. در اواخر ماه گذشته نیز چندین حمله به مواضع متعدد «پ.ک.ک» توسط جنگنده های ترکیه ترتیب داده شد که براساس اعلام رسانه های کردی تلفات جانی نداشت.

فشارها برای استعفای رییس پلیس لندن بالا گرفت

خشونت شرم آور پلیس علیه تجمع زنان که برای گرامیداشت زن جوانی که توسط یک افسر پلیس لندن ربوده و سپس به قتل رسید، موجب افزایش فشارها برای استعفای رئیس پلیس لندن شده است. بنابر تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها، ماموران پلیس تجمع زنانی را که دیشب (شنبه) در محل قتل سارا اورارد زن جوانی که هفته گذشته توسط یک افسر پلیس لندن ربوده و سپس به قتل رسید، با توسل به خشونت و زور متفرق کردند. در برخی تصاویر منتشر شده پلیس‌های مرد، زنان را به زمین کوبیده، دست بند زده و می‌کشند تا مراسم را متوقف کنند. انعکاس این تصاویر با محکومیت شدید افکار عمومی و احزاب سیاسی مواجه شده است. «اد دیوی» رهبر حزب لیبرال دمکرات تصاویر منتشر شده را شرم آور خوانده و خواستار استعفای «کرسیدا دیک» رئیس پلیس لندن شده است. او در نامه‌ای به خانم «دیک» یادآور شد که رفتار پلیس مراسم مسالمت آمیز یادبود را به صحنه‌های وحشتناکی تبدیل کرد. این در حالیست که ماموران پلیس باید در کنار عزاداران ایستاده و به آن‌ها دستور داده می‌شد که مخل برگزاری این مراسم نشوند. «پریتی پتل» وزیر کشور انگلیس نیز در توئیتی «تصاویر» منتشر شده از حادثه دیشب را ناراحت کننده توصیف کرده و خواستار گزارش کامل پلیس شده است. همچنین شهردار لندن، رفتار ماموران را غیر قابل قبول خوانده و از پلیس توضیح خواسته است. او در توئیتی نوشت: پلیس وظیفه دارد تا مقررات کووید را اعمال کند. اما از تصاویری که دیدم روشن است که پاسخ پلیس نه مناسب و نه در زمان مناسبی ارائه شد. «کی‌یر استارمر» رهبر حزب اصلی مخالف دولت (کارگر) نیز نسبت به رفتار ماموران پلیس به شدت اعتراض کرده و گفته است که این روش نظارت بر اجرای قانون نیست. «تصاویر منتشر شده از کلپهام عمیقا ناراحت کننده است. زنان برای عزاداری قتل سارا اورارد تجمع کرده بودند و باید به آن‌ها اجازه برگزاری مراسم داده می‌شد.» پلیس پیشتر با برگزاری این مراسم به بهانه نقض محدودیت‌های کرونایی مخالفت کرده بود. با این حال برگزار کنندگان مراسم دیشب اعلام کردند که از هر ادبیاتی برای جلب رضایت پلیس در برگزاری این مراسم استقاده کردند ولی با در بسته روبه‌رو شدند. چارلوت نیکلاس معاون وزیر کشور کابینه در سایه می‌گوید که اگر پلیس لندن به برگزاری این مراسم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمک کرده بود، اکنون در وضعیت بهتری قرار داشتیم. قتل «سارا اورارد» زن ۳۳ ساله‌ای که هفته گذشته در راه خانه‌اش در خیابان‌های جنوب لندن ربوده و به قتل رسید، جامعه انگلیس را شوکه و بهت‌زده کرده است. جسد او چند روز پیش در جنگلی در نزدیکی شهر آشفورد، در داخل یک پاکت ساختمانی پیدا شد. « وین کوزنز » افسر پلیس انگلیس به جرم دست داشتن در این حادثه جنایی متهم شده است. او که مسئول محافظت از پارلمان و مراکز دیپلماتیک بوده اکنون در بازداشتگاه به سر می‌برد تا مراحل دادرسی و محاکمه‌اش انجام شود. اولین جلسه دادگاه وی امروز (یکشنبه) برگزار و جلسه بعدی دو روز دیگر برگزار می‌شود

بالگرد رژیم صهیونیستی سقوط کرد

منابع خبری از سقوط یک فروند بالگرد رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند. منابع خبری بعد از ظهر شنبه به وقت تهران از سقوط یک بالگرد در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند. روزنامه «جروزالم پست» با انتشار این خبر، بالگرد سقوط کرده را از نوع کوچک گزارش کرد و مدعی شد که در این سانحه چهار نفر از جمله دو کودک مجروح شدند. این رسانه صهیونیستی گزارش کرد که این بالگرد در یک فضای باز نزدیک منطقه «راش پینا» سقوط کرد. پلیس رژیم اسرائیل و بازرسان سوانح هوایی در حال بررسی صحنه این حادثه هستند. جروزالم پست به نوع این بالگرد، تعداد خدمه و جزئیات بیشتری از این سانحه هوایی هیچ اشاره‌ای نکرده است. چندی قبل نیز رسانه‌های صهیونیستی از سانحه برای یک فروند بالگرد حامل رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی خبر دادند. طی آن حادثه بالگرد بلک هاوک ( یانسوف) حامل «آویو کوچاوی» به دلیل نقص فنی در موتور مجبور به فرود اضطراری در یک پایگاه هوایی در مرکز فلسطین اشغالی شد. متعاقب این حادثه و در جریان پرواز آموزشی یک بالگرد نظامی دیگر رژیم اسرائیل سرنگون شد و معلم پرواز و خلبان آموزشی این بالگرد هردو کشته شدند. این حادثه در جنوب فلسطین اشغالی رخ داد. بعد از این سانحه هوایی سرلشکر «آمیکام نورکین» فرمانده نیروی هوایی این رژیم دستور تشکیل تیمی ویژه برای پی بردن به علت این حادثه را صادر کرد. از سویی دیگر، نیروی هوایی رژیم اسرئیل دستور لغو تمام پرواز های آموزشی را صادر کرد.

انصارالله یمن طرح پیشنهادی آمریکا را رد کرد

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن ضمن رد پیشنهادی که به تازگی از سوی دولت جدید آمریکا و از طریق نماینده ویژه این کشور در امور یمن ارائه شده این طرح را دسیسه ای خواند که به گفته او کشورش را در مرحله‌ای خطرناک‌تر از وضعیت کنونی قرار خواهد داد. وی تاکید کرد: آنچه در قالب پیشنهاد از سوی آمریکا مطرح شده دربرگیرنده دیدگاه‌ سعودی و فرستاده سازمان ملل متحد است که یک سال پیش نیز ارائه شده بود. سخنگوی جنبش انصارالله که در تلویزیون المسیره می‌گفت در ادامه تاکید کرد که پیشنهاد آمریکایی‌ها هیچ کمکی به توقف محاصره و یا برقراری آتش‌بس نمی‌کند و تنها تغییر آرایشی در جهت منافع عربستان و ادامه یافتن محاصره است. به گفته محمد عبدالسلام اگر آنها (آمریکایی‌ها) در جلوگیری از تهاجم و محاصره جدی بودند، می‌بایست به شکل جدی پایان جنگ و محاصره را اعلام می‌کردند. سخنگوی انصارالله تاکید کرد: تنها در این صورت امکان استقبال از طرح پیشنهادی آمریکا وجود داشت؛ در حالیکه آنچه پیشنهاد شده بسیار ضعیف‌تر از طرح سازمان ملل متحد است. عبدالسلام در ادامه تصریح کرد: آمریکا با ارائه طرحی مبتنی بر شروط و دیدگاه‌های عربستان بار دیگر نشان داد که به صورت علنی حامی تجاوز و محاصره است. وی در این خصوص یادآور شد: آنها آنچه از طریق جنگ و ویرانی بدست نیاوردند را از طریق گفتگو کسب نخواهند کرد. سخنگوی انصارالله همچنین در باره کمک‌های بشر دوستانه گفت: ما تمام شرایط پیشنهادی طرف های دیگر را برای اطمینان از رساندن کمک های بشردوستانه پذیرفتیم و وقتی آنها بهانه ای برای ادامه حصر پیدا نکردند، گفتند این کمک‌ها به کسانی که شایسته آن هستند، نمی رسد.

حمله هوایی به اوباری تایید شد

خبرنگار شبکه الجزیره در لیبی گزارش داد: منزلی در شمال شهر اوباری در جنوب لیبی هدف حمله هوایی قرار گرفته است اما گزارشی از ورود مجروحان به بیمارستان در نتیجه این حمله هوایی مخابره نشده است. الجزیره اعلام کرد: منابع محلی گزارش دادند که قبل از حمله تحرکات افراد مسلح مشاهده شده بود. آسمان این منطقه چند روز قبل شاهد تحرک گسترده پهپادها بود. یک منبع محلی در شهر اوباری در جنوب لیبی گفت: مرکز این شهر بامداد امروز ۴ بار مورد حمله پهپادی قرار گرفت. به احتمال زیاد حملات فوق توسط فرماندهی نیروهای آمریکا در آفریقا آفریکوم انجام شده است. الجزیره گزارش داد: این در حالی است که یک منبع نظامی در اوباری اعلام کرد که نیروی هوایی لیبی بامداد امروز حملاتی انجام داده است. اوباری در ۹۶۴ کیلومتری جنوب طرابلس لیبی واقع شده است و دومین شهر بزرگ در جنوب لیبی پس از سبها محسوب می شود و بیشتر ساکنان آنرا طوارق تشکیل می دهند. در آن میدان نفتی الشراره بزرگترین میدان نفتی لیبی قرار دارد و تحت کنترل نیروهای خلیفه حفتر است.

 

مذاکرات محرمانه با رژیم صهیونیستی تکذیب شد

سوریه صحت گزارش‌های اخیر مبنی بر مذاکرات محرمانه با رژیم صهیویستی را تکذیب کرد و آن‌ها را شایعه خواند. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از یک مقام رسانه‌ای این کشور گزارش داد، موضع دمشق در این خصوص یعنی برگزاری مذاکرات محرمانه با رژیم صهیونیستی همواره مشخص و شفاف بوده است و دمشق هیچگاه مذاکره محرمانه‌ای با این رژیم نداشته است. این مقام سوری افزود: دمشق هیچگاه هیچ شخصیت اسرائیلی را به سوریه دعوت نکرده است بلکه دائما این شخصیت‌های اسرائیلی بودند که خواستار سفر به سوریه شده اند.

الفقیه علیه خاندان سلطنتی دست به افشاگری زد

«سعد الفقیه» نویسنده و معارض معروف عربستانی در ویدئویی به اظهارنظر درخصوص خاندان سلطنتی سعودی پرداخت. او گفت که «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی به بیماری آلزایمر دچار است به طوریکه نشانه‌های اولیه آن از سال ۲۰۱۳ شروع شد و در سال ۲۰۱۶ به مرحله غیر قابل بازگشت رسید و اکنون درکی از اتفاقاتی که در اطرافش رخ می‌دهد ندارد و حافظه کوتاه مدتش صرفا برای دقایقی کفاف می‌دهد. سعد الفقیه با بیان اینکه، سلمان بن عبدالعزیز باید کنار گذاشته شود، افزود: «سرزنشی به ملک سلمان یا پسرش محمد نیست، بلکه مردم عربستان، خانواده سلطنتی و صاحب‌نظرانی که حقیقت را می‌دانند و سکوت کرده‌اند باید سرزنش شوند».او در مورد انزوای «محمد بن سلمان» در جامعه جهانی گفت که عدم تعامل با وی به یک پروتوکل جهانی تبدیل شده و همه کشورها به ارتباط خود با ملک سلمان به طور طبیعی ادامه می‌دهند، هرچند همه از بیماری او خبر دارند. سعد الفقیه سپس گفت «محمد بن سلمان» دیگر دست به بازداشت شاهزادگان نخواهد زد و توانایی این کار را ندارد. این استاد دانشگاه عربستانی، در بخش دیگری از سخنان خود به «احمد بن عبدالعزیز» برادر شاه سعودی پرداخت که در زندان به سر می‌برد و گفت که وی بخت بالایی برای به قدرت رسیدن در عربستان دارد. «سعد الفقیه» در مورد او گفت که تفاوت چندانی با دیگر اعضای خاندان سلطنتی ندارد و به طور کامل از آمریکا تبعیت می‌کند، اما ستمگر و همانند محمد بن سلمان شرور نیست. بر خلاف بن سلمان با علمای دینی و شخصیت‌های اسلامی سر ستیز ندارد و زمانی که وزارت کشور را در دست گرفت (برای مدت کوتاهی در سال ۲۰۱۲)، اوضاع زندان‌ها بهبود یافت و برخی بازداشت شدگان آزاد شدند. به گفته این معارض عربستانی، «احمد بن عبدالعزیز» گزینه مناسبی برای بازگشت به صحنه سیاسی است و تنها فردی است که در صورت کنار رفتن محمد بن سلمان، شاهزادگان بر روی وی اجماع می‌کنند. احمد بن عبدالعزیز علی رغم شخصیت ضعیفی که دارد مورد احترام نظامیان نیز هست. «احمد بن عبدالعزیز» به همراه «محمد بن نایف» عموزاده محمد بن سلمان و ولی‌عهد سابق سعودی در ماه مارس ۲۰۲۰ بازداشت و روانه زندان شدند.

واشنگتن پست موعد خروج را لو داد

روزنامه واشنگتن پست نوشت: آمریکا تمایل دارد به مدت یک سال موعد خروج نیروهایش از افغانستان را به تعویق بیندازد. این روزنامه نوشت: آمریکا معتقد است امکان تعویق یک ساله خروج نیروهایش از افعانستان وجود دارد. این روزنامه افزود: گفته می‌شود تا زمان اتمام طرح تقسیم قدرت بین دولت افغانستان و طالبان این جنبش با این مساله مخالفتی ندارد و غیرمستقیم با تعویق خروج آمریکایی‌ها موافقت کرده است. از طرفی وزارت خارجه آمریکا از هرگونه تایید مشارکت نمایندگان آمریکایی در نشستی پیرامون افغانستان در مسکو امتناع کرده است. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما قبلا نشست‌هایی با روسیه در زمینه روند صلح افغانستان داشتیم اما نمی‌توانیم فعلا درباره این دیدارها چیزی اعلام کنیم. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد نشستی درباره مسکو در ۱۸ مارس جاری برگزار می‌شود و از چین، آمریکا و پاکستان برای این نشست دعوت شده است.

فساد اخلاقی وزیر فرانسه را به دادگاه کشاند

«ژرالد دارمانین» وزیر کشور فرانسه برای اولین بار به همراه زنی که مدعی شده است، این مقام عالی‌رتبه فرانسه یک دهه پیش وی را مورد آزار جنسی قرار داده، در دادگاه «پاریس» حاضر شد. بنا بر گزارش روزنامه «دیلی صاباح» ترکیه، «صوفی پترسون اسپاتس» یک زن فرانسوی در دادگاهی در پاریس، دارمانین از وفاداران راست‌گرای دولت «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه را به آزار جنسی و سوء استفاده از قدرت متهم کرد. این زن فرانسوی تصریح کرد که در سال ۲۰۰۹ و زمانی‌مورد آزار جنسی وزیر کشور فرانسه قرار گرفته است که دارمانین به عنوان مشاور امور حقوقی حزب اصلی جناح راست میانه در فرانسه به نام «جنبش اتحاد مردمی» (UMP) فعالیت داشته است و از او برای از بین بردن سوابق کیفری درخواست کمک کرده بود. پرونده فساد اخلاقی وزیر کشور فرانسه در سال ۲۰۱۸ پس از آن کنار گذاشته شد که دادستان‌ها مدعی شدند که تحقیقات اولیه فاقد شواهدی مبنی بر مجرم بودن دارمانین است اما پترسون اسپاتس در ژوئیه سال گذشته میلادی موفق شد مجدداً این پرونده را به جریان بیاندازد. علی‌رغم آنکه دارمانین متهم به فساد اخلاقی بود، در تیرماه سال جاری، «ژان کاستکس» نخست‌وزیر فرانسه، دارمانین را برای اداره وزارت کشور منصوب کرد و همین امر موجی از خشم را در کشور فرانسه برانگیخت. دارمانین پیش از آن به عنوان وزیر بودجه فرانسه فعالیت داشت که به آزار جنسی متهم شده بود و در حالی به عنوان وزیر کشور فرانسه ارتقاء رتبه پیدا کرد که تحقیقات درباره اتهامات وی در جریان بود. وزیر کشور فرانسه تمامی اتهامات در خصوص آزار جنسی را رد کرده است و با اینحال در ماه دسامبر سال گذشته میلادی به عنوان یک شاهد مورد بازجویی قرار گرفت و تاکنون محکوم نشده است. دارمانین پس از انتصاب بعنوان وزیر کشور فرانسه و مواجهه با موجی از مخالفت‌های گروههای فمنیستی فرانسوی اعلام کرد که او قربانی است و به وی تهمت و افترا زده‌اند. از طرف دیگر، علیرغم اعتراضات گسترده به انتصاب دارمانین به عنوان وزیر کشور فرانسه، ماکرون از او دفاع کرد و گفت تا مشخص شدن نتیجه دادگاه نباید در خصوص وی قضاوت کرد.

شورای امنیت خروج فوری را برای لیبی امضا کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد از اعطای رأی اعتماد پارلمان لیبی به دولت انتقالی این کشور استقبال کرد و خواستار خروج فوری نیروهای خارجی و مزدوران از لیبی شد. شورای امنیت در بیانیه‌ای از تمامی طرف‌ها برای اجرای کامل توافقنامه آتش‌بس مربوط به ۲۳ اکتبر گذشته درخواست و همه کشورهای عضو این شورا را به احترام به این توافقنامه و اجرای کامل آن تشویق کرده است. بنا بر گزارش سازمان ملل، تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰ هزار نظامی و مزدور در لیبی حضور داشتند و تاکنون هیچ گونه خروج این نظامیان از لیبی به ثبت نرسیده است. طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای امنیت همچنین از تمامی اعضای این شورا خواست به تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه لیبی احترام بگذارند. سازمان ملل از سال ۲۰۱۱ تحریم تسلیحاتی علیه لیبی را آغاز کرده است؛ اما برخی کشورها از جمله امارات و ترکیه تاکنون بارها این تحریم را نقض کرده‌اند. روز چهارشنبه گذشته، مجلس نمایندگان لیبی در جلسه‌ای در شهر ست (شرق طرابلس) با ۱۳۲ رأی از مجموع ۱۳۳ رأی، به دولت انتقالی این کشور به نخست‌وزیری «عبدالحمید دبیبه» رأی اعتماد دادند. پنجم فوریه گذشته، پس از مذاکرات چند روزه تحت نظارت سازمان ملل در ژنو، الدبیبه به عنوان نخست‌وزیر دولت موقت وحدت در لیبی برای نظارت بر برگزاری انتخاباتی که قرار است اواخر سال جاری میلادی برگزار شود، انتخاب شد. «محمد منفی» نیز به‌ عنوان رئیس‌ شورای عالی ریاستی انتخاب شد.

سازمان ملل زنگ هشدار گرسنگی حاد میلیونی را زد

سازمان ملل هشدار داد، در بحبوحه ویروس کرونا، ناامنی غذایی نیز بسیاری از کشورها را تهدید و اوضاع را پیچیده کرده است. بر اساس آمارهای سازمان ملل، در پایان سال ۲۰۲۰، بیش از ۸۸ میلیون نفر از مردم جهان به دلیل درگیری‌ها و بی ثباتی از گرسنگی حاد رنج می‌بردند که در مقایسه با سال گذشته افزایشی ۲۰ درصدی داشته است. «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل نیز طی سخنرانی ویدئوکنفرانسی در شورای امنیت سازمان ملل گفت که قحطی‌های متعددی به دلیل درگیری‌های جهان ایجاد شده است. وی همچنین گفت، بحران تغییرات آب و هوایی و همه‌گیری کرونا، شعله‌های این آتش را بیشتر کرده است. دبیرکل سازمان ملل هشدار داد، در صورتی که اقدام فوری نشود، میلیون‌ها انسان در آستانه گرسنگی و مرگ قرار می‌گیرند. گوترش اضافه کرد: «در واقع بیش از ۳۰ میلیون انسان در بیش از ۳۰ کشور تنها یک گام با گرسنگی فاصله دارند.» وی همچنین بر ادامه بحران ناامنی غذایی در مناطقی نظیر ساحل، شاخ آفریقا، جنوب سودان، یمن و افغانستان تاکید کرد.

ایران به ائتلاف جهانی ضد تحریم پیوست

شانزده کشور از جمله ایران و چین در تلاش برای تشکیل ائتلافی جهت دفاع از «منشور ملل متحد» و مقابله با تحریم‌ها و زور یکجانبه یا تهدید به استفاده از آنها هستند. خبرگزاری رویترز که این خبر را گزارش داده می‌گوید، نام این ائتلاف «گروه دوستان مدافع منشور ملل متحد» است و آنها در سندی برای معرفی طرح خود نوشته‌اند: «چندجانبه‌گرایی در حال حاضر تحت حملات بی‌سابقه قرار گرفته و این تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی است.» ایران، چین، کره شمالی، الجزایر، آنگولا، بلاروس، بولیوی، کامبوج، کوبا، اریتره، لائوس، نیکاراگوئه، فلسطین، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، سوریه و ونزوئلا بنیان‌گذاران این گروه هستند. در بخش دیگری از سند این گروه آمده است: «دنیا شاهد توسل روزافرون به یکجانبه‌گرایی است که نمود آن در اقدامات انزواگرایانه و خودسرانه‌ای مانند توسل به اقدامات جبری یکجانبه یا خروج از توافقات مهم و سازمان‌های چندجانبه و همچنین تلاش در جهت تضعیف تلاش‌های حیاتی برای مقابله با چالش‌های جهانی و مشترک قابل مشاهده است.» دولت آمریکا در سال‌های گذشته از روش‌های مختلف، از جمله تحریم‌های یکجانبه برای اعمال فشار بر کشورهای ناهمسو با سیاست‌های کلان این کشور استفاده کرده است. «ایان برمر» و «کلیف کوپچان»، دو دانشمند علوم سیاسی آمریکا با توجه به سیاست‌های برخی کشورهای غربی در استفاده از نظام‌های مالی به عنوان ابزارهایی برای اعمال دیپلماسی زورمندانه علیه کشورهای مخالف مفهومی به نام «سلاح‌انگاری امور مالی» را پیشنهاد کرده‌اند. به باور این دو دانشمند، ایالات متحده آمریکا در حال حاضر به جای توسل به مولفه‌هایِ سنتیِ برتریِ امنیتی خود-شامل ائئلاف‌هایی مانند ناتو و نهادهای چندجانبه مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول- به استفاده از نظام مالی به عنوان سلاح‌هایی برای پیشبرد سیاست خارجی و امنیتی خود روی آورده و از تهدیدِ قطع دسترسی به بازارها و بانک‌های این کشور به عنوان اهرم فشار علیه کشورهای مخالف خود استفاده می‌کند. تحلیل‌ها نشان می‌دهد، «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» یا «FTI» در وزارت خزانه‌داری آمریکا مرکز طراحی جنگ اقتصادی این کشور علیه کشورهای مخالف با سیاست‌های کلان واشنگتن به شمار می‌رود. «سی‌ان‌ان» چند سال پیش در گزارشی «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» را «اتاق جنگ ساکت» علیه ایران توصیف کرده و درباره آن نوشته است: «آنها در واقع، مسئول فلج کردن اقتصاد ایران هستند.» «متیو لویت»، یکی از کسانی که سابقاً در این دفتر مسئولیت داشته، گفته است: «سال‌ها پیش اگر کسی می‌گفت وزارت خزانه‌داری آمریکا در مرکز تمامی این موضوعات امنیت ملی قرار خواهد گرفت، کسی حرف شما را باور نمی‌کرد.»

هکرها رژیم صهیونیستی را تهدید اطلاعاتی کردند

وبگاه عکا به نقل از پایگاه اینترنتی کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نوشت: هکرهای گروه "BlackShadow" (سایه سیاه) که ۴ ماه پیش به عنوان مسئول هک کردن رایانه‌های شرکت بیمه اسرائیلی شربیت شناخته شدند، این شرکت را تهدید کردند. این گروه با انتشار تصاویری مبهم از شماره بیمه مشتریان و چند فقره چک بانکی، در پیامی به زبان انگلیسی نوشت: "این آخرین هشدار به این شرکت است".هکرها این بار هم همچون دفعه گذشته در گروه‌های تلگرامی خود اطلاعاتی درباره این اقدام منتشر کردند. چهارشنبه گذشته این گروه در پیامی به زبان انگلیسی نوشت: "به زودی خبرهای داغی منتشر می‌شود".هویت شرکتی که تهدید شده است و اطلاعات منتشر شده هنوز مشخص نیست. هکرها با هک کردن شرکت بیمه اسرائیلی، پرداخت مبالغی را به عنوان غرامت از این شرکت در ازای حفظ اطلاعات جمع آوری شده، خواستار شدند. آن‌ها پس از مخالفت این شرکت، اطلاعاتی درباره مشتریان به همراه تصاویر و پرونده‌های پزشکی آن‌ها منتشر کردند، اما شرکت شربیت اعلام کرد: "در برابر اقدامات تروریستی این چنینی تسلیم نخواهیم شد".سپس هکرها با انتشار پیامی اعلام کردند: "شرکت شربیت تا به این لحظه پولی پرداخت نکرده است. به نظر می‌رسد انتشار اطلاعات مربوط به مشتریان، کارگران و کارمندان دولت برای آن‌ها مهم نیست هرچند اگر هم این طور باشد، ما به قولمان عمل خواهیم کرد".

سریال ناتمام تیراندازی آمریکایی ۲ تن را به کام مرگ کشاند

رسانه‌های آمریکایی از مرگ دستکم ۲ تن و جراحت ۱۰ تن دیگر در جریان تیراندازی در یک مهمانی در شیکاگو خبر دادند. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» این حادثه اوایل روز یکشنبه به وقت محلی در یک مهمانی در شیکاگو رخ داد و درجریان تیراندازی ۲ نفر کشته و ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند. «خوزه ژارا» سخنگوی پلیس در بیانیه‌ای گفت ، نیروهای پلیس حوالی ساعت ۴:۴۰ بامداد در محل حادثه حاضر شدند. سخنگوی پلیس شیکاگو جزئیات بیشتری در مورد این تیراندازی ارائه نداد. این در حالی است که گفته می‌شود که حال هفت نفر از مجروحان وخیم است و به بیمارستان منتقل شده‌اند. منابع خبری همچنین از تیراندازی در نیویورک و کشته شدن یک تن خبر دادند. شامگاه شنبه به وقت محلی نیویورک (بامداد یکشنبه به وقت تهران) فردی مسلح بعد از خروج از خودرو تعدادی را به گلوله بست که در نتیجه آن «برایان سانون» ۱۷ ساله در صحنه تیراندازی جان باخت. بنا بر گزارش این رسانه محلی در نیویورک، اداره پلیس این شهر آمریکا خبر داد که فرد مسلح در این تیراندازی، حداقل یک جوان ۱۸ و یک جوان ۱۹ ساله را هم زخمی کرده است. پلیس نیویورک با بیان اینکه زخمی‌ها به بیمارستان منتقل شده‌اند، خبر داد که فرد ضارب متواری است و تلاش‌ها برای شناساسی هویت و دستگیری وی ادامه دارد. آزاد بودن حمل سلاح در آمریکا روزانه به بروز خشونت‌های مسلحانه در سراسر این کشور منجر می‌شود که برخی نیز جان خود را از دست می‌دهند اما لابی سلاح در این کشور به اندازه‌ای قدرتمند است که کنگره آمریکا نیز اقدامی برای محدود کردن حمل سلاح صورت نداده است. بر اساس گفته مرکز «آرشیو خشونت با سلاح گرم» در آمریکا، تا یکم دسامبر سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۷۴۰۰ مورد قتل و بیش از ۳۶ هزار مورد جراحت با سلاح گرم در این کشور ثبت شده است. از این میان ۱۲۸۹ مورد در دفاع از خود، ۲۰۴۳ مورد تیراندازی غیرعمدی و ۵۸۷ مورد تیراندازی کور بوده است.

پلیس آمریکا نواجوان اوکلاهما را تیرباران کردند

پنج مامور پلیس اوکلاهما سیتی در مرکز ایالت اوکلاهما در آمریکا روز چهارشنبه به قتل غیرقانونی یک نوجوان ۱۵ ساله متهم شدند. «استیوین رودریگز» ۲۳ نوامبر سال ۲۰۲۰، ۱۳ بار هدف تیراندازی ماموران پلیس که برای رسیدگی به گزارش اقدام به سرقت مسلحانه در یک فروشگاه مواد غذایی در ایالت اوکلاهما رفته بودند، قرار گرفت. تیراندازی‌ها به سمت این نوجوان در حالی است که تصاویر دوربین‌های نظارتی که به دست رسانه‌های محلی رسیده نشان می‌دهد، او هنگام روبرو شدن با پلیس در خارج از فروشگاه اسلحه خود را به زمین انداخته و غیرمسلح است. پلیس مدعی است که وی به دستورات گوش نداده و حرکاتش مشکوک بوده است. بنابر اعلام پلیس، ابتدا یکی از ماموران با سلاحی غیرکشنده به سمت وی تیراندازی می‌کند و بعد پنج افسر دیگر تیراندازی‌های بی‌موردی را به سمت وی انجام می‌دهند که به جراحت شدید و نهایتاً مرگ وی منجر می‌شود. ماموری که شلیک اول را انجام داده، متهم نشده اما پنج مامور دیگر از زمان این حادثه در مرخصی اجباری به سر می‌برند و به قتل غیرقانونی متهم هستند.

انفجارهای پیاپی برای کابل ۳ کشته برجای گذاشت

«فردوس فرامرز»، سخنگوی فرماندهی پلیس کابل گفت که در دو انفجار جداگانه در نواحی ششم و سوم شهر کابل سه نفر کشته و ۱۰ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند. این دو انفجار امشب (یک‌شنبه، ۲۴ اسفند) با فاصله اندک زمانی در منطقه پل سوخته ناحیه ششم و منطقه سرکاریز ناحیه سوم رخ داده است. سخنگوی پلیس کابل در مورد نوع هر دو انفجار چیزی نگفته، اما شاهدان عینی گفته‌اند که در هر دو رویداد دو خودروی نوع تونس هدف انفجار مین مقناطیسی قرار گرفته است. فرد یا گروهی تاکنون مسئولیت هر دو رویداد را بر عهده نگرفته است.

رئیس سنتکام با امیر قطر دیدار نظامی کرد

ژنرال «کنت مک‌کنزی» رئیس سازمان تروریستی «سنتکام» آمریکا و هیأت همراه او که به قطر سفر کرده است، با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دیدار کرد. خبرگزاری قطر (قنا) گزارش کرد که در این دیدار روابط استراتژیک دو کشور، افق‌های همکاری دوجانبه و تحولات منطقه‌ای بررسی شد. به جزئیات گفت‌وگوهای مک‌کنزی با امیر قطر اشاره‌ای نشده است اما سفر وی به دوحه در حالی است که قطر طی چند روز گذشته شاهد تحرکات دیپلماتیک بوده است و در همین راستا «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه چهارشنبه گذشته با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر نشست سه‌جانبه‌ای برگزار و طی آن تحولات افغانستان و سوریه را بررسی کردند. مک‌کنزی روز شنبه(دیروز) نیز با «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان دیدار و درباره افزایش خشونت‌ها در افغانستان در سایه تداوم حملات علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی ابراز نگرانی کرد.

لشکر کشی آمریکا به سوریه آغاز شد

یک منبع امنیتی عراقی گفت که روز گذشته بیش از ۴۰ خودروی هامر و خودروی زرهی به همراه تجهیزات لجستیکی و سلاح از طریق گذرگاه مرزی «سیمالکا» در اربیل، وارد خاک سوریه شدند. این منبع در مصاحبه با وبگاه «المعلومه» تصریح کرد که از سه روز پیش شاهد تحرکات غیر عادی نظامیان آمریکا در نوار مرزی بین سوریه و عراق (منطقه کردستان) هستیم همچنانکه هواپیماهای آمریکایی نیز تقریبا هر روز پروازهای شناسایی بر فراز روستاهای مجاور منطقه مرزی انجام می‌دهند. پیشتر «ناظم الشمری» نایب رئیس ائتلاف «الجبهة العربیة» در کرکوک خواستار مقابله با تحرکات نظامیان آمریکا در منطقه کردستان عراق شده بود.

رای الیوم جنگ کشتی ها را پیش بینی کرد

سردبیر روزنامه رای الیوم با اشاره به اتفاقات اخیر و هدف قرار گرفتن یک کشتی ایرانی در دریای مدیترانه تاکید کرد که رژیم صهیونیستی نمی تواند پیروز جنگ کشتی ها شود. عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم در یادداشتی نوشت: روزنامه وال استریت ژورنال روز جمعه گذشته اطلاعاتی فاش کرد مبنی بر اینکه نیروهای دریایی اسراییل طی دو سال گذشته ۱۲ کشتی ایرانی را مورد هدف قرار داده اند که محموله های نفتی و مواد غذایی و چه بسا تجهیزات نظامی را با خود برای بنادر سوریه به همراه داشتند که آخرین آنها هفته گذشته به وقوع پیوست و منایع اسرائیلی نیز این مساله را تایید کردند، این امر ثابت می کند که نتانیاهو به دنبال درگیری نظامی جزئی یا کلی است تا در صورت ناکام ماندن در انتخابات پارلمانی که قرار است کمتر از ۱۰ روز دیگر برگزار شود، مدت حکمرانی خود را افزایش دهد. وی می نویسد: اگر نتانیاهو قصد دارد که این جنگ را شدیدتر کند در آن صورت مرتکب ''بزرگترین اشتباه عمر خود'' شده است زیرا یک نوع ماجراجویی به شمار می رود که ممکن است به نفع او و یا حامیان آمریکایی اش نباشد. او می خواهد آنها را درگیر چنین جنگی کند در حالی که در موارد مشابه آن در افغانستان و عراق شکست خورده اند و راه فراری برای خود نمی یابند و اکنون نیز با ائتلاف روسی، چینی، ایرانی و کره شمالی در جنوب شرق آسیا مواجه است که این ائتلاف در حال کامل شدن است. اسرائیل درحال حاضر در محاصره کامل بیش از نیم میلیون موشک نقطه زن قرار دارد و بخش عمده خطوط کشتیرانی ناامن شده است و ممکن است که حمله دو هفته پیش به کشتی اسرائیلی در خلیج عمان آغاز واکنش به اقدامات تجاوزکارانه این رژیم باشد. در بخش دیگر این یادداشت آمده است: ایران و همپیمانانش در یمن، لبنان و عراق بر آب های دریای سرخ و دریای مدیترانه و خلیج فارس سیطره دارند، علاوه بر این گروه های وابسته به آنها در تنگه هرمز و باب المندب و خلیج عقبه حضور دارند. کسی که کشتی اسرائیلی را در خلیج عمان هدف قرار می دهد می تواند سایر کشتی ها را در سایر آب های آزاد جهان هم هدف قرار دهد. عطوان در ادامه تاکید کرد: اگر جنگ کشتی های باری شعله ور شود اسرائیل نمی تواند طرف پیروز در آن باشد. همچنین بنیامین نتانیاهو اخیرا در اظهاراتی گفت که به هر قیمتی که شده است مانع استقرار ایران در سوریه و دستیابی تهران به تسلیحات هسته ای خواهد شد. این اظهارات در حقیقت یک نوع "یاوه گویی انتخاباتی" است. سه سال بمباران ''اهداف ایرانی'' در سوریه نتوانست ایران را وادار کند تا مشاوران نظامی و گروه های وابسته به خود را از سوریه خارج کند بلکه بر تعدادشان افزود و موقعیت خود را تقویت و به مشروعیت خود عمق بیشتری بخشید. در این همچنین یادداشت آمده است: سخنگوی شرکت کشتیرانی ایران برای اولین بار اذعان کرد که کشتی کانتینربر ایران چهارشنبه گذشته در دریای مدیترانه در معرض یک هجوم تروریستی قرار گرفت و تصاویری از ضرر و زیان های وارد شده به این کشتی منتشر شد . چه بسا این اعتراف بی سابقه می تواند به حملات انتقامجویانه در آینده نزدیک توجیه و مشروعیت ببخشد.

تلفات ائتلاف سعودی در مارب بالا گرفت

شبکه خبری المیادین به نقل از نیروهای میدانی در نبرد مارب گزارش داد : تلفات ائتلاف سعودی، نیروهای منصور هادی ، القاعده و سلفی‌ها به ۱۸۰۰ کشته و ۳ هزار زخمی رسیده است . در این عملیات ارتش یمن و کمیته های مردمی  توانستند بیش از  ۲۰۰ نفر از نیروهای ائتلاف را به اسارت درآورند. بر اساس این گزارش ، ارتش و کمیته های مردمی یمن توانستند بیشتر قسمت های شمالی سد مأرب را تحت کنترل خود درآورند و اکنون سد در تیررس آنان قرار گرفته است . این شبکه خبری به نقل از منابع میدانی در نبرد مارب افزود : مناطقی که تاکنون توسط نیروهای مسلح یمن طی ۳ هفته در مارب آزاد شده حدود ۱۲۰۰ کیلومتر مربع است. در همین حال برخی از افسران ارشد و سران قبایل جریان الاصلاح یمن در حال مذاکره برای تسلیم کردن خود به ارتش و کمیته های مردمی هستند و برخی منابع هم خبر دادند که نیروهای القاعده و سلفی ها در اطراف مارب با نیروهای اصلاح درگیری شده اند. شبکه المیادین در ادامه صحنه هایی از ورود ارتش یمن و کمیته های مردمی به حومه سد مارب را پخش کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha