چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
دیدار نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین گفت: فعالیت های مجمع نمایندگان طلاب نشان دهنده آن است که این مجمع، مجمعی زنده، بالنده، پرتحرک، پویا، وظیفه شناس و مسئولیت پذیر است و در راستای حوزه انقلابی، گام های مناسبی را برداشته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در دیدار اعضای هیأت رئیسه، اعضای کمیسیون کادرسازی، شورای سیاست گذاری قرارگاه حوزه انقلابی و کارگروه انتخابات مجمع نمایندگان طلاب، ضمن تبریک اعیاد ماه رجب و ماه شعبان، اظهار داشت: در سالروز دیدار نمایندگان طلاب و فضلا با رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۴ قرار داریم و بنده به سهم خود صمیمانه از فعالیت های نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم تقدیر و تشکر دارم؛ آن جلسه تاریخی نباید از خاطره ها فراموش شود و باید هرساله مورد مرور قرار گرفته و بر روی تکالیفی که در آن دیدار بیان شده و نقشه راهی که در راستای حوزه انقلابی ترسیم شده، سرمایه گذاری شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه حوزه علمیه پس از آن دیدار تاریخی، دست به کار شد و مجموعه ای را تنظیم نمود و به سراسر کشور به عنوان اصول و چارچوب حوزه انقلابی ابلاغ نمود؛ البته ابلاغ یک چارچوب، یک مقوله و اجرای آن مقوله دیگری است که باید مورد نظارت قرار گیرد.

امام جمعه قم ابراز داشت: مشکل امروز کشور ما ابلاغ نیست و قانون زیاد داریم؛ ما در اجرای قوانین دچار مشکل هستیم و اجرا حرف اول را می زند؛ اما مطابق با دستورات اسلامی، جامعه هم باید خواهان اجرای قانون باشد تا روی سعادت را ببیند.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: خوشبختانه چند موضوعی که در فرمایشات رئیس مجمع نمایندگان طلاب و برخی از رؤسای کمیسیون ها بوده است، نشان دهنده این است که مجمع نمایندگان طلاب، مجمعی زنده، بالنده، پرتحرک، پویا، وظیفه شناس و مسئولیت پذیر است و در راستای حوزه انقلابی، گام های مناسبی را برداشته است؛ حوزه ای که به فکر اداره نظام و کادرسازی نباشد، حوزه بی تحرکی است؛ چراکه حوزه خاستگاه انقلاب است و اگر این حوزه، فکر و برنامه ای برای ادامه انقلاب نداشته باشد، از مسیر انقلاب خارج شده است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: کادرسازی برای نظام از وظایف حوزه است؛ البته این مسئله بر دوش دانشگاهیان نیز می باشد و حوزه و دانشگاه باید در کنار هم به این مسئله بپردازند و وحدت خود را در این مسئله نیز نشان دهند.

مجمع نمایندگان طلاب، زنده، بالنده، پرتحرک و وظیفه شناس است

آیت الله حسینی بوشهری بیان داشت: مرحوم آیت الله یزدی نیز در زمان حیات خود و در راستای کادرسازی برای نظام، منزل مسکونی خود را وقف نموده و در وقف نامه آورده اند: «این منزل را وقف کردم تا نیروهایی تربیت شوند که تأثیرگذار در اداره نظام باشند» که نشان دهنده اهتمام و دغدغه مرحوم آیت الله یزدی بوده است.

وی به وجود برخی مراکز حوزوی برای کادرسازی نظام اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از نکاتی که قبل از موضوع کادرسازی باید به آن بپردازیم، شناخت داشته های فعلی حوزه است؛ امروز افراد توانمند و دارای قابلیت در حوزه حضور دارند که شناخته شده نبوده و نمی توانیم از آنان بهره ببریم؛ پس نیاز است مجمع نمایندگان طلاب در این عرصه وارد شده و نیروهای توانمند و دارای قابلیت را شناسایی کرده و معرفی نماید.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه غفلت از داشته های فعلی حوزه و تمرکز صرف به کادرسازی مناسب نخواهد بود، ابراز داشت: امروز استان های گوناگون، نمایندگان طلابی دارد که می توانند نیروهای توانمند استان خود را معرفی کرده و طی لیستی همراه با نوع تخصص این عزیزان و جایگاهی که می تواند در آن خدمت نماید، از سوی رئیس مجمع نمایندگان طلاب به جامعه مدرسین معرفی شوند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: حوزه انقلابی، حوزه دغدغه مند و به فکر نظام بوده و به فکر نیروهایی است که می خواهند این نظام را اداره کنند.

آیت الله حسینی بوشهری در بخش دیگر از سخنان خود به موضوع انتخابات ۱۴۰۰ اشاره و تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در زمان انتخابات این است که منتظر می مانیم چه کسانی ثبت نام کرده تا به ارزیابی آنان بپردازیم؛ یکی از موضوعاتی که می تواند در بحث کادرسازی برای نظام مورد توجه قرار گیرد، همین موضوع انتخابات است که باید افرادی را برای مناصب مهم کشور تربیت نماییم و از قبل، پیش بینی لازم را داشته باشیم.

وی بیان داشت: خواست رهبر معظم انقلاب در موضوع انتخابات در درجه اول، مشارکت حداکثری و مسئله بعدی، انتخاب دولتی جوان، انقلابی و حزب اللهی است و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در موضوع انتخابات ۱۴۰۰ ورود داشته و فعالیت هایی را انجام داده است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان اظهار داشت: مجددا سالروز دیدار نمایندگان طلاب با رهبر معظم انقلاب را تبریک عرض کرده و اگر هر سال زوایا و ابعادی از آن دیدار را برجسته نمایید، ارزشمند است و باید بر روی منویات ایشان کار کرد.

مجمع نمایندگان طلاب، زنده، بالنده، پرتحرک و وظیفه شناس است

همچنین در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد به ایراد سخن پرداخت و گفت: یکی از فعالیت های مجمع، طرح کادرسازی نظام است که با پیشنهاد مرحوم آیت الله یزدی در مجمع نمایندگان طلاب آغاز شده و بیش از چند هزار ساعت کار کارشناسی در کمیسیون کادرسازی برای نظام انجام شده که امروز تبدیل به طرحی کامل گشته و تقدیم شما خواهد شد.

وی اظهار داشت: طرح محتواسازی برای انتخابات ۱۴۰۰ نیز در دستور کار مجمع نمایندگان طلاب قرار گرفته که از سوی کمیسیون پیگیری فرامین رهبر انقلاب و مراجع تقلید در حال پیگیری است.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم ابراز داشت: همچنین کارگروهی در مجمع نمایندگان برای شرکت حداکثری مردم در انتخابات ۱۴۰۰ نیز راه اندازی شده که بیش از ۷۰ نفر از نمایندگان طلاب برای حضور در این کارگروه ثبت نام نموده و فعالیت آنان نیز آغاز شده است.  

   
ببینید | تصاویر/ دیدار نمایندگان طلاب و فضلای حوزه با آیت الله حسینی بوشهری

   

حجت الاسلام والمسلمین سلطانی، رئیس کمیسیون کادرسازی نظام نیز در این جلسه اظهار داشت: این کمیسیون در سال ۱۳۹۳ در قالب کمیته فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۹۴ به کمیسیون ویژه تبدیل شد؛ پیشرفت کار در این کمیسیون در چندین نوبت خدمت آیت الله یزدی گزارش شد و طرح اولیه آن در سال ۱۳۹۶ به جمع بندی رسید و در مجمع عمومی نمایندگان طلاب رأی آورد و در ادامه، کارگروه ویژه ای راه اندازی شد تا بر روی محتوای آن کار کنند و در سال ۱۳۹۸ به سرانجام رسید؛ پس از تدوین این طرح، خدمت برخی از بزرگان حوزه رسیده و نظرات آنان را نیز دریافت کردیم و بحمدالله نظرات تکمیلی نیز به این طرح اضافه شد و دی ماه ۱۳۹۸ به اتمام رسید؛ اما به موضوع کرونا برخورد کردیم و خوشبختانه این طرح امروز آماده ارائه شده است.

وی ابراز داشت: طرح کادرسازی برای نظام مطابق با فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری تدوین شده است؛ همچنین مناصب اصلی نظام، الزامات، اهداف، راهبردها و ... آن پیش بینی شده و نکته مهم در این طرح، شیوه اجرای آن است که باید مجموعه ای متولی آن شده و آن را به مرحله اجرا برساند.

رئیس کمیسیون کادرسازی نظام خاطرنشان ساخت: باید مجموعه ای زیر نظر مدیر حوزه های علمیه و تحت اشراف رئیس جامعه مدرسین اما به صورت مستقل راه اندازی شود تا بتوانند با حضور افراد توانمند و دارای قابلیت، کادرسازی مناسبی برای نظام انجام بپذیرد.

حجت الاسلام والمسلمین سلطانی تصریح کرد: نظام نیازمند به این موضوع است و آمادگی داریم در اجرای این طرح کمک نماییم.

    

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین حسینی، رئیس کمیسیون پیگیری منویات رهبر انقلاب و مراجع تقلید مجمع نمایندگان طلاب اظهار داشت: از صدر تا امروز هرچه اسلام، دین و تشیع ضربه خورده است، به خاطر عدم تبعیت و اطاعت از اولیاء خدا و رهبران اسلامی بوده و در نظام جمهوری اسلامی نیز اگر مشکلی را تجربه کرده ایم، به دلیل عدم تبعیت از فرامین امامین انقلاب بوده است.

وی ابراز داشت: کمیسیون پیگیری منویات رهبر انقلاب و مراجع تقلید در اوج کرونا برنامه های خود را داشته و هر هفته جلسات کمیسیون برگزار شده و نیروهای دغدغه مند، انقلابی و عالم در آن حضور داشته و طرح های مناسبی را ارائه داده است که آخرین طرح این کمیسیون، موضوع انتخابات ۱۴۰۰ بوده است.

رئیس کمیسیون پیگیری منویات رهبر انقلاب و مراجع تقلید مجمع نمایندگان طلاب یادآور شد: «ویژگی ها و شاخصه های رئیس جمهور در نظام جمهوری اسلامی ایران از نگاه امامین انقلاب»، «راهکارهای حضور حداکثری در انتخابات ۱۴۰۰» و «نقش روحانیت در انتخابات از دیدگاه امامین انقلاب» از مواد طرح انتخابات ۱۴۰۰ این کمیسیون می باشد.  

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خاطرنشان ساخت: به عنوان مثال از بیانات امام راحل از اول انقلاب تا آخر عمر مبارک، قریب به ۳۰ ویژگی و شاخصه برای رئیس جمهور در نظام جمهوری اسلامی ایران استخراج شده تا نقشه راهی برای فعالیت در انتخابات ۱۴۰۰ باشد.

وی تصریح کرد: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران درباره انتخابات بیان کرده اند: «انتخابات یکی از مهمترین رویکردهای سیاسی برای حفظ اسلام و حکومت اسلامی است؛ انتخابات یک تکلیف است که متوجه همه می باشد».

رئیس کمیسیون پیگیری منویات رهبر انقلاب و مراجع تقلید مجمع نمایندگان طلاب بیان داشت: متأسفانه امروز نسبت به برخی افکار و اهداف امام خمینی (ره) غفلت شده است؛ پس برماست که از باب تکلیف، کمک کنیم تا شخصی اصلح سکان امور اجرایی کشور را به دست گرفته تا بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم.

مجمع نمایندگان طلاب، زنده، بالنده، پرتحرک و وظیفه شناس است

همچنین حجت الاسلام والمسلمین صادق گلزاده، رئیس کمیسیون طرح و برنامه مجمع نمایندگان طلاب نیز در این جلسه اظهار داشت: انتخابات ۱۴۰۰ ایران در حساسیت فوق العاده ای در سطح ملی و منطقه ای برخوردار است و تقویت کننده نظام، اسلام و جمهوری اسلامی است و مشارکت حداکثری دغدغه اساسی برای امروز نظام می باشد.

وی ابراز داشت: مجمع نمایندگان طلاب، مدنی ترین ظرفیت حوزه است که می تواند ایفای نقش کرده و بدنه حوزه که مرتبط با این مجمع هستند، شبکه عظیم ارتباطی با جامعه را برخوردار بوده و اثرگذار هستند.

رئیس کمیسیون طرح و برنامه مجمع نمایندگان طلاب ادامه داد: بهترین نهادی که در حوزه می تواند دغدغه های امامین انقلاب و بزرگان حوزه را پیگیری نماید، ظرفیت کم ادعا و پرتوان مجمع نمایندگان طلاب است؛ چراکه در کف حوزه و جامعه است؛ لذا ظرفیت سیاست گذاری داخل مجمع نمایندگان طلاب را مدنظر قرار داده و برای ساحت برنامه ریزی که کارها به صورت تک سلیقه ای اتفاق نیفتد، بحث برنامه ریزی و هماهنگی را در دستور کار قرار دادیم که مسئولان کمیسیون ها و کمیته ها دور هم جمع شده و برنامه ریزی می کنند تا سیاست ها را تدوین نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین گلزاده خاطرنشان ساخت: رصد، یکی از اولویت های اساسی ما بوده است؛ چراکه حرکت بدون رصد، به نتیجه مطلوب نخواهد رسید؛ رصد جهت نماست و از ظرفیت رصدهای موجود نظام در نهادهای گوناگون مخصوصا نهادهای حوزوی بهره گرفته ایم.

وی تصریح کرد: در موضوع محتوای انتخابات نیز مطابق با مباحث جغرافیایی، نوع مخاطب و ... به پیش رفته ایم تا بتوانیم اثرگذار باشیم.

رئیس کمیسیون طرح و برنامه مجمع نمایندگان طلاب بیان داشت: همچنین در موضوع محتوای انتخاباتی، به بانوان، دانشجویان، کارگران و اقشار گوناگون نیز توجه داشته ایم؛ شبکه عظیم تبلیغ در بستر گروه های تبلیغی، جهادی و ... نیز مدنظر ما بوده تا بتوانیم از ایفای نقش آنان بهره ببریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha