یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
محاکات 40

حوزه/ چهلمین نشست تخصصی محاکات به همت هیئت اندیشه‌ورز هنر و رسانه حوزه علمیه خراسان، در راستای تبیین هنر دینی و نقش حوزویان در ترویج آن، در بستر فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، چهلمین نشست تخصصی «محاکات» به همت هیئت اندیشه‌ورز هنر و رسانه حوزه علمیه خراسان در راستای تبیین هنر دینی و نقش حوزویان در ترویج آن، را با عنوان «حوزویان و هنر دینی» با ارائه حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی، در بستر فضای مجازی برگزار شد.

حجت الاسلام الهی خراسانی در این نشست هنر را به طور خاص، برآمده از خلاقیت نفس هنرمند دانست که سازگار با اهداف متعالی انسان باشد و در همین راستا، ارتباط و تعامل میان هنر و دین را عموم و خصوص مطلق عنوان و ابراز کرد: هنر دینی در ذات و ماهیت خود دینی و دارای کارکردهای متعالی است. بر این اساس برای احراز دینی بودن هنر، تدیّن هنرمند و انگیزه دینی در تولید هنر لازم نیست. بنابراین هنر دینی ذاتی است.

استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به ارتباط هنر دینی با نهاد اجتماعی حوزه و روحانیت، عنوان کرد: آن‌چه به عنوان مفروض وجود دارد این است که هنر غیرقابل انفکاک از جامعه بشری است، چرا که انسان خلاّق و از ذات اجتماعی برخوردار است. انبیاء، اجتماعی بودن انسان را جهت دادند نه آن‌که مردم را اجتماعی سازند. بر این اساس آن‌چه دین تأسیس و ایجاد نکرده است، امر غیر دینی و بلکه ضد دینی است.

وی در ادامه با بیان این که دین اسلام آموزه‌های وسیعی داشته و معانی شامخی را نیز در جامعه در عرصه فرهنگ و هنر ارائه داده است، بیان کرد: بر اساس آیه نفر واجب کفایی است تا علاقمندان به دین، وظیفه تفسیر آن را به دوش کشند. بر این اساس، نهاد حوزه نهادی اجتماعی بوده و وجود نهاد اجتماعی در اسلام امری ضروری می‌باشد. از منظر برون دینی نیز لازم است نهادی باشد تا عناصر دینی را به یکدیگر متصل سازد که حوزه چنین کاری را برعهده دارد.

حجت الاسلام الهی خراسانی با تاکید بر نقش و رسالت حوزویان در قبال هنر دینی، به ارتباط حوزه و روحانیون با هنر اشاره و خاطر نشان کرد: حوزه های علمیه به عنوان نهاد تفقه در دین باید همه اصول، اهداف و ارزش‌های اسلامی را در مورد پدیده‌های انسانی تفقه و تبیین نماید که هنر بخشی از این عناصر و پدیده‎‌ها است.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که عناصر تعالی بخش جامعه به عنوان هنر خلّاق و عامل و زمینه ساز شاخص تعالی ارزش‌ها شناخته می‌شوند، تصریح کرد: حوزه با این هنر خلّاق، در توجه دادن انسان‌ها به معنای زندگی، احساس معنویت، ارتقاء جریان عبودیت و توجه به امر قدسی که بالاترین آن خداوند می‌باشد، مسئول است.

وی با بیان این که اندیشه‌ای که از هنر عبور کند، ماندگار است، ابراز کرد: دین برای ماندگاری و تأثیرگذاری، نیاز به هنر دینی و حمایت از هنرمندان دارد. دین هنر را نه به عنوان ابزار، بلکه به عنوان مسیر و رکن استفاده می‌کند.

حجت الاسلام الهی خراسانی با بیان این که در حقیقت دین صرفا با مضامین دینی تأثیر نداشته، بلکه فرم‌های هنری در متن اثرگذار است، اظهار کرد: انتقال پیام دینی به شکل هنری سبب می‌شود تا پیام با لطافت‌های هنری آمیخته گردیده و پیام تغییر یابد؛ از سوی دیگر اقامه دین ابعادی دارد که بخشی از آن هنر است و تقویت هنر دینی و حمایت از هنرمندان دینی، بخشی از اقامه دینی است که حوزه علمیه می‌تواند این امر را انجام دهد.

استاد حوزه علمیه خراسان در ادامه مرز بین هنرمند دینی و متخصص حوزوی در هنر دینی را در تبیین سه ساحت هنر دینی خلق اثر هنری، خلق ایده هنری و مباحث نظری هنر عنوان و تصریح کرد: چون رسالت حوزه و روحانیت تفقه است، پرداختن به مباحث نظری هنر جزو رسالت آن نهاد به شمار می‌آید که شامل بسیاری از زیرشاخه ها همچون اخلاقیات هنر، احکام و فقه هنر، فلسفه هنر و فلسفه زیبایی و... می‌شود.

حجت الاسلام الهی خراسانی در ادامه با بیان این که جامعه هنری باید برای توسعه هنر دینی و ارزش‌های متعالی که بخشی از آن طلاب هستند، کمک کنند، یادآور شد: حوزویان باید خلأهای موجود در لایه‌های هنر دینی خصوصا در فهم هنر دینی یا در خلق ایده و مضامین دینی را برطرف سازند و در همین راستا، اگر طلابی آشنا به هنر باشند به طور یقین پیوند عناصر هنری با حوزویان می‌تواند تحول عظیمی را در فرهنگ و هنر پدید آورد.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha