جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله شب زنده دار

حوزه/ آیت الله شب زنده دار ضمن یادآوری تجربه طولانی و هزارساله حوزه های علمیه شیعی، بر ضرورت تحول حوزه های علمیه در عین تحفّظ بر سنت های کارآمد و توجه به آن در برنامه های آموزشی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله شب زنده دار، در دیدار معاون آموزش حوزه علمیه خراسان، وجود بارگاه ملکوتی علی بن موسی الرضا(ع) در مشهد مقدس را برای حوزه علمیه این شهر، مغتنم دانست و بر جاذبه معنوی بالا و قدردانی این نعمت بزرگ تأکید کرد و گفت: در حوزه کهن خراسان از قدیم الایام، رجال عظیم الشأن و علمای فاضلی بودند و یکی از امتیازات این حوزه، وجود علما در رشته ادبیات عرب است که باید حفظ شود و هر کجا قبور ائمه صلوات الله علیهم باشد شایسته است که حوزه های علمیه ی قوی هم در آنجا دایر باشد.

عضو فقها شوری نگهبان ضمن یادآوری تجربه طولانی و هزارساله حوزه های علمیه شیعی، بر ضرورت تحول حوزه های علمیه در عین تحفّظ سنت های کارآمد و توجه به آن در برنامه های آموزشی تأکید و خاطرنشان کرد: این تحفظ در کنار استفاده از پیشرفت های بشری است، اما نکته مهم این است که استفاده از امکانات، نباید منجر به فراموش شدن و غفلت از سنت های کارآمد شود چنان که معتقدیم اگر در دانشگاه هم این موارد اعمال شود، پیشرفت بیشتری حاصل می گردد.

آیت الله شب زنده دار یادآور شد: یکی از سنت های کارآمد حوزه های علمیه، توجه علمای گذشته به نظم و شعر بود، به گونه ای که علوم را در قالب شعر حفظ می کردند که این امر سبب می شد بسیاری از علوم در ذهن ماندگار شود و طلاب، هنگام درس، استحضار به مطلب داشته باشند و نکات علمی سریع در ذهنشان تداعی شود؛ مانند آیت الله بروجردی که جهت حفظ الفیه ابن مالک، معلومات بسیاری در زمینه ادبیات عرب داشت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار کرد: مسئله ایجاز در عبارات، مباحثه قبل و بعد درس، تقریرنویسی به همان شیوه و آئین نامه ای که دارد، تدریس در کنار تدرّس، عناصری است که اگر حفظ شود، سبب متقن، شکوفا و قوی شدن طلاب می شود و اگر این عناصر تضعیف شود، ثمرات آن هم کمرنگ خواهد شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به نقش موثر اساتید در تربیت و پرورش طلاب اشاره کرد و افزود: حقیقت حوزه در کنار علم، اهتمام به تهذیب و معنویت است و اگر استاد خودش مهذّب باشد، طلبه هم درس و هم اخلاق را در کنار هم تعلیم می‌گیرد و این دو ویژگی اصیل در طلبه سبب می شود که از مسئولیت خود غافل نشود و بهتر بتواند پاسخگوی اقتضائات روز باشد.

 در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین علوی آزیز، معاون آموزش حوزه علمیه خراسان ضمن ارائه گزارشی از روند برنامه های آموزشی حوزه علمیه خراسان بر تعامل بیشتر این دو حوزه تاکید کرد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha