جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سواد رسانه ای و خانواده

حوزه/ نویسنده کتاب "سواد رسانه ای و خانواده" علاوه بر تأکید بر چرایی اهمیت روز افزون سواد رسانه ای، ضرورت های این مساله در ارتباط با موضوع خانه و خانواده و به خصوص تربیت فرزند را به تفصیل بیان نموده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در سال های اخیر خوشبختانه اهمیت موضوع سواد رسانه ای و لزوم آموزش آن در سطح جامعه، تا حدود زیادی جا اُفتاده، هر چند هنوز هم در این باره نیاز به فرهنگ سازی و گفتمان سازی مضاعف هستیم.

در همین سال ها به همت کارشناسان و اساتید علوم مرتبط با رسانه، کتب ارزشمندی به رشته تحریر درآمده که از آن جمله می توان به کتاب "سواد رسانه ای و خانواده" نوشته خانم دکتر معصومه نصیری اشاره کرد که سابقه عضویت در هیئت مدیره پیشین انجمن سواد رسانه ای ایران را دارد و چند سالی است علاوه بر نگارش کتاب و مقالات، در برخی دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور نیز سواد رسانه ای را تدریس می کند.

نویسنده در این کتاب که سال ۱۳۹۶ به همت انتشارات پشتیبان به چاپ رسیده است، علاوه بر تأکید بر چرایی اهمیت روز افزون مساله سواد رسانه ای، ضرورت های این مساله در ارتباط با موضوع خانه و خانواده را به تفصیل بیان کرده و همچنین راهکارهایی به منظور تقویت و توسعه سواد رسانه ای در میان خانواده ها را پیشنهاد نموده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: "هنگامی که گمان می‌کنید فرزند شما تنها کاری که باید برای حفظ امنیت خود انجام دهد، قبول نکردن شکلات از غریبه‌ها یا احتیاط هنگام عبور از عرض خیابان و توجه به عبور و مرور ماشین‌های سواری است به یاد داشته باشید که امروزه با گسترش کاربرد فضای مجازی در زندگی نسل جدید لازم است به کاربردهای فوق‌العاده مفید و تهدیدات بسیار خطرناک فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی هم توجه کنیم.

بنابراین لازم است به فکر اِعمال سطح جدیدی از امنیت و حفاظت از کودکان خود در عصر دیجیتال باشیم تا کودکان ما به یاد داشته باشند که همچنان نباید شکلات را از غریبه‌ها بگیرند حتی در فضای مجازی! برای پرداختن به این موضوع و برقراری امنیت بیشتر کودکان خود ابتدا باید آنها را با فرصت‌ها، مزایا و استفاده‌های مفید از فضای مجازی آشنا کنیم و از طرف دیگر تهدیدات و مضرات لوازم دیجیتالی و فضای سایبر را برای آن‌ها بیان کنیم تا بتوانید فرزند عزیز خود را به نحو صحیح در راستای استفاده درست و مفید از فضای مجازی راهنمایی کنید. "

خلاصه آن که در آشفته بازار فضای رسانه ای امروز به خصوص آفت ها و آسیب های ناظر به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، مطالعه این کتاب ارزشمند به همه خانواده ها به خصوص آنان که دغدغه جدی تربیت فرزندان خود و نیز تدبیر و تعقل در نوع مناسبات روابط خانوادگی را دارند، توصیه اکید می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    عالی