جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 978697
۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
نقد کتاب

حوزه/ نشست نقد و بررسی کتاب «عاشورایی برای عاشورا» توسط مرکز پژوهش های علمی و مطالعات حکمی ایران با همکاری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین مختاری؛ دانشیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) و حجت الاسلام والمسلمین سید محمد نقیب؛ رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم نقدهایی بر این کتاب وارد کردند.

حجت الاسلام محمد اسماعیل عبداللهی نویسنده در خصوص ویژگی های این کتاب گفت: در کتاب عاشورایی برای عاشورا به آسیب‌های عزاداری (دلایل شکل‌گیری و راه برون رفت) پرداخته ام.

وی افزود: این کتاب در سال ۹۰ توسط نشر هاتف در ۱۶۸ صفحه منتشر شد.


این نویسنده گفت: در این کتاب آسیب‌شناسی مجالس عزاداری، آفت‌ها و آسیب‌های فعلی عزاداری‌ها را مورد بررسی قرار داده ام.


این پژوهشگر تاکید کرد: در همین راستا، ابتدا به تعریف عزا و عزاداری، فلسفه آن به ویژه در عزای سیدالشهدا(ع)و اهمیت عزاداری از دیدگاه اهل بیت(ع) اشاره کرده ام.


وی با اشاره به ورود تحریف ها در عاشورا گفت: بعد از مقدمه، آسیب‌ها و آفت‌های عزاداری به ویژه در قیام عاشورا و علل و ریشه‌های ورود تحریفات در عزاداری را بررسی کرده و در آخر راهکارها و پیشنهادات عملی در رابطه با این موضوع را با توجه به فرمایش‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مطرح کرده ام.


حجت الاسلام عبداللهی با بیان اینکه اکنون در جنگ تبلیغاتی قرار گرفته ایم، گفت: پیش از چاپ این کتاب، این محتوا را در مقاله ای برای کنگره عاشورا پژوهی ارائه دادم که حایز رتبه اول شد از انجایی که اکنون در جنگ رسانه ای و تبلیغاتی دشمن قرار داریم اقدام به چاپ این کتاب کردم.


وی بیان داشت: عاشورا و عناصر مرتبط با آن، خود یک رسانه فراگیر و پیام عمیق است که دشمنان آن را به عنوان رسانه قدرتمند تلقی می کنند.


این نویسنده اضافه کرد: زمانی که در جامعه نابسامانی فکری و انحراف عقیده وجود داشت، عاشورا برترین جهاد بود و پیام آن به سرعت منتشر شد و باعث ماندگاری آن در جهان شد.


وی با اشاره به آسیب های عزاداری گفت: با تحلیل های جامعه شناسانه و ارتباط های میدانی به آسیب های عاشورایی پی بردیم که برای برون رفت از آن در سه بعد اندیشه، گفتار و رفتار به ارایه راهکار از سخنان رهبر معظم انقلاب و امام راحل پرداختم.


حجت الاسلام عبداللهی خاطرنشان کرد: برای رفع آسیب های عاشورایی نیاز به یک عاشورا است از این رو نام کتاب را انتخاب کردم.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha