جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 299139
۹ آذر ۱۳۹۱ - ۰۱:۱۲

کتاب عاشورایی برای عاشورا آسیب های عزاداری، دلایل شکل گیری و راه برون رفت به قلم محمداسماعیل عبداللهی منتشر شد.

این کتاب که برگزیده کنگره ملی عاشورا پژوهی سال 1387 است در چهاربخش و پیرامون موضوع آسیب های عزاداری حسینی به مختصات و محورهای این موضوع پرداخته و تلاش کرده است از جنبه ها و حوزه های مختلف، این موضوع را مورد توجه و بررسی قرار دهد.

بخش اول کتاب به معنی شناسی عزاداری، بخش دوم به آسیب ها و دلایل شکل گیری، بخش سوم به راه برون رفت و بخش چهارم هم به پیوست ها اختصاص دارد.

به اعتقاد نویسنده می شود گفت غالب تحریفها و آسیبهای عزاداری حسینی که وارد این حوزه گردیده نشأت گرفته از مبانی فکری و بن مایه های اعتقادی است که در دستور کار دشمنان دین قرارگرفته و از راههای مختلف برای مبارزه با این واقعه بزرگ و به فراموشی سپردن آن به پا خاسته اند چراکه آنچه در عمل و کارکردها دیده می شود حکایتگر پشتوانه و مبانی فکری خاص خود است.

دشمنان که در چهره های مختلف عرض اندام کرده اند مولفه های مهمی هم چون محتوی، ساختار، مجری و مبلغان را مورد هجمه قرارداده و با تبلیغات بسیار جذاب در صدد خشکاندن ریشه این حادثه تاریخی از راه القاء شبهه، تحریف و بی خاصیت نشان دادن عزاداری به ویژه در عزای سیدالشهدا(ع) برآمده اند.

این کتاب تلاش کرده است تا با هدف آسیب شناسی مجالس عزاداری، آفت ها و آسیب های فعلی این محافل را مورد بررسی قرار دهد و در همین راستا به بررسی علل و انگیزه های مختلف ورود این گونه آفتها در مجالس عزاداری و ارائه راهکارها و پیشنهادات عملی تا حدی که در توان نویسنده بوده پرداخته است.

نویسنده تلاش کرده است همه ابعاد این موضوع را در حوزه مبانی و تعاریف و زمینه ها و عقبه های فکری و رویکردهای خارجی و بیرونی این مقوله مورد کنکاش و بررسی پژوهشگرانه قرار داده و آن را به طور دقیق و عمیق ریشه یابی کند.

به همین دلیل هم ابتدا به معنی شناسی مقوله عزاداری و بعد تدقیق در حوزه آسیب ها از منظر دلایل شکل گیری آن پرداخته و در ادامه راهکارهای برون رفت از این موقعیت را تشریح نموده و در آخر هم پیوستی خوب و کامل از پرسش و پاسخ ها و استفتائات این حوزه را گردآوری و ارائه نموده است.

کتاب عاشورایی برای عاشورا آسیب های عزاداری، دلایل شکل گیری و راه برون رفت به قلم محمداسماعیل عبداللهی را نشر هاتف در سه هزار جلد و قطع رقعی در 167 صفحه و به قیمت 2500 تومان منتشر نموده است.

علاقمندان در تهران می توانند با شماره 66415420 و در مشهد با تلفن 2221597  تماس حاصل نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha