جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مهدیه مهدویان

حوزه/ روان‌شناس و مدرس دانشگاه گفت: اصول زندگی در خانواده مدرنیته با تکنولوژی متاسفانه به سمت بی‌بندوباری‌ها رفته و قداست اصلی که در فرهنگ خانواده‌های سنتی و فرهنگی وجود دارد کم‌رنگ شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه  مهدیه مهدویان در دومین نشست علمی که با موضوع نقش والدین در تربیت فرزندان در گذار از خانواده سنتی به مدرنیته و به همت مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: نقش خانواده در تربیت بسیار مؤثر است به‌طوری‌که در یک خانواده سالم احترام متقابل است، ممکن است که تضاد فکری باشد اما جلوی بچه‌ها بروز نمی‌دهند اگر مخالفتی است با اشاره صحبت را به پایان می‌رسانند تا بعد خودشان به نتیجه برسند و یک تصمیم خوبی بگیرند.

وی ادامه داد: توجه، محبت و نوازش که بهترین بستر اصلی رفع نیاز در دوران بلوغ است . صداقت، برنامه ریزی حل مشکل را  برای بچه باز می‌کنند و راه‌های حل مشکل و حل مسئله را به بچه یاد می‌دهند و بعد در نهایت به بچه یاد می‌دهند که از میان این راه حل‌ها بهترین راه حل را انتخاب کنند.

مهدویان بیان داشت: اعتمادبه‌نفس بچه‌ها در این خانواده بالا می‌رود و بچه می‌داند که در این خانواده تصمیم‌گیرنده است.

وی افزود: در خانواده‌های تسهیل گر رهبری به عهده پدر مادر است اما با بچه‌ها مشورت می‌کنند درست است که ۷ سال اول دوره پادشاهی است اما نه به این صورت که بچه هر کاری هر اشتباهی خواست بکند.

 مهدویان ابراز داشت: بعضی‌ها تصور می‌کنند که سنت یعنی یک روش قدیمی است این در حالی است که از زمان خلقت زمین که انسان وجود نداشت لحظه‌به‌لحظه زمین و تمام مواردی که روش خلق شدند به سمت تکامل پیش رفتند و ما نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم بعد از خلقت آدم و حوا و بعد خانواده و بعد خانواده‌های دیگر بعد از آن شهرها و حکومت‌ها، ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم بگوییم از الان به بعد تکاملی نداریم ما با تکنولوژی پیشرفت کردیم

وی تصریح کرد: سنت یعنی آداب‌ورسوم و فرهنگ من ایرانی اساس در جامعه مدنی ایرانی چه بوده، چه مواردی باعث تجربیات زندگی شده است.

  روان‌شناس و مدرس دانشگاه ابراز داشت: خانواده سنتی نقش پدر و مادر برایش خیلی مهم است و در زندگی نیز آثار این نقش نمایان است.

وی به بررسی خانواده مدرنیته اشاره کرد و گفت: اصول زندگی در خانواده مدرنیته با تکنولوژی متاسفانه به سمت بی‌بندوباری‌ها رفته و قداست اصلی که در فرهنگ خانواده‌های سنتی و فرهنگی وجود دارد کم‌رنگ شده است.

مهدویان تأکید کرد: یک جامعه سالم هیچ‌وقت با تزلزل روحی روبه‌رو نمی‌شود اما متاسفانه در خانواده مدرنیته این تزلزل وجود دارد.

 وی افزود: خانواده سنتی به اصول به عقاید، فرهنگ، پایبند است و ارزش‌های خانواده را می‌داند و علاوه‌برآن مقام، مرتبه، رتبه، احترام و صمیمیت در آن موج می‌زند.

مهدویان بیان داشت: در خانواده مدرنیته شیوه‌ها فرق کرده است معمولاً این‌ها به بهانه تجددگرایی به فردگرایی روی می‌آورند. متاسفانه در این شرایط که انقلاب صنعتی هم شده خانواده‌ها دچار فساد اخلاقی و ناهنجاری‌های اجتماعی شده‌اند.

وی ادامه داد: معمولاً در خانواده‌های مدرنیته بچه‌های تک والدی و یا خانواده‌های تک‌فرزندی می‌شوند و زوج‌های جوان تمایلی به فرزندآوری ندارند و در عوض به نگهداری حیوانات خانگی روی می‌آورند.

 مهدویان تصریح کرد: افزایش طلاق متاسفانه در این خانواده‌ها و جوامع مدرنیته زیاد است و فردگرایانه رفتار می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha