پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 950677
۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
سردار روحانی

حوزه/ یکی از یاران آیت الله فاضلیان با اشاره به ویژگی های اخلاقی این عالم فقید، گفت: آیت الله فاضلیان در هیچ یک از عرصه‌ها، خود را از مردم جدا نمی‌کرد و در تمامی میدان‌ها حضوری فعال و تاثیرگذار داشت، بسیار ساده و خاکی بود و شاید بهتر است بگوییم خاکی‌تر از خاک، اصلاً برای خود، مقام و منزلتی بالاتر از عامه مردم در تجمعات و جلسات و مناسبت‌ها قائل نبود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، سال گذشته برخی از علما و بزرگان ایران اسلامی دعوت حق را لبیک گفتند و متاسفانه از بین ما رفتند، اما تفاوت بین این بزرگان و علمایی که در سال‌های قبل دارفانی را وداع گفتند آن است که درگذشتگان سال ۹۹ به صورت مظلومانه‌ای از این دنیا رفتند و به دلیل شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا و عدم امکان برگزاری مراسم و تجمعات، خاکسپاری آنها با تعداد نفرات محدود و بعضا بدون مراسم برگزار شد.

مردم دارالمومنین و دارالمجاهدین همدان نیز سال گذشته آیت الله سید رضا فاضلیان از علما و روحانیون انقلابی خود را در پنجمین روز از آبان سال ۹۹ از دست دادند و پیکر ایشان را بدون برگزاری مراسم و بنا به وصیت آن مرحوم در حرم مطهر رضوی در شهر مقدس مشهد به خاک سپرده شد.

آیت الله فاضلیان ارتباط خوبی با مردم از هر قشری داشت و چه قبل و چه بعد از انقلاب و در دوران دفاع مقدس از محورهای اصلی در وحدت و انسجام مردم منطقه خود بود.

یکی از یاران این عالم که از دوران پیش از انقلاب پای منبر ایشان کسب فیض می‌کرد و پس از انقلاب و در دوران دفاع مقدس نیز در کنار آیت الله فاضلیان حضور داشت، سردار مهدی روحانی، جانشین سازمان پدافند غیر عامل کشور و از فرماندهان دوران جنگ ۸ ساله است.

وی در گفت‌وگویی با خبرنگار حوزه به تبیین مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی این روحانی رزمنده و استاد درس اخلاق پرداخت که در ادامه مشروح آن را با هم می‌خوانیم: 

 
حوزه- از نحوه آشنایی خودتان با آیت الله فاضلیان بگویید؟

آیت الله سید رضا فاضلیان از شخصیت‌های تاثیرگذار و یاران صدیق، خستگی ناپذیر و باوفای حضرت امام(ره) و از مجاهدان و مبارزان نستوه فی‌سبیل الله در راه اسلام عزیز و انقلاب اسلامی بودند.

بنده از دوران نوجوانی در مسجد ملاجلیل شهر همدان که ایشان امامت جماعت آن را به عهده داشت، با آیت الله فاضلیان آشنا شدم، عالمی که در طول مبارزات ملت شریف ایران، مردم همدان از بیانات شیوا، انقلابی، شورانگیز و روشنگرانه‌اش بهره‌مند می‌شدند و غالباً بعد از نماز مغرب و عشاء، به ایراد سخنرانی و خطابه‌های آتشینی علیه رژیم طاغوت می‌پرداختند.

حوزه- نحوه حضور و فعالیت آیت الله فاضلیان در دوران مبارزه با رژیم طاغوت چگونه بود و به چه نحو مردم همدان را در این مبارزات رهبری می‌کردند؟

با ورود حضرت آیت الله مدنی به همدان و پس از تبعیدشان، آیت الله فاضلیان خود را مرید ایشان دانست و در امر مبارزات مردم شریف همدان علیه رژیم شاهنشاهی از وی متابعت تام داشت، تا جایی که هر روز گرمتر و پرحرارت‌تر در راهپیمایی‌ها و تظاهرات مردم علیه رژیم به ایراد سخن و روشنگری می‌پرداخت و در بیداری نسل جوان و اقشار مختلف مردم مبارز استان همدان، نقش به سزایی را ایفا نمودند.

ایشان اعتقاد راسخی به حضرت امام خمینی (ره) داشتند و تاکید می‌کردند: "ریشه‌های این انقلاب را باید در درس‌های حضرت امام(ره) پیدا کرد"

کلام دلنشین، ساده و با اخلاص و نافذ ایشان در روح و روان و جان تشنگان معرفت می‌نشست و علت این نفوذ معنوی، در اسرار پنهان ایشان که همانا با نماز شب و تلاوت کلام الله قرآن مجید و تضرع و خشوع شبانه‌شان ارتباط داشت، به خوبی مشهود بود، به نحوی که همیشه در آغاز هر کلام و یا عملی، اول نام کبریا را با عظمت بیان می‌کردند، "بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ".

عالم مردمی که در همه صحنه ها حاضر بود

آیت الله فاضلیان چکیده اسلام را، در مجاهدت و مبارزه علیه رژیم طاغوت می‌دانست و بعد از پیروزی انقلاب پیروی از رهبری را رمز بقای حیات انقلاب و اسلام بیان می‌کرد و با یقین به راه انبیا، در صف اول جریان مبارزه، جز مخلصین اولیه انقلاب بود و لذا با مشاهده زندگی ایشان، متوجه خواهیم شد که سیره‌اش نیز همان سیره حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری می‌باشد.

حوزه- پس از پیروزی انقلاب و خصوصا در دوران دفاع مقدس آیت الله فاضلیان چه نقش نقشی را عهده دار بود؟

آیت الله فاضلیان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در کنار آیت الله شهید مدنی به امور مردم رسیدگی می‌کرد و در غیاب آن شهید بزرگوار، امامت جمعه را نیز عهده‌دار بودند و با آغاز جنگ تحمیلی با حضور در جبهه‌های جنگ، از هیچ‌گونه مساعدت، همراهی، ارشاد و تشویق رزمندگان اسلام دریغ نکردند. ایشان معتقد بود پاسداری از اسلام و حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی جزئی از تکالیف اولیا الهی است، که امروز روحانیت، سپاه، ارتش، بسیج و اقشار مختلف مردم این وظیفه را بر دوش گرفته‌اند و پاسدار را فردی می‌دانست که همه جانبه در راه خدا در حال جهاد است.

ایشان با این اعتقاد که پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن جز وظایف شرعی است، رزمندگان اسلام را چه در جبهه‌های جنگ و چه در پشت جبهه تکریم و مورد تفقد و توجه قرار می‌داد و رزمندگان اسلام را یاران با وفای امام راحل می‌دانست و در تمامی امور جانبازان و ایثارگران اهتمام ویژه‌ای داشت.

آیت الله فاضلیان به تک تک اعضا یخانواده‌های محترم شهدا، حتی المقدور شخصا سرکشی و به مسائل فرهنگی و اعتقادی آن‌ها توجه خاصی داشت، و می‌توان گفت که آیت الله فاضلیان مظهر تمام نمای حدیث مشهور " أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ، گرامی‌ترین مردم کسی است که خدا را از روی عشق و دوستی عبادت و پرستش کند" بود.

حوزه-  از آیت الله فاضلیان به عنوان یک استاد اخلاق و پدر معنوی نیز نام برده شده است، رفتار ایشان با عامه مردم به چه نحو بود؟

آیت الله فاضلیان در تهجد و عبادت، ذکر و یادخدا بودن، پرهیز و اجتناب از معصیت و گناه و در جهاد و مبارزه، همانند ستاره‌ای بود که راه را به پویندگان معرفت نفس، نشان می‌داد.

ایشان قبل و بعد از انقلاب در دوران دفاع مقدس و در دوران زعامت مقام معظم رهبری در هیچ یک از عرصه‌ها، خود را از مردم جدا نمی‌کرد و در تمامی عرصه‌ها حضوری فعال و تاثیرگذار داشت، بسیار ساده و خاکی بود و شاید بهتر است بگوییم خاکی‌تر از خاک، اصلاً برای خود، مقام و منزلتی بالاتر از عامه مردم در تجمعات و جلسات و مناسبت‌ها قائل نبود و خلوص و تقوای ایشان سبب شنیدنی‌تر، جذاب و ماندگار تر شدن کلامشان می‌شد.

عالم مردمی که در همه صحنه ها حاضر بود

این عالم، مصداق آیه شریفه "رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ" بود و نصایح پدرانه‌اش که مملو از مهر، محبت، هدایت و رحمت و با صفا و بی ریا بود بر جان ها می‌نشست، چرا که خود عامل به اخلاق نیکو بود و با اخلاص همه کارهای دنیا و آخرتش به خودی خود از طرف خداوند درست می‌شد و دنیا را محل گذر موقت می‌دانست و تاکید می‌کرد: رودخانه یعنی دنیا، کسی در محل رودخانه برای خود خانه نمی‌سازد، زیرا  آب آن را می‌برد".

حوزه- اگر خاطره‌ای از ایشان به یاد دارید، بیان بفرمایید.

آیت الله فاضلیان با تمام وجود عاشق اهل بیت (ع) خصوصاً حضرت سیدالشهدا(ع) بود، در سفرهای حج، مشهد مقدس، حرم حضرت معصومه (س)، کربلای معلی و نجف اشرف که بنده توفیق داشتم در معیت ایشان در سنوات مختلف باشم، آنچه برایم بسیار حائز اهمیت بود، به جا آوردن تمامی مناسک و آداب زیارت، با معرفت، مطالعه از قبل، آمادگی و حضور قلب با تضرع و خشوع بود.

در بحث مراقبت، وقتی از خیابان‌های شهر که مورد تشکیک ایشان بود، عبور می کرد، حتماً رد مظالم پرداخت می پرداخت و به نیت صاحبان املاکی که در مسیر خیابان به اجبار واگذار کردند به نیازمندان و فقرا اهدا می‌کرد،

دائما مراقبت از نفس را شب و روز در خلوت و جلوت سرلوحه تطهیر روح بزرگ خود قرار می‌داد و به همین علت بود که مورد احترام خاصه و عامه مردم استان همدان خصوصاً شهرستان ملایر بود.

در اخلاق و رفتار فردی، مراعات حال همه افراد جامعه را مد نظر داشت و با احترام خاص با آنها مراوده و معاشرت می‌نمود و با افراد جامعه طوری برخورد می‌کرد که با نزدیکان خود برخورد داشت.

درس اخلاق و معرفت نفس ایشان چنان بر دل‌های تشنه کام، نافذ بود که مخاطبین را مجذوب خود می‌کرد، و لذا آیت الله فاضلیان را باید پدری مهربان، دلسوز، بی‌ادعا و مخلص، پاک و مطهر، فاضلی اندیشمند و عارفی دل سوخته که تنها راضی به رضای خداوند بود بنامیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محسن IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    0 0
    مهم نیست دین شما چیه ، مهم اینه که شما چه فایده ای داری .