شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دوازدهم

حوزه/ رمان"دوازدهم" یکی از کارهای موفق در زمینه داستانی مرتبط با امام زمان(عج) است که در آن نویسنده با نگاهی نوین به موضوع ورود پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، از جمله رمان های موفق در زمینه مرتبط با مهدویت و امام زمان(عج) که طی سال های اخیر منتشر شده و اتفاقاً با استقبال خوب مخاطبان نیز همراه بوده، رمان "دوازدهم" نوشته علی موذنی است؛ کتابی که به همت انتشارات عصر داستان به زیور طبع آراسته شده و در آن نویسنده، برخوردی متفاوت با مساله ظهور و امام زمان(عج) دارد.

نویسنده در این رمان، فضایی هنرمندانه برای همراهی مخاطب خود با قهرمان داستان فراهم می‌کند و نشان می‌دهد که قصدش از پرداختن به چنین موضوعی صرفا خودنمایی و سوءاستفاده از عواطف مذهبی خواننده نیست.

در واقع قصه، مربوط به مشغله‌های یک نویسنده برای نگارش یک فیلم‌نامه و درگیری‌های او با تهیه‌کننده، کارگردان و دیگر عوامل ساخت فیلم می شود که طی آن، از زاویه ای جدید، اهمیت نگاه عقلانی و منطقی به موضوعی که بیش از هزار سال در ذهن شیعیان و حافظه تاریخی ما وجود دارد، توصیف می شود.

این نویسنده پرکار ادبیات داستانی کشورمان همچنین در گفتگویی با اشاره به این که در این رمان تاریخ بازنویسی نشده بلکه تولید تاریخی صورت گرفته است، ابراز می دارد: "امام زمان(ع) تمام کننده امامت و کلیددار امام است و چون حیِ حاضر هستند و شیعیان با ایشان دلبستگی روحی دارند، تصمیم به نوشتن در مورد ایشان گرفتم... به عنوان یک داستان نویس با یک تولد و زندگی شگفت انگیز مواجه بودم و مجموعه زندگانی حضرت برایم سوالاتی ایجاد می کرد مبنی بر این که امام زمانم در قالب داستان چگونه تعریف می شود. "

مؤذنی بنا بر گفته خود، در نگارش رمان "دوازدهم" از نظر تکنیکی فعالیت لذتبخشی را تجربه کرده، تا آن جا که می گوید: "این اثر، امکان برخی بازی‌های تکنیکی در روایت را به من داد که بسیار لذتبخش بود و من را به کشفیاتی درباره زاویه دید رساند که بسیار خوشایند بوده و در کل به خلق کاری متفاوت با سایر آثارم تاکنون منجر شد...شخصیت‌های رمان، ترکیبی از حضور در دوران معاصر و فعلی ما و تاریخ را توأمان با هم دارند. البته باید تاکید کنم که شخصیت حضرت حجت(ع) از نظر من یک شخصیت تاریخی نیست و ایشان به دلیل حضور همیشگی‌شان در میان ما، یک شخصیت معاصر برای داستان نویسی به شمار می‌روند. "

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha