شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 951474
۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
بانی تنظیم

حوزه/ مرحوم سید غلام عسکری رضوی در سال ۱۹۶۸میلادی سازمان تنظیم المکاتب را در هندوستان تأسیس کرد و  به تدریج در سراسر هند مدارس دینی برای کودکان و نوجوانان وابسته به سازمان تنظیم المکاتب تأسیس شد.

خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید علی هاشم عابدی از روحانیون هندوستان در یادداشتی به معرفی مرحوم سید غلام عسکری رضوی موسس سازمان تنظیم المکاتب هند پرداخته که به این شرح است:

وی در سال۱۹۲۸ میلادی  در منطقه ای به نام رای بریلی در نزدیکی شهر لکهنو هند به دنیا آمد.

 پدرش مرحوم سید محمد نقی رضوی بود، ایشان فردی مذهبی و از اهالی منطقه بجنور لکهنو بود. درباره امانتداری اش مرحوم رئیس الوعظین سید کرار حسین واعظ میگوید: مرحوم سید محمد نقی رضوی قلیان می کشید ولی تا زمانی که متولی دارالایتام بود هیچ وقت از زغال دارالایتام استفاده نکرد.

علامه عسکری پس از تحصیلات مقدماتی برای سطوح عالی وارد حوزه علمیه جامعه ناظمیه شهر لکهنو شد و با به دست آوردن عنوان ممتاز الافاضل از این جامعه  فارغ التحصیل شد. همچنین  امتحانات دولتی داد و گواهی نامه های آن را دریافت کرد.

علامه عسکری  پس از فارغ التحصیلی از مدرسه ناظمیه وارد مدرسه الواعظین شد. وی در شهر لکهنو توسط دانشمندان و معلمان ارشد، از جمله علامه سید عدیل اختر زیدی که از اصحاب برجسته، مرحوم سلطان الواعظین، نویسنده کتاب معروف شبهای پیشاور  تحصیل کرد.

علامہ عسکری ۱۸ سال با مدرسه الواعظین لکهنو ارتباط داشت و خدماتی چشم گیر انجام داد.

مرحوم مولانا سید غلام عسکری رضوی در سال ۱۹۶۸میلادی سازمان تنظیم المکاتب را تأسیس کرد و  به تدریج در سراسر هند مدارس دینی برای کودکان و نوجوانان وابسته به سازمان تنظیم المکاتب تأسیس شد. حتی امروز، بیش از ۱۲۰۰ مدارس دینی  وجود دارد و همچنین کتابها برای برنامه درسی این مدارس به پنج زبان تدوین شده و به زبانهای مختلف اردو، هندی، گجراتی، بنگالی و انگلیسی ترجمه شده است تا دانش آموزان از ایالت های دیگر بهره مند شوند. علاوه بر این،  مجلات دو ماهانه به زبان های هندی و اردو منتشر می شود. 

در سال ۱۹۸۳ این خطیب بزرگ یک حوزه علمیه در شهر لکهنو برای نوجوانان بنام جامعه امامیه تأسیس کرد که تعداد زیادی از طلاب آن مشغول تحصیل در حوزه علمیه قم و نجف اشرف هستند و همچنین خدمات مذهبی و تبلیغی را در داخل و خارج انجام می دهند.

پس از تاسیس جامعه امامیه برای آموزش دینی و عالی دختران توسط سازمان تنظیم المکاتب، حوزہ علمیه بنام جامعه الزهرا سلام الله علیها در ۲۰ جمادی الثانی سال ۱۴۱۰ هجری قمری مصادف با  ۸ ژانویه ۱۹۹۰ تأسیس شد.

مرحوم مولانا سید غلام عسکری همچنین در کشور پاکستان سازمان تنظیم المکاتب را تاسیس نمود که تحت اشراف علامه سید رضی جعفر فعالیت می کند.

مرحوم مولانا سید غلام عسکری رضوی علاوه بر تبلیغ تالیفاتی هم دارد؛ مانند تنویر الشهادتین، چرا من شیعه شدم؟، ده مجالس وگلدسته، خطابات و مقالات خطیب اعظم (۴ جلد) و مجالس خطیب اعظم (۷ جلد).

سید غلام عسکری فعالیت تبلیغی خود را پس از فارغ التحصیلی از مدرسه الواعظین آغاز کرد. به دلیل تبلیغ و توانایی سخنوری لقب خطیب اعظم به وی اعطا  شد.

آن مرحوم شب جمعه ۱۸ شعبان المعظم ۱۴۰۵ هجری قمری به دلیل ایست قلبی در میندر، منطقه پونچ (کشمیر) درگذشت. وی برای جلسات موعظه به آنجا رفته بود. جنازه او را به خانه آوردند ودر کنار پدرش در مقبره سادات دربجنور، منطقه لکهنو به خاک سپرده شد.

در حال حاضر حجت الاسلام والمسلمین سید صفی حیدر زیدی دبیر کل این سازمان می باشد که علاوہ بر فعالیت های مذکور فعالیت های جدید هم آغاز شده است؛ از قبیل مدارس مجازی بنام آی مکتب، خدمات درمانی و کمک به مستضعفان. همچنین ماه نامه ها و تقویم سال و کتاب های دینی به زبان اردو، هندی و انگیسی چاپ می شود.

آشنایی با موسس سازمان تنظیم المکاتب هند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha