جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علامه سید غلام عسکری

حوزه/علامه سید غلام عسکری برای تبلیغ به منطقه کشمیر هند رفته بود و مشغول تبلیغ بود که در شب جمعه ۱۸ شعبان المعظم ۱۴۰۵ هجری قمری بعد از سخنرانی دعوت حق را لبیک گفت و از طرف سازمان تنظیم المکاتب روز وفات آن مرحوم ۱۸ شعبان "روز معلم" نامگذاری شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه موسس سازمان بزرگ تنظیم المکاتب مرحوم علامه سید غلام عسکری (ره) در سال ۱۹۲۸ میلادی در شهر رای بریلی اتراپریس هندوستان در خانواده ای مومن از سادات رضوی چشم به جهان گشود۔ پدرش مرحوم سید محمد نقی رضوی که از روستای بجنور منطقه شهر لکهنو بود، انسانی با شرف، متدین و زاهد و مدتی متولی دار الایتام بود.

مرحوم علامه سید غلام عسکری بعد از خواندن دروس مقدماتی، در مدرسه ناظمیه لکهنو مشغول به تحصیل شد و از آنجا فارغ التحصیل شد و امتحانات دولتی را با موفقیت پشت سر گذاشت. سپس برای تحصیلات عالیه به مدرسه الواعظین لکهنو رفت و از آنجا نیز فارغ التحصیل شد و پس از آن به خاطر علاقه زیادی  که به مدرسه الواعظین داشت تصمیم گرفت پولی که مدرسه در دوران تحصیل برای وی مصرف کرده بود به صورت اقساط بپردازد، لذا سالیانه هزار روپیه هندی به مدرسه می پرداخت۔

مرحوم علامه سید غلام عسکری از اساتید و علمای بزرگ کسب فیض نمود که برجسته ترین آنها مرحوم علامه سید عدیل اختر یکی از اصحاب مرحوم سلطان الواعظین (ره) در شبهای پیشاور بود.

علامه سید غلام عسکری (ره) بعد از فراغت از مدرسه الواعظین در نقاط مختلف کشور به تبلیغ دین مشغول شد۔ و به خاطر توانایی در تبلیغ و خطابه به لقب "خطیب اعظم" معروف گشت۔

وی وقتی برای تبلیغ  به مناطق کشور سفر می نمود می دید که مردم ظاهرا شیعه و مسلمان اند ولی به خاطر عدم آگاهی از احکام و معارف دینی از دین و مذهب فاصله گرفته اند. لذا وی تصمیم گرفت که برای ترویج معارف دینی سراسر کشور سازمانی بنا کند. به همین منظور در سال ۱۹۶۸ میلادی سازمان تنظیم المکاتب را تاسیس کرد که اکنون بعد از گذشت حدوداً پنجاه و سه سال برخی فعالیت های آن بدین قرار است:

۱: ۱۲۰۰ مدرسه ابتدایی در سراسر کشور هندوستان زیر نظر این سازمان مشغول به فعالیت هستند،

۲: حوزه علمیه برادران بنام "جامعه امامیه" که الآن حدودا صد طلبه خوابگاهی دارد و صدھا طلبه فارغ التحصیل دارد که در مناطق مختلف جهان مشغول تبلیغ و تدریسند.

۳: حوزه علمیه خواهران بنام "جامعة الزهرا س۔" که ۱۳۵ طلبه خوابگاهی دارد۔ صدها طلبه فارغ التحصیل دارد که مشغول خدمتند.

 ۴: مجله ماهنامه به دو زبان بروز کشور اردو و هندی چاپ می‌شود و به توزیع می شود.

۵: مدرسه ابتدای مجازی بنام "ای مکتب" برای آن دسته از بچه ها که به سببی نمی توانند به مدرسه بروند.

۶: "ای شاپ" فروشگاهی است که علاوه برکتاب های درسی و مذهبی وسایل فرهنگی و مذهبی به فروش می رساند.

۷: همایش های دینی و تعلیمی که در مناطق مختلف کشور برگزار می شود. و در این همایش ها علاوه بر سخنرانی های علما و مداحی شاعران، بچه های مدارس ابتدایی تظاهرات آموزشی انجام می دهند.

غیر از این سازمان تنظیم المکاتب فعالیت های گوناگون دارد، مثلا در حال حاضر با شیوع ویروس کرونا زندگی مردم مختل شده است. لذا از طرف این سازمان به سراسر کشور هندوستان به مردم ضعیف کمک می شود و تا الآن به هزاران نفر سبد مواد غذایی داده شد و این کمک ادامه دارد.

قابل ذکر است که سازمان تنظیم المکاتب یک سازمان مذهبی و مردمی است و دبیرکل این سازمان در حال حاضر حجت الاسلام و المسلمین آقای سید صفی حیدر زیدی است.

مرحوم علامه سید غلام عسکری ره در کشور پاکستان نیز سازمان "تنظیم المکاتب"  تاسیس کرد که صدها مدرسه ابتدایی در سراسر کشور پاکستان زیر نظر این سازمان مشغول به فعالیت هستند و مسئول این سازمان در کشور پاکستان حجت الاسلام و المسلمین سید رضی جعفر است.

مرحوم علامه سید غلام عسکری برای تبلیغ به منطقه کشمیر هند رفته بود و مشغول تبلیغ بود که در شب جمعه ۱۸ شعبان المعظم ۱۴۰۵ هجری قمری بعد از سخنرانی دعوت حق را لبیک گفت و از طرف سازمان تنظیم المکاتب روز وفات آن مرحوم ۱۸ شعبان "روز معلم" نامگزاری شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سید ظهير عباس جعفری IN ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    1 0
    روحش شاد و راهش پر راهرو باد.