پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
ملک زاده

حوزه/ حجت‌الاسلام ملک‌زاده، یکی از ویژگی‌های رئیس‌جمهور اصلح را باور داشتن به اسلام ناب به‌عنوان نسخه کارآمد در همه عرصه‌ها دانست و بیان کرد: علاوه بر همه ویژگی‌هایی که مقام معظم رهبری بارها برای انتخاب اصلح تأکید داشتند، رئیس‌جمهور باید باور قلبی داشته باشد که اسلام در همه عرصه‌های مختلف حرفی برای گفتن داشته و باید سخن اسلام به اجرا درآید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین ملک‌زاده، کارشناس مسائل دینی، در مجمع مجازی مبلغان ماه مبارک رمضان، با اشاره به مسأله نظام سازی و انقلاب اسلامی، اظهارداشت: سخنان بسیاری از هدف انقلاب اسلامی وجود دارد لکن تنها تحلیلی که انقلاب اسلامی را به‌درستی نشان دهد، تحلیل تمدنی انقلاب و نگاه به انقلاب به‌عنوان یک تحول تمدن ساز است.

وی افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب خودسازی، جامعه پردازی و نظام سازی با انقلاب اسلامی آغاز شده و طی ۴۰ سال با همه فراز و فرودها نخستین مرحله آن سپری شده و هم‌اکنون وارد گام دوم انقلاب شده و این تمدن سازی از همان ۴۰ سال پیش به وجود آمده است.

این کارشناس مسائل دینی، لازمه ساخت تمدن اسلامی، نظام‌سازی انقلابی است، گفت: تحقق بیرونی نظام کلان اجتماعی، فرهنگی، سیاسی بر اساس مکتب و مبانی اندیشه خاص است و اگر نظام بر اساس اسلام شکل گرفته باشد، می‌توان از تمدن سازی اسلامی سخن گفت.

وی ادامه داد: برای اینکه تمدن سازی شکل گیرد، ابتدا باید نظام‌های خرد و سپس نظام‌های کلان تشکیل شوند و اگر این نظام‌ها بر اساس اسلام شکل گرفته باشد، می‌توان سخن از تمدن سازی اسلامی به میان آورد.

‌حجت‌الاسلام ملک زاد عنوان کرد: منظور از نظام، مجموعه‌ای از اجزا و عناصر مرتبط، که برای دست‌یابی به برآیندی مشخص و به‌صورت منظم عمل می‌کند، است.

وی با بیان اینکه جوهره نظام، روابط منظم بین اجزا است، گفت: این روابط منظم یعنی الگوی خاصی وجود داشته باشد که اجزا نظم و ترتیب خود را از آن الگو می‌گیرند؛ بر این اساس طراحی و ایجاد چنین الگوی کلان نظام سازی معنا دارد.

 حجت‌الاسلام ملک‌زاده توضیح داد: نظام در مقام تحقق بیرونی عبارت است از وجود خارجی مجموعه‌ای از اجزا که برای دست‌یابی به برآیندی مشخص و منظم و مرتبط هستند.

وی افزود: نظام سازی در مقام نظر و تئوریک یعنی طراحی الگویی با این تعاریف بیان شده، اما آن چیزی که در حوزه‌های علمیه به دنبال آن هستیم؛ طراحی نظام سازی در عرصه نظری است.

این کارشناس دینی اذعان داشت: نظام سازی در مقام عملیاتی و تحقق بیرونی بدین معنا است که پس از طراحی الگو، اجزا و عناصر و ارکان بیرونی را با نظم و ترتیب و الگوی مشخص فعال کنیم.

وی با بیان اینکه هر جامعه متمدن بشری به نظام سازی در عرصه متعدد و متنوع نیازمند است، گفت: کشف، ساخت و پرداخت چهارچوب‌ها و ساختارهای منسجم فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و اقتصادی مبتنی بر دیدگاه‌های استنباط شده الهی برای تنظیم و سامان بخشی به ابعاد گوناگون زندگی بشر و جهت‌دهی به انسان در راستای سعادت دنیای و اخروی، نظام سازی اسلامی می‌شود.

حجت‌الاسلام ملک‌زاده، عنوان داشت: برای جریان هر اندیشه‌ای از جمله اندیشه اسلامی در عرصه اجتماع بدون نظام سازی نمی‌توان اقدام کرد، به‌عنوان‌مثال فقط با سخنرانی و شعاردهی نمی‌توان به جریان اندیشه دست‌یافت، بلکه سخنرانی لازمه تحرک و پویایی می‌شود و در قالب نظام سازی کارکرد دارد.

وی ادامه داد: برای پوشاندن ردای حاکمیت بر تن هر اندیشه‌ای، ضروری‌ترین اقدام این است که آن اندیشه و نظر در قالب یک سامانه و الگوی اجرایی منظم و منسجم درآید که در این زمان می‌گوییم نظام سازی شکل گرفته است.

حجت‌الاسلام ملک‌زاده، یکی از ویژگی‌های رئیس‌جمهور اصلح را باور داشتن به اسلام ناب به‌عنوان نسخه کارآمد در همه عرصه‌ها دانست و بیان کرد: علاوه بر همه ویژگی‌هایی که مقام معظم رهبری بارها برای انتخاب اصلح تأکید داشتند، رئیس‌جمهور باید باور قلبی داشته باشد که اسلام در همه عرصه‌های مختلف حرفی برای گفتن داشته و باید سخن اسلام به اجرا درآید.

وی با اشاره به اینکه در برخی از دولت‌های گذشته متأسفانه این باور به‌صورت کامل وجود نداشته و صرفاً ملعبه‌ای برای رسیدن به اهدافشان بوده، تصریح کرد: لازمه تشکیل دولت اسلامی، نرم‌افزار یا همان نظام‌هاست، مثلاً اگر دولت به حوزه‌های علمیه گفت خواهان اجرای اقتصاد اسلامی، روابط اسلامی، سیاست اسلامی و... است و حرف اسلام در این عرصه‌ها چیست!؟ ما حوزویان باید به شکل مدون و منظم و دقیق این موارد را استخراج و در اختیار دولت قرار دهیم، این وظیفه ما حوزویان است.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha