شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
شهید آوینی

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم گفت: به اذعان خود سینماگران مطرح غربی، سینمای مستند شهید آوینی به خصوص "روایت فتح" ایشان بر روی برخی از این سینماگران، تأثیرگذار بوده است.

محمدحسین فرج‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که جریان تأثیرگذاری شهید آوینی در ساحت هنر و رسانه همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: سینمای مستند این شهید عزیز چنان موفق و گیرا بوده که برخی از سینماگران و هنرمندان مطرح غربی به تصریح بیان داشته اند که از این دست آثار دفاع مقدسی کشور ما، تأثیر و الهام گرفته‌اند.

وی افزود: مستندهای تولیدشده از سوی سید شهیدان اهل قلم به خصوص مستندهای روایت فتح، الگوی بسیار خوبی است برای نسل جدیدی که علاقه مند به فعالیت های فرهنگی و هنری هستند و در عین حال می خواهند ضمن پایبندی به ارزش ها و رویکرد متعهدانه و دین مدارانه دست به تولید آثار هنری بزنند.

این مدرس و پژوهشگر سینما همچنین با بیان این که شهید آوینی اهل مطالعه و دقت نظر و کشف و شهود بود، گفت: به عقیده بنده ما نیاز به هنرمندان و متفکرانی داریم که از ظواهر امر عبور کرده و باطن و حقیقت مسایل را مورد واکاوی قرار دهند و حقیقتاً شهید آوینی خود این گونه بود.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم توجه به داشته های خودمان در عرصه های فرهنگی، هنری و فکری و اندیشه ای ابراز داشت: به لطف الهی ما در عرصه هنر و به خصوص سینما، بضاعت غنی تاریخی، تکنیکی، تمدنی، دینی و تفکر استراتژیکی داریم که باید بتوانیم بر این اساس محصولات هنری و رسانه ای با مدل خودمان را تولید و عرضه نماییم.

 فرج نژاد همچنین افزود: به راستی چه کسی گفته که لزوماً می بایست با خرج هزینه‌های آن‌چنانی و به سبک هالیوود یا آثار بیگ پروداکشن فیلم بسازیم و حال آن‌که با هزینه‌های نسبتاً اندک، اما با طرح و برنامه هوشمندانه و با مشاوران امین و راهبرداندیش می‌توانیم در این مسیر، دست به تولید آثار جذاب و در عین حال پرمحتوایی بزنیم که بازار فروش بین‌المللی و منطقه‌ای خوبی نیز داشته باشند.

وی گفت: در جلساتی که طی سال های اخیر با هنرمندان و متفکران غربی و شرقی داشته ام، آن ها بارها به این مساله تأکید کرده اند که از فیلم‌ها و سریال‌هایی چون مریم مقدس، یوسف پیامبر(ص)، مختارنامه، فیلشاه، فهرست مقدس، و نیز برخی آثار ابراهیم حاتمی کیا، مجید مجیدی و ... الهام گرفته اند و این نشان می دهد که سینمای ایران همچنان منشأ اثر و تحول است به شرطی که ما قدر داشته های خودمان را بدانیم و بر شاخصه های بومی و اسلامی مان بیش از پیش تأکید نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha