سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
فرانسه بعد از نیم سال تعطیلی مسجد پاریس را بازگشایی کرد

حوزه/ مسجدی در پاریس که پس از حملات سرکوب کننده علیه مسلمانان، شش ماه پیش تعطیل شده بود بازگشایی شد. به گفته خبرنگاران فرانسوی این مسجد با ظرفیت ۱۳۰۰ نمازگزار، نماز جمعه را با ۲۰۰ نفر برگزار کرد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از دیلی صباح، مسجدی در پاریس که در پی سرکوب مسلمانان فرانسه پس از کشته شدن معلمی که کاریکاتورهای توهین‌آمیز حضرت محمد (ص) را در سر کلاس درس نشان می‌داد ، توسط مقامات فرانسه تعطیل شد ، سرانجام جمعه این هفته، پس از شش ماه تعطیلی ، بازگشایی شد.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت ، حدود ۲۰۰ نمازگزار برای نماز جمعه را در مسجد جامع پانتین با ظرفیت ۱۳۰۰ نفر برگزار کردند.

پس از قتل ساموئل پاتی، پلیس فرانسه در یک سری حملات را آغاز کرد که هدف آن مسلمانان بوده و عمده آن‌ها در پاریس بود. و در همین راستا دستور تعطیل ساختن مسجد پانتین را که حدود ۱۵۰۰ نمازگزار دارد، صادر کرد. این مسجد که  در حومه پرجمعیت سن سنت دنیس در شمال شرقی پاریس واقع شده، چند روز قبل از مرگ پتی ، ویدئویی را در صفحه فیس بوک خود به اشتراک گذاشته بود و وی را به دلیل به اشتراک گذاشتن تصاویر توهین آمیز حضرت محمد (ص) مورد انتقاد قرار داده بود. بعدها پاتی توسط نوجوانی چچنی تبار کشته شد. و این مهاجم نوجوان نیز توسط پلیس به ضرب گلوله کشته شد.

در حالی که مقامات متعهد شدند اقدامات سختی را علیه «رادیکالیسم» ادعایی واعظ مسجد انجام دهند، که دولت معتقد است تهدیدی برای امنیت فرانسه است ، پلیس اعلامیه‌ تعطیلی را به مسجد ارسال کرد. در اطلاعیه صادر شده توسط رئیس اداره پلیس سن-سنت-دنیس آمده است که امام جماعت این مسجد پس از قتل پاتی مجبور به استعفا شد.، در حالی که محمد هنیچ ، مدیر مسجد نیز به اجبار از سمت خود کناره‌گیری کرده است. این درحالی است که جرالد دارمانین وزیر کشور فرانسه، بازگشایی مسجد را منوط به استعفای این دو دانسته بود. در اوایل ماه مارس ، دارمانین گفت که ۸۹ مسجد در فرانسه قرار است مورد بازرسی قرار گیرند.

لازم به ذکر است فرانسه بیشترین جمعیت مسلمانان اروپا را در خود جای داده است و اسلام دومین مذهبی بعد از کاتولیک در این کشور است.

  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha