سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 952587
۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
حسن بابایی

حجت الاسلام بابایی ضمن تاکید بر درک عظمت و شکوه ماه مهمانی خدا پیش از هر امری، گفت: برای درک آن نیاز به آمادگی روحی و معنوی داریم، که بهترین زمان، روزهای آخرین ماه شعبان المعظم است.

حجت الاسلام حسن بابایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در اصفهان، پیرامون تشریح شرایط ورود به ماه مهمانی خدا اظهار کرد: ماه رمضان، ماهی است که خداوند عالم در آن، قرآن کریم را نازل کرده است. قرآن هم کتابی است که احکام تربیتی، اعتقادی و بخشی احکام و سنن نبی در آن بیان‌شده است.

وی با بیان اینکه در حقیقت همه‌چیز در قرآن کریم برای بشر وجود دارد، گفت:  نکته مهم که باید برای ما در این ماه موردتوجه قرار بگیرد این است که باید پیش از ورود به این ماه، عظمت و شکوه آن را درک کنیم و برای درک آن نیاز به آمادگی روحی و معنوی داریم، در حال حاضر بهترین زمان و فرصت استفاده از روزهای پایانی ماه شعبان المعظم است که در این خصوص تأکید فراوانی شده است.

کارشناس دینی ابراز کرد: پیغمبر بزرگوار در آخرین جمعه ماه شعبان، وقتی مسلمان‌ها در کنار او جمع شدند، فرمود: قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ. شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَیَّامِ وَ لَیَالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیَالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ..( ای مردم، ماه خدا بابرکت و رحمت و مغفرت به شما رو کرده است، ماهی که نزد خدا از تمام ماه‌ها برتر است و روزهایش بهترین روزها و شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است و آن ماهی است که در آن ماه به مهمانی خدا دعوت‌شده‌اید )

وی ادامه داد:  ما باید برای ورود ماه رمضان آمادگی جدی داشته باشیم و این آمادگی را در خود ایجاد کنیم، در مستحبات و در سنن دینی ما در خصوص ماه رجب و شعبان نکات زیادی بیان‌شده است که در این ماه روزه بگیرید و خویش را برای ورود به ماه رمضان آماده کنید، لذا جهت آمادگی برای ورود به میهمانی خداوند، رعایت چند نکته برای اهل مراقبه لازم و ضروری است که آنها را به ترتیب اولویت بیان می کنیم.

نماز شکر

حجت الاسلام بابایی افزود: چون مومن، دریافت که ماه مبارک رمضان آغاز سالی است که می توان در آن، به وسیلة عبادت به سعادت و کمال دست یافت و در شب قدر، تدبیر و میزان امور رقم می خورد و دعاها مستجاب می شود، شایسته می بیند که با به جا آوردن نماز شکر، با سال گذشته وداع کرده، به استقبال سال آینده رود و به جهت نجات از خطرهای سال گذشته و دست یابی به رضایت پروردگار و توفیق درک سال جدید، با فراغت کامل و به دور از بیماری ها و آفات باطنی و ظاهری، شکر الهی را به جای آورد.

توبه و استغفار

این کارشناس دینی عنوان کرد: مومن، آنگاه توبه را از خویشتن شروع می نماید، از خدا به خاطر کوتاهی ها و ظلم هایی که در حق او نموده، طلب عفو و گذشت کرده و از سستی هایی که در اصلاح و پاکی قلب، جهت توجه و عنایت خداوند روا داشته، و همچنین دربارة کم کاری های اعضای و جوارح خود در عبادت و عقب انداختن توبة نصوح، از خداوند بخشش می طلبد و از جانب هر عضوی از اعضای خود صدقه می دهد، زیرا خداوند فرموده است:إنّ الحسنات یذهبن السّئیات کارهای نیک آثار گناهان را می زداید.

توسل به آستان پروردگار

وی اذعان داشت: ماه رمضان، اول سالِ بعضی از خواص و اهل سرّ می باشد؛ پس شایسته است به کرم و رحمت الهی متوسّل شوی و از او درخواست کنی تا تو و هر آنچه که تو را در اجرای فرامین او، در طول سال آینده یاری می دهد نگه دارد؛ همان طور که اگر انسان بخواهد به مسافرتی یکساله برود، برای یافتن راهنما و نگهبان و رفیق سفر و جانشین برای امور روزانه در طول مدت غیبتش باید تلاش نماید و چنانچه برای سال جدید آمادگی نداشته باشد، گویا سفر یک ساله ای را شروع کرده، نسبت به سرنوشت و پیش آمدهای آن بی اطلاع است. پس چه بی نیازی والاتر از خداوند متعال تا تمامی امور سال آینده خویش را به او بسپاری و با اطمینان خاطر سفر خود را شروع نمایی؟

توسل به حضرات ائمه معصومین(ع)

دبیر قرارگاه فرهنگی جهاد کبیر استان اصفهان یادآور شد: مهم ترین مسئله ای که سالک در شب اول ماه باید انجام دهد، توسل به نگهبانان و حامیان خود، یعنی ائمه مصومین(ع) می باشد؛ انسان باید آبرو و چهره نورانی آنان را در پیشگاه خداوند شفیع قرار دهد.

پاک کردن اموال با خمس

وی در پایان خاطرنشان کرد: از مراقبات و اعمال مهمی که سالک پس از توبه و پاک کردن قلب باید انجام دهد آن است که به وسیله پرداختن خمس، خوردنی ها و نوشیدنی ها، پوشاک و مسکن و هر آنچه که شخص روزه دار با آن سر و کار دارد را پاک و طاهر نماید و بهتر آن است که خمس اموالش را ابتدای ماه بدهد تا عبادات و اعمالش از راه حلال انجام پذیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مطهره IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    خیلی توضیحات خوبی ا ست