پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
توقف پیروی از رویت ماه رمضان در عربستان در میان مسلمانان بریتانیا

حوزه/ در سال های اخیر ، ساکنان مسلمان برخی از کشورهای غربی و جوامع مسلمان صحت مشاهده هلال ماه در عربستان سعودی  را زیر سئوال برده اند و تصمیم دارند ماه مبارک رمضان را براساس اعلام عربستان آغاز نکنند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از middleeasteye، با آغاز ماه مبارک رمضان در سرتاسر جهان، یکی از مشکلات مسلمانان کشورهای غربی از جمله بریتانیا، ملیت مختلف مسلمانان این کشور است که هر کدام مشاهده هلال ماه و آغاز ماه مبارک را براساس پیرویی از کشورهای مادری‌شان انجام می‌دهند.

در حالی که کشورهای دارای اکثریت مسلمان، مانند مصر، ایران، لیبی ، مراکش ، عمان ، ترکیه و تونس ، برای مشاهده هلال جدید به افراد  محلی متکی هستند ، بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان منتظر هستند عربستان سعودی به عنوان مکانی که قبله مسلمانان در آن واقع شده، اعلام کننده رویت ماه باشد.

با این حال ، در سال های اخیر ، برخی از کشورهای غربی و جوامع مسلمان صحت مشاهده هلال ماه در عربستان سعودی  را زیر سئوال برده اند.

روز پنجشنبه، دادگاه عالی عربستان سعودی با انتشار بیانیه ای از مردم خواست هرگونه مشاهده ماه در روز دوشنبه دوازدهم را در رابطه با «ناسازگاری در تقویم ام القری» برای ماه شعبان گزارش دهند.

نمودارهای دید ماه که توسط دیده بان هلال ماه در انگلیس تولید می‌شود نیز نشان می‌دهد که ماه تا سه شنبه در خلیج فارس یا انگلیس قابل مشاهده نیست.

سلیمان گانی  یک محقق مسلمان از جنوب غربی لندن استدلال می‌کند که تقویم ام القرا به این معنی است که ریاض ماه را  یک روز زودتر از زمانی که عملا دیدن هلال ماه ممکن است، مشاهده می‌کند.

وی افزود: ما نمودارهای دید ماه را داریم و ستاره‌شناسان به ما می‌گویند که عربستان سعودی دارد اشتباه می‌کند. ماه عربستان سعودی حتی در افق نیست، پس چگونه می‌توانیم آن را دنبال کنیم؟

این درحالی است که مقامات برجسته مذهبی در پادشاهی از جمله شیخ عبدالعزیز الشیخ، مفتی اعظم عربستان سعودی، حتی از مسلمانان انگلیس خواسته‌اند که از سعودی‌ها پیروی نکنند.

اقبال ساکرانی‌، دبیرکل بنیانگذار شورای مسلمانان بریتانیا گفت: تصمیم مسلمانان انگلیس برای پیروی از عربستان سعودی، مراکش یا کشور مبدا آنها به جای مشاهده ماه محلی ناشی از این باور است که هوای نامناسب انگلیس می‌تواند دیدن هلال جدید را غیرممکن کند.

وی گفت: تا دهه ۸۰ اکثریت مسلمانان از مراکش پیروی می کردند زیرا در قوانین اسلامی آمده است که اگر شما قادر به دیدن ماه در کشور خود نیستید ، باید از نزدیکترین ملت مسلمان پیروی کنید. اما مشکل این خواهد بود که ما بعد از نیمه شب در انگلیس از مراکش اخبار دریافت می‌کنیم و نمی‌دانیم ماه رمضان هست یا نه.

وی و بسیاری از محققان مسلمان بر این باور هستند که جامعه اسلامی بریتانیا باید خودش شیوه‌ای برای رویت ماه داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha