سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
کد خبر: 953018
۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶
بسیج مدرسه علمیه معصومیه قم

حوزه/ بسیج طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم در بیانیه ای مواضع خود برای انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری، را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ستاد گفتمانی دولت جوان انقلابی بسیج طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم در بیانیه ای مواضع خود برای انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری، را اعلام کرد که متن آن به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و درود بر محمّد و آل محمّد

ملت مؤمن و شهیدپرور ایران اسلامی، حوزویان

و دانشگاهیان، طلاب گرامی و دانشجویان عزیز؛

انتخابات در جمهوری اسلامی، از مظاهر مردم سالاری دینی است. هزاران سال قدرت در این کشور توسط ظالمان و قلدران و با زور شمشیر و سرنیزه جابجا می شد و مردم در تعیین سرنوشت خویش حقی نداشتند. باعث افتخار است که به برکت انقلاب اسلامی و تحت هدایت فقیه عالیقدر، امام خمینی رحمة الله علیه، عنصر اراده ملی که جان مایه پیشرفت همه جانبه و حقیقی است در کانون مدیریت کشور قرار گرفت و میزان، رأی ملت گردید.

اینک در دهه پنجم انقلاب اسلامی، مسیری پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشته ایم. فرزندان ایران اسلامی بعد از باور کردن شعار «ما می توانیم» از عرصه دفاع مقدس تا عرصه علم و فناوری، سنگرهای بی شماری را فتح کرده اند. این مهم در کنار حجم بالای ظرفیت های طبیعی و انسانی کشور، نوید آینده ای درخشان را می دهد. آینده ای بر مبنای معنویت، عقلانیت و عدالت و آینده ای که در شأن ملت مؤمن و غیور ماست و الگو و نقطه امیدی خواهد بود برای مستضعفان جهان و نشان خواهد داد که در مقابل مستکبران عالم نه تنها می توان ایستاد بلکه می توان به مرزهای پیشرفت و آبادانی دست یافت.

آری، ایران اسلامی، مرکز چنین تحوّلی در عالم گردیده است و جبهه استکبار که در غروب خود به سر می برد، درصدد است که ما را از پیگیری «مسیری جدید در عالم» پشیمان کرده و به اولویت های دست چندم مشغول گرداند. ملت مؤمن ایران اسلامی که هزاران جوان رشید خود را در این مسیر نورانی تقدیم نموده است، شایسته آن نیست که درگیر مشکلات قابل حلّ اقتصادی باشد. مشکل، ناشی از رویکردها و سازوکارهای غلط است. مشکل از آنجاست که به جای تفکر «اعتماد کردن به منابع سرشار و همّت جوانان ایرانی»، تفکر «پیداکردن راه حل ها در خارج» اولویت پیدا کند. مشکل از آنجاست که انقلابی که با قدرت مردم به پیروزی رسید و هشت سال در برابر جهان خواران ایستاد، برای ادامه راهش ظرفیت مردم در فرهنگ و اقتصاد و سیاست، در مقابل کانون های قدرت و ثروت به حاشیه رود. مشکل از آنجاست که حتی در بین مدعیان انقلابی گری، به جای هم افزایی برای اصلاح رویکردها و سازوکارها، قدرت طلبی مقدم شود.

انتخابات، شب قدر نظام اسلامی است و مقدرات مدیریتی کشور را رقم خواهد زد. در این عرصه باید انفعال را کنار گذاشت. در شرایط فعلی کشور، باید فارغ از جناح بندی های میان تهی سیاسی، خیزشی عمومی برای تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و مسائل برآمده از آن توسط جوانان انقلابی و با کمک کارشناسان متعهد رقم بخورد. نباید اجازه داد که انتخابات، درگیر مسائل و دوگانه های تحمیلی و تخیّلی شود. اساسا در بستر چنین کنش آگاهانه، فعال و فراگیر است که می توان هم افزایی حقیقی نیروهای انقلابی را برای حلّ مشکلات مردم شکل داد و به بهبود پایدار وضعیت کشور امید داشت. لازم است جوانان انقلابی، به جای دعواهای سیاسی با در دست داشتن شاخص های برآمده از گفتمان انقلاب اسلامی و فهم اولویت های روز جامعه و با چشمانی باز وارد صحنه انتخابات و مسائل آن اعم از ترویج شرکت در انتخابات و تبیین شاخص های انتخاب اصلح و سنجش عیار نامزدها شوند.

بسیج طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم برای انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری، در این مسیر گام برخواهد داشت. مواضع ما با الهام از سخنرانی امام خامنه ای حفظه الله در ابتدای سال و هم اندیشی با طلاب و اساتید و کارشناسان، به شرح ذیل اعلام می گردد:

۱ـــــــ معتقدیم در حال حاضر مسئله، بودن یا نبودن برجام نیست بلکه مسئله، «خنثی کردن تحریم ها» است. خطر آن است در حالی که کارشناسان اقتصادی معتقدند هفتاد درصد مشکلات اقتصادی ریشه در داخل دارد و ربطی به تحریم ها ندارد، مجددا کلید خارجی بر کلید بومی اولویت پیدا کند. نگرانی آن است که برجام سازان و حامیان آنها، سرمایه اجتماعی حاصل از تجربه برجام و غیرقابل اعتماد بودن آمریکا و عمّال او را بر باد دهند و مواضع قطعی و تصریح شده را نادیده بگیرند و در شرایطی که کشور آماده «رهایی از تفکر تکیه به خارج» و «پرداختن به ریشه های داخلی مشکلات» شده است مجددا با کمک بوق چی های داخلی و خارجی شان، راه حل خارجی را اولویت داده و مسیر اشتباه را در پیش گیرند. خطر جدی آن است که بی توجه به ظرفیت گسترده کشورهای منطقه و جهان اسلام و دولت های همسو با جمهوری اسلامی برای شکل دهی بازار و جبهه مستقل سیاسی و اقتصادی، ارتباط با دنیا در آمریکا و عمّال او و مذاکره با آنها خلاصه شود.

۲ـ می بایست در ذیل الگوی اقتصاد مقاومتی، ساماندهی مردمی برای «اقتصاد مردمی» شکل بگیرد. در حال حاضر، برجسته شدن کانون های انحصار در اقتصاد و به حاشیه رفتن سرمایه و اراده عموم مردم نگران کننده است. سرمایه داری افسارگسیخته، فرهنگ و سیاست را هم از مسیر صحیح منحرف خواهد کرد؛ چنان که کرده است. اقتصاد مردمی با اقتصاد اعانه ای و اقتصاد سرمایه داری متفاوت است. در اقتصاد مردمی، دولت با کمک خود مردم برای عاملیت سرمایه و اراده عموم مردم (از پیرزن روستایی گرفته تا خانواده ای شهری و تا بنگاه های متوسط و بزرگ) بسترسازی می کند نه اینکه تمرکز صرفا بر بنگاه های بزرگ اقتصادی باشد. در اقتصاد مردمی، تنها مرکزنشینان طبقه متوسط، محور پیشرفت نخواهند بود بلکه حق سیستان و اهواز و کرمانشاه و روستانشینان و نوار مرزی و کولبران نیز ادا خواهدشد.

۳ـ عدالت، در صدر هدف های اولیه ی همه ی بعثت های الهی است. انقلاب اسلامی، گام های موثری در عدالت اجتماعی و توزیع عمومی امکانات برداشته است. اما وضعیت موجود عدالت اجتماعی در شأن انقلاب اسلامی نیست. مسئولین جمهوری اسلامی باید از شکاف های عمیق طبقاتی به شدت بیمناک باشند و نباید با ویژه خواران و فریبگران اقتصادی مماشات کنند. مردم نشان داده اند که مشکلات را تحمل می کنند اما از فساد و تبعیض شکایت دارند. به راستی، چه شده است که اختلاف حقوق سی برابری در جمهوری اسلامی قانونی شده است!؟ آیا مدیرانی که عادت به ویژه خواری و ویژه نشینی کرده اند می توانند با فقر و فساد و تبعیض مدیریتی، اقتصادی، آموزشی و بهداشتی مبارزه کنند!؟ آیا مردم دوردست ترین نقاط کشور در محاسبات این مدیران، جایگاهی دارند!؟

۴ـ ما مسائل فرهنگی را بن مایه پیشرفت کشور می دانیم. متأسفانه غلبه فرهنگ و تفکر «خودباختگی» و «عدم اعتماد به ظرفیت های داخلی» و «به حاشیه رفتن عموم مردم» ضربات جدی را در مسیر حرکت انقلاب اسلامی ایجاد نموده است. امید است با شکل گیری دولت جوان انقلابی، حرکت در مسیر «تحقیر ملت» متوقف شود و فرهنگ «ما می توانیم» و «عزت» احیا شود. به راستی که جهانیان هم با دولتی که مظهر عزت و توانمندی و استقلال است، تعاملی بهتر خواهند داشت تا با دولتی که خودباختگی و ضعف را به نمایش می گذارد.

۵ ـ ما امیدبخشی را نخستین و ریشه ای ترین جهاد خود می دانیم. ما هر گونه تحلیلی که منجر به ناامیدی و انفعال شود را به شدت محکوم می نماییم و معتقدیم که ظرفیت های بکر و ناب طبیعی و انسانی کشور بسیار فراتر از مشکلات موجود است. البته باید به این ظرفیت ها اعتماد کرد و برای بروز آنها برنامه داشت.

۶ ـ ما معتقدیم در گام دوم انقلاب اسلامی، برای پیشرفت در عرصه های فرهنگ، اقتصاد و سیاست، باید «عموم مردم و جوانان» به میدان بیایند. آری، این سنّتی الهی است که «إنّ الله لایغیّر ما بقوم حتّی یغیّروا ما بأنفسهم» (سوره رعد، ۱۱). دولت جوان انقلابی باید بسترساز چنین اتفاقی باشد و فرهنگ «همه با هم» را احیا کند. لذا ما تفکراتی که مبتنی بر آن است که حل مشکلات کشور تنها از یک شخص خاص ساخته است و یا اینکه صرفا گروهی خاص باید به میدان بیایند را نفی می نماییم.

۷ـ لذا از نظر ما، دولت جوان انقلابی، دولتی است که برنامه و اراده داشته باشد تا با پیگیری راهبرد خنثی کردن تحریم ها، توجه را از خارج به داخل برگرداند و با مبارزه با فساد و تبعیض، اقتصاد مردمی را ساماندهی کند. لازم است سابقه نامزدها و کارشناسانی که آنان را همراهی می کنند و برنامه های نامزدها با این نگاه بررسی شود و به صرف شعارهای انتخاباتی اکتفا نشود. تنها راه علاج دردهای مزمن در مدیریت اجرایی کشور را شکل گیری چنین دولتی می دانیم و امید است با چنین دولتی، هوایی تازه در کشور دمیده شود.

ما وظیفه خود می دانیم که در ایام باقی مانده تا انتخابات ۱۴۰۰، هفت مورد یادشده را با کمک کارشناسان متعهد، از طریق برنامه های مختلف و حضور در جمع های مردمی تبیین نماییم و کمک کنیم مسائل حقیقی گفتمان انقلاب اسلامی در برهه کنونی شناخته شود و میدان به دوگانه های تحمیلی داده نشود. همچنین تلاش خواهیم کرد تا مواضع نامزدهای مختلف را نسبت به این مسائل مطالبه کرده و منتشر نماییم. وظیفه خود می دانیم پس از انتخابات نیز فارغ از نتیجه، در کنار مردم باشیم و برای تحقق موارد گفته شده تلاش و مطالبه نماییم. ما تلاش خود را برای شناخت و عمل به وظیفه مان انجام خواهیم داد و معتقدیم «و الذین جاهدوا فینا لنهدیّنهم سبلنا و إنّ الله لمع المحسنین» (سوره عنکبوت، ۶۹).

ما از عموم دلسوزان، اندیشمندان و فعالین اجتماعی حوزوی و دانشگاهی دعوت به عمل می آوریم ضمن ورود قوی در این عرصه، ما را از همکاری و مساعدت عملی و فکری خود بهره مند سازند. همچنین از ملت مؤمن و شهیدپرور ایران اسلامی استدعا داریم که فرزندان خود را در این مسیر از دعای خیر بی نصیب نگذارند.

سلام و درود بر امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی که راه عزّت و سعادت را بر ما گشودند؛ سلام و درود بر روح حاج قاسم عزیز و سلام و درود بر روح دانشمند هسته ای، شهید فخری زاده.             

و من الله التوفیق

ستاد گفتمانی دولت جوان انقلابی

بسیج مدرسه علمیه معصومیه قم

بیست و سوم فروردین ماه ۱۴۰۰ هجری شمسی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha