دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام طباطبایی

حوزه/ حجت‌الاسلام طباطبایی گفت: اگر به‌ غیر از خدا توکل کنیم قطع امید می‌شویم و کار ما به سرانجام نمی‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام سید عبدالطیف طباطبایی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات معراج نیروی زمینی سپاه، در ادامه سلسله جلسات تفسیر «دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان»، اظهار داشت: در روزهای ماه مبارک رمضان از خداوند درخواست می‌کنیم که «اللهمّ اجْعلنی فیهِ من المُتوکّلین علیکَ واجْعلنی فیهِ من الفائِزینَ لَدَیْکَ واجْعلنی فیهِ من المُقَرّبینَ الیکَ بإحْسانِکَ یاغایَةَ الطّالِبین» یعنی خداوندا قرارم بده در این ماه از توکل‌کنندگان بر خودت وبگردانم در آن از سعادتمندان درگاهت و قرارم ده در این ماه از مقربان پیشگاهت به‌حق احسانت ای هدف نهائی جویندگان.

وی در ادامه گفت: یکی از صفات بسیار بزرگ و عالی انسان توکل است و خوشا به حال کسانی که در سراسر زندگی دنیوی خودبه‌خود توکل می‌کنند؛ چراکه اگر به‌ غیر از خدا توکل کنیم قطع امید می‌شویم و کار ما به سرانجام نمی‌رسد؛ ازاین‌رو در فراز اول این دعا ما از خداوند می‌خواهیم که ما را از آن‌کسانی قرار دهد که بر او توکل می‌کنند.

حجت‌الاسلام طباطبایی در ادامه با اشاره به معنای توکل، اذعان داشت: توکل به معنای واگذار کردن کار به دیگری است یعنی ما کسی را وکیل و صاحب‌اختیار خود قرار دهیم؛ به‌عنوان‌مثال وقتی می‌گوییم این کار را به فلان شخص واگذار کردم یعنی اختیارش را به او سپردم که او هر جوری که بخواهد آن کار را انجام دهد و هر جوری طرف آن کار را انجام دهد من خوشحال می‌شوم؛ ازاین‌رو توکل کردن به خداوند یعنی همه کارها را به خداوند واگذار کنیم.

وی همچنین در جواب این سؤال که «توکل چگونه به دست می‌آید؟» ابراز داشت: منشأ و ریشه دست یافتن به توکل، توحید و یگانه‌پرستی خداوند است، هر چه توحید و خداپرستی انسان بیشتر باشد توکلش به خدا نیز بیشتر می‌شود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات معراج نیروی زمینی سپاه، به بیان نمونه‌هایی از آیات الهی در مورد توکل پرداخت و گفت: در قرآن کریم تأکید زیادی درباره توکل شده است. به‌عنوان‌مثال در آیه ۲۳ سوره مائده چنین آمده است «وَ عَلَی اللَّهِ فَتَوَکَّلُوا إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ» یعنی اگر شما راست می‌گویین‌ و مؤمن هستین به خداوند توکل کنید پس نتیجه می‌گیریم اگر در کارهایمان  به خداوند توکل نکنیم از دایره ایمان خارج گشته‌ایم.

وی افزود: در آیه ۱۲ سوره ابراهیم نیز می‌خوانیم «وَعَلَی اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُونَ» یعنی کسانی که توکل‌کننده‌اند باید به خدا توکل کنند. همچنین در آیه ۳ سوره طلاق خداوند می‌فرماید «وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» یعنی کسی که بر خدا توکل کند خدا همه امور او را کفایت می‌کند.  

حجت‌الاسلام طباطبایی با اشاره به فراز دوم دعای این روز مبنی بر «واجْعلنی فیهِ من الفائِزینَ لَدَیْکَ»، عنوان کرد: فوز به معنای رستگاری و سعادت است اگر آدمی متوکل شد و دارای توکل حقیقی گشت خواسته‌های دیگرش ازجمله فوز و تقرب به خداوند نیز مستجاب می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که «چگونه جزء فائزون قرار بگیریم» بیان داشت: کسی که از خداوند و رسولش اطاعت کند و دلش پر از ترس خداوند باشد و در برابر خداوند خودش را ناچیز بداند فائز است؛ ازاین‌رو خشیت و ترسی که همیشه با خضوع و فروتنی همراه باشد موجب رستگاری انسان می‌شود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات معراج نیروی زمینی سپاه با اشاره به فراز دیگر دعای این روز ماه مبارک یعنی «واجْعلنی فیهِ من المُقَرّبینَ الیکَ»، خاطرنشان کرد: مقرب درگاه خداوند کسی است که نزدیک به خداوند باشد پس درمی‌یابیم که هرکسی که مقرب درگاه خداوند است فائز نیز هست و هرکسی که فائز است مقرب درگاه خداوند است.

وی با اشاره به عبارت «بإحْسانِکَ یاغایَةَ الطّالِبین»، گفت: در این فراز ما از خداوند متعال به‌عنوان غایت طلب درخواست‌کنندگان یاد می‌کنیم و او را واسطه دستیابی به خواسته‌هایمان قرار می‌دهیم.

حجت‌الاسلام طباطبایی در پایان گفت: اگر این دعا را با خضوع و تواضع و از صمیم قلب بخوانیم و خود را خالص کنیم قطع به‌یقین خداوند در این روز پر خیروبرکت دعای ما را مستجاب می‌کند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha