سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تصاویر/ نشست بصیرتی طلاب خوی با حجت الاسلام و المسلمین زمانی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: واجب است بر مردم که در پاسخ به مشورت خواهی پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله به او جواب دهند؛ در حال حاضر به جای پیغمبر اکرم ولی فقیه است، حاکم دینی است و از مردم می خواهد مشورت دهند چه کسی رئیس جمهور باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمان در اولین جلسه از سری جلسات تفسیر آیات و روایات مرتبط با موضوع انتخابات که در ماه مبارک رمضان، در مرکز مدیریت حوزه های علمیه و با مشارکت پایگاه بسیج این مرکز با معاونت منابع انسانی حوزه برگزار می شود، گفت: جمهوری اسلامی حکومتی است مرکب از دو کلمه که یکی حاکمیت اسلام و دیگری حاکمیت جمهور یعنی مردم می باشد.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه گفت: در مورد حاکمیت اسلام ده ها آیه داریم؛ به طور مثال آیه شریفه « إِنِ الْحُکْمُ إِلَّا لِلَّهِ » را داریم. هیچ کس جز خدا حق حاکمیت ندارد؛ «وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ».در باب ضرورت حاکمیت الله آیات فراوان است.

وی با اشاره به موضوع حاکمیت مردم در قرآن کریم گفت: اما در موضوع حاکمیت مردم خداوند به اولین حاکم از جانب خودش یعنی پیامبر اکرم امر می کند باید با مردم مشورت کنی، رأی مردم را بگیر و گوش کن؛ « وَ شَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ »؛ این همان جمهوریت است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی ضمن تشریح مفهوم واژه «الأمر» تصریح کرد: طبعاً مقصود از «الأمر» همه چیزها مانند احکام فقهی و یا احکام شخصیه نیست؛ «الأمر» به قرینه آیه بعدی امور اجتماعی را شامل می شود؛ در آیه بعدی آمده است که جامعه مؤمن، جامعه اهل مشورت است و کارهای اجتماعی را با هم مشورت می کنند؛ « وَ أَمْرُهُمْ شُورَی بَیْنَهُمْ ».

وی افزود: مشورت یعنی کل جامعه با هم صحبت می کنند، طبعاً نظر اکثریتی وجود دارد و آن نظر مورد استفاده قرار می گیرد.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه بیان داشت: از سوی دیگر وقتی که حاکم به عنوان پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله از جانب خداوند به مشورت با امت و اخذ رأی آنان امر می شود به تک تک مردم جامعه نیز واجب می گردد که به پیغمبر مشورت دهند؛ این وجوب به صورت طرفینی است.

وی گفت: واجب است بر مردم که در پاسخ به مشورت خواهی پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله به او جواب دهند؛ در حال حاضر به جای پیغمبر اکرم ولی فقیه است، حاکم دینی است و از مردم می خواهد مشورت دهند رئیس جمهور چه کسی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با تأکید بر طرفینی بودن وجوب برگزار کردن انتخابات و شرکت در آن اظهار کرد: همچنان که بر حاکم اسلامی برگزاری انتخابات واجب است، بر تک تک آحاد امت نیز واجب شرعی است که در انتخابات شرکت کنند و رأی دهند.

وی عنوان داشت: این وجوب استنباط شخصی من نیست؛ رهبر معظم انقلاب با صراحت بیان کردند که شرکت در انتخابات بر هر نفر شرعاً و عقلاً واجب است.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه گفت: این یعنی ترک انتخابات معصیت است و این نکته مهم که از آیات قرآن کریم گرفته می شود باید از جانب روحانیت و سایر فعالان فرهنگی کشور به گوش مردم برسد.

وی افزود: در آیه شریفه داریم: «وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ»؛ اما این آیه فإذا عَزِموا ندارد؛ یعنی رأی مردم که را گرفتی آنچه را درست می دانی انجام بده.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی خاطرنشان کرد: مردم به کسی رأی بدهند تا زمانی که ریاست جمهوری وی از جانب ولی فقیه تنفیذ نشود این جایگاه را نخواهد داشت؛ تنفیذ یعنی اینکه این شخص منتخب دارای نفوذ شرعی است تا در اموال مردم و بیت المال تصرف کند.

وی گفت: صرف رأی مشروعیت آور نیست و صرفاً یک پیشنهاد می باشد؛ لذا چون معیار مشروعیت، تنفیذ و عزم حاکم اسلامی است پس دایر مدار آن می باشد.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه با اشاره به وجود حق عزل رئیس جمهور از سوی ولی فقیه بیان داشت: همانطور که ولی فقیه حق دادن حکم تنفیذ به ریاست جمهوری را دارد حق عزل وی را هم داراست و هرگاه که تشخیص دهد رئیس جمهور شایستگی تصرف در بیت المال را ندارد می تواند او را عزل نماید و نفوذش را شرعاً و قانوناً از بین ببرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هم اصل ساختار نظام جمهوری اسلامی و هم مسئله انتخابات برگرفته از آیات قرآن کریم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha