پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/ دیدار اعضای ستاد بزرگداشت مرحوم آیت الله العظمی حسینی شاهرودی با رئیس جامعه المصطفی

حوزه/ رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: ماه رمضان نقطه اوج فرصت‌های معنوی است که خداوند متعال برای انسان‌ها فراهم کرده است و در اسلام، فرصت‌های مختلفی برای رشد معنوی ما پیش‌بینی شده است که ماه رمضان یکی از این فرصت های ناب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین علی عباسی، امروز در سخنانی به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان اظهارکرد: در اسلام، فرصت‌های مختلفی برای رشد معنوی مسلمانان پیش‌بینی شده است؛ از ساعاتی در شبانه‌روز برای عبادت تا روزهایی در هفته و ایامی در سال، این اوقات ویژگی‌های خاصی برای اُنس و نزدیکی با خدای تعالی که کمال ما در آن قرار داده شده است، دارند.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه ماه مبارک رمضان را اوج فرصت‌های معنوی خواند و افزود: اولیاء‌الله در تمام ایام سال انتظار این ماه مبارک را می‌کشیدند و زمان وداع با این ماه بابرکت، افسوس می‌خوردند. هر یک از انسان‌ها بر حسب ظرفیت وجودی خود می‌توانند از این فرصت گران‌بها استفاده نمایند. اولیای الهی، اهل معرفت و عموم مردم، هر یک به اندازه ظرفیت خود از این سفره گسترده الهی بهره‌مند می‌گردند.

وی با اشاره به نزول قرآن در ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم، مسئله نزول قرآن را نخستین ویژگی مهم ماه رمضان بیان کرده است. هر چند می‌دانیم نزول قرآن از سویی، به صورت تدریجی بوده، ولی آنچه از آیات قرآن استفاده می‌شود و مفسّران بیان کرده‌اند، نزول دفعی و یکباره قرآن در ماه رمضان صورت گرفته است. قرآن کریم، کتاب هدایت و راهنما برای ماست و آیات و نشانه‌های روشنی برای تشخیص حق از باطل بیان کرده است. توجه و اُنس با قرآن در ماه مبارک رمضان بسیار مورد تأکید قرار گرفته و در برخی روایات بیان شده است که تلاوت یک آیه در این ماه مبارک، برابر با ختم قرآن است.

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: در کنار انس با قرآن، ادعیه‌ای که در این ماه وارد شده، آموزش آداب سخن گفتن با خدای تعالی و روش طلبیدن حاجات است. کلماتی که در ادعیه ایام مختلف داریم، مانند دعای کمیل، مناجات خمسه عشر، مکارم‌الاخلاق و... و نیز ادعیه ویژه ماه مبارک رمضان مانند دعای افتتاح و سحر، نعمت‌های بزرگ و سراپا آموزش توحید و نحوه سخن گفتن با خدای تعالی است. توجه به صفات الهی در این ادعیه، معرفت توحیدی انسان را افزایش می‌دهد. گاهی این ادعیه همانند آب روانی در اختیار ما قرار گرفته است که قدردان آن نیستیم، ‌ ولی کسی که گرفتار بیابان باشد، قدر این نعمت و چشمه جوشان را بهتر می‌داند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی اذعان کرد: هر چند گاهی در فلسفه درباره معرفت الهی سخنان ارزشمندی بیان می شود، ‌ ولی در ادبیات دینی ما، همین موضوع به نحوی گویاتر بیان شده است و این حقایق با شور و احساس گره زده می‌شود. در معارف دینی، عشق و سرزندگی در بیان اوصاف الهی دیده می‌شود و موجب ایجاد انس و عشق انسان به مبدأ هستی می‌گردد.

وی یکی از ویژگی‌های دیگر ماه مبارک رمضان را روزه‌داری برشمرد و گفت: این ماه فرصتی برای روزه‌داری و تمرین عملی برای خویشتن‌داری و پرهیز از تمایلات طبیعی و غریزی است که برای رشد معنوی، امساک و خویشتن‌داری توصیه شده است. یکی از مشکلات انسان‌ها، ضعف در برابر تمایلات نفسانی است و در روزه‌داری، تسلط بر نفس سرکش را تمرین می‌کنیم.

رئیس جامعةالمصطفی، با اشاره به مواجهه جهان با بیماری عالم‌گیر و تحت تأثیر قرار گرفتن همه امور مانند مناسبت‌های دینی در این شرایط، ابراز کرد: این بلیه، نوع زندگی جدیدی بر ما تحمیل کرده است، ولی همانند همه مسائل دیگر، روش تبلیغ نیز به عنوان رسالتی که بر عهده حوزه‌های علمیه است، در این شرایط تغییر کرده و این مسئولیت خطیر همچنان باقی است. همه ما باید علی رغم همه مشکلات ایجادشده، به مسئولیت و رسالت خود عمل نماییم. در چند سال اخیر، هر چند با مشکلات متعددی مواجه بودیم، ولی سازمان، اولویت نخست خود را محفوظ نمودن نیروی انسانی دانسته است و تا جایی که ممکن بود، تلاش شد آرامش طلاب و استادان ما حفظ شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی استفاده از فرصت ارتباط با خدای تعالی را برای کسب آمادگی بیشتر به منظور انجام مسئولیت‌ها و رسالت‌ها ضروری دانست و اظهارکرد: همه دست‌اندرکاران این خدمت مخلصانه و مجاهدانه در جامعةالمصطفی باید بدانند لطف و عنایت الهی همراه و شامل حال آنان خواهد بود و کینه‌ورزی دشمنان -ان‌شاءالله- نمی‌تواند مانع و سدی در برابر ما ایجاد نماید.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha