جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اختتامیه نشست مدیران استانی، مسئولان ساماندهی و معاونان مالی حوزه‌های علمیه خواهران

حوزه/ نشست وبیناری معاونین مدیریت حوزه با مدیران و معاونین حوزه های استان ها با حضور آیت الله اعرافی برگزار و در این نشست به دو مقوله تبیین جایگاه و نقش حوزه در جامعه و روند صدور کد تحصیلی دائم طلاب پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، اجلاسیه مدیران استانی حوزه های علمیه با حضور آیت الله اعرافی و معاونان وی و به شکل وبینار برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی در ابتدای این نشست ضمن تبریک میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام گفت: دو موضوع که خیلی برای مدیریت حوزه مهم است و در این نشست مورد بررسی قرار می گیرد؛ یکی از این دو موضوع صدور کد دائم تحصیلی برای طلاب است؛ آیت الله اعرافی وقتی که دیدند آثار چندانی بر کد موقت تحصیلی مترتب نیست فرمودند باید با رعایت قوانین و مقررات و ضمن رفع سریع موانع اجرایی کد تحصیلی دائم طلاب زودتر صادر شود.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در امور استان ها گفت: موضوع دیگر این نشست در رابطه با ثبت نام برای سال تحصیلی آینده است؛ مطالبه مدیر محترم حوزه های علمیه این بوده که علاوه بر افزایش کمّی تعداد داوطلبان در عین حال باید به مسئله به گزینی هم توجه ویژه داشته باشیم.

وی افزود: از مدیران استانی انتظار می رود از ظرفیت واسپاری هایی که به استان ها شده است به ویژه در مورد تأسیس رشته ها استفاده ببرند تا جذابیت حضور در فضای علمی حوزه برای داوطلبان بیشتر مشهود گردد.

ظرفیت برخی از مناطق در کشور در جذب و پذیرش طلاب مستعد و توانمند فعال نشده است

حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد ضمن خسته نباشید به مدیران و کارکنان حوزه های علمیه استان ها گفت: مسئله پذیرش در حوزه های علمیه مسئله مهمی است.

معاون آموزش حوزه های علمیه تصریح کرد: از چند سال پیش برخی معاندان یا افراد بی‌اطلاع در تلاش هستند تا مسئله تحصیل و خدمت در حوزه مقدسه را سیاسی جلوه دهند.

وی افزود: تلاش های بسیاری در زمینه معرفی صحیح حوزه در کل کشور صورت گرفته که خیلی از آن ها به جا بوده و آثار خوبی داشته اند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد بیان داشت: ظرفیت برخی از مناطق در کشور در جذب و پذیرش طلاب مستعد و توانمند فعال نشده است و مناطقی در کشور به خاطر عدم تبیین صحیح نقش، جایگاه و کارکرد حوزه و روحانیت در خدمت به مردم و اسلام عزیز، از جهت طلبه خیز بودن جای کار زیادی دارند؛ اما مناطقی دیگر داریم که به دلیل تلاش هوشمندانه و ارتباطات مستمر مردمی مدیران و فعالان فرهنگی، طلبه خیز هستند.

وی عنوان داشت: پیشنهاد دارم برای حل مشکلات مربوط به بارگذاری اطلاعات در سامانه پذیرش حوزه تیمی از واحد فناوری اطلاعات مرکز مدیریت به یک یا چند استان بروند و این مسائل را مورد بررسی قرار دهند.

تک تک استان ها می بایست نسبت به جذب همت گمارند

حجت الاسلام عینی گفت: در بحث شناسایی و جذب بنابر آمار موجود می توان گفت با توجه به رفتن جمعیت کشور به سمت پیری، به تبع آن پذیرش در حوزه نیز به بروزرسانی دارد.

وی افزود: از سال گذشته معرفی صحیح خدمات و دستاوردهای حوزه‌های علمیه و اطلاع رسانی آن به عموم علاقه‌مندان به مکتب اهل بیت علیهم‌السلام به صورت هدفمند و از طریق فضای مجازی بیشتر شده است.

مدیر سنجش و پذیرش حوزه خاطرنشان کرد: تک تک استان ها می بایست نسبت به جذب همت گمارند تا امسال شاهد توفیق بیشتری در شناسایی و گزینش استعدادها و انگیزه‌های برترِ ورود به حوزه باشیم.

وی گفت: در موضوع صدور کد تحصیلی طلاب، بخشی از آن به زیرساخت ها بر می گردد؛ امسال پیگیری های مکرری از سوی مدیریت های استان ها صورت گرفت تا نسبت به ثبت سوابق، مصاحبه ها، مشاوره ها و سایر مراحل پذیرش اقدام شود.

حجت الاسلام عینی بیان داشت: برای صدور کد لازم است اطلاعات داوطلبان تکمیل و نتیجه تمام مراحل در سامانه ثبت شود؛ دسترسی های لازم در سامانه فعال و در چند مرحله اطلاع رسانی شده است.


حوزه بر عهد همیشگی خود پایبند است

سپس آیت الله اعرافی به ایراد سخن پرداخته و گفت: حوزه بر عهد همیشگی خود که در کنار مردم و در خدمت مردم بودن با کمال دلسوزی، خیرخواهی و تواضع است، پایبند بوده و از التزام و اهتمام به ارزش‌های اسلام و انقلاب کوتاه نخواهد آمد.

آیت الله علی‌رضا اعرافی در اجلاسیه مدیران استانی حوزه‌های علمیه کشور که به صورت وبینار برگزار شد، ضمن تبریک پیشاپیش میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام بیان داشت: امام رضا علیه السلام فرمودند صوم دارای مراتب و مدارج است و صائم نباید هیچ وقت در این مسیر و در طی مدارج صوم توقف کند؛ آنچه در این حدیث شریف قابل استفاده است این است که صوم یک فرصت برای مانع زدایی است تا مراتبی از حقایق عالم روشن و شناخت جدیدی بر بندگان صائم کشف گردد.
وی با تبیین حقیقت روزه و رابطه آن با همه ابعاد وجود انسان گفت: روزه صرفا عملی عبادی و آدابی برای برخی از اعضای وجود ما نیست، بلکه نظامی در هم تنیده و جامع بر همه ابعاد وجود انسان است و اعضا و جوارح وجود ما را در بر گرفته و اگر امساک حقیقی بر هر عضو و ساحتی از وجود ما مسلط شود یقیناً آن عضو و آن ساحت وجودی در مسیر رشد و تعالی قرار می‌گیرد.
عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: وظیفه نخست روحانیت خودسازی است و وظیفه دیگر روحانیت ساختن جامعه و جامعه پردازی است و در این میان وظیفه اخص ما و شما، تربیت افرادی در تراز بالای علمی و اخلاقی، برای حضور در مجالس علمی حوزوی است.

آیت الله اعرافی گفت: ما باید این را بدانیم که حوزه برای افزایش جذب و پذیرش مطلقاً از مباحث کیفی و شاخص های خود کوتاه نیامده و نخواهد آمد.
وی افزود: در سال گذشته میانگین معدل پذیرفته شدگان بالا بوده و کاهش تعداد آنان به دلایل مختلفی بوده که یکی از آن ها وجود همین فیلترهای کیفی است.

استاد درس خارج و سطوح عالی حوزه خاطرنشان کرد: ورود در دانشوری در حوزه علوم اسلامی شرایطی دارد که از آن‌ها کوتاه نمی آییم و به رعایت آن ها تأکید داریم.
وی گفت: اما برای این کیفی سازی نیاز داریم دامنه ثبت نام و تعداد داوطلبان را افزایش دهیم تا به‌گزینی و جذب مستعدترین و با انگیزه‌ترین داوطلبان، به وقوع بپیوندد.
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که در سال گذشته افزایشی را در تعداد ثبت نام شاهد بودیم، افزود: ما می‌بایست حوزه را درست به جامعه معرفی کنیم؛ باید نقش حوزه، تاریخ با عظمت حوزه، نخبگان حوزه و به طور کلی تبیین سیمای حوزه در ابعاد علمی، اجتماعی و سیاسی را با جدیت در دستور کار خود قرار دهیم.

آیت الله اعرافی بیان داشت: باید از ظرفیت هایی که در اختیار ما قرار دارد اعم از ائمه جمعه، صدا و سیما، گروه های جهادی و سایر ظرفیت‌های این چنینی برای تبیین مباحث مربوط به حوزه، پیشینه آن و نقش آن در جامعه استفاده برد تا کمیت و کیفیت جذب افزایش یابد.
وی ضمن اشاره به بررسی و ارتقای مستمر فرآیندهای پذیرشی گفت: ما با برخی موانع در صدور کد تحصیلی طلاب جدیدالورود مواجه بودیم که امسال با تغییرات مهمی که انجام گرفت این موانع نیز تا حدود زیادی برداشته شده اند.
عضو شورای عالی حوزه اظهار کرد: امسال برای همه استان ها، سال اول از اجرای برنامه پنج ساله حوزه های علمیه است، طرح آمایش نیز در مراحل پایانی است که نیاز به کمک مسئولین حوزه های علمیه استان ها دارد تا برش هایی از آن که مربوط به استان هاست تکمیل شود.
آیت الله اعرافی گفت: ما در سال های اخیر سختی های زیادی در زمینه‌های بودجه‌ای داشته ایم، البته در سال گذشته تلاش هایی در این زمینه شده است و به فضل خدای متعال به آینده امیدواریم.

وی با بیان این که  پروژه های نیمه تمام حوزه در حال پیگیری هستند تا تکمیل گردند، خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی پیش رو باید تلاش شود تا ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی در تابستان امسال، کمبودهای علمی و آموزشی برطرف گردد و دوره های تابستانی به خوبی برگزار شوند.

وی گفت: از شب های قدر باید بهره بگیریم و از این فرصت و فرصت های دیگری همچون نماز عید فطر برای تبلیغ حضوری استفاده نماییم و در عین حال فضای مجازی نیز باید مورد توجه قرار گیرد و لحظه ای از تبلیغ در این فضا نباید غافل شویم.
آیت الله اعرافی بیان داشت: نکته بسیار مهم در سال ۱۴۰۰ انتخابات پیش رو است؛ این انتخابات در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی، سند الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و برنامه هفتم توسعه قرار دارد و دولت منتخب این دوره می تواند نقش مهمی در این زمینه ها و تحقق اهداف والای این اسناد ایفا کند.

وی افزود: باید حضور و مشارکت حداکثری اولین موضوع مورد توجه ما باشد؛ وظیفه دوم تبیین خطوط و ضوابطی است که مقام معظم رهبری در باب انتخابات مطرح فرموده اند.

عضو شورای عالی حوزه اظهار کرد: در امتحانات نیز تغییراتی ایجاد شد تا مبلغین حوزوی نیز بتوانند در ترسیم و تبیین خطوط و ضوابط مد نظر مقام معظم رهبری ایفای نقش نمایند.

وی با اشاره به مسأله گفتگوهای وین بیان داشت: در موضوع مذاکرات مقام معظم رهبری نکاتی را فرمودند که در قانون مجلس هم آمده و مطالبه جدی ما حوزویان نیز هستند.

مدیر حوزه های علمیه عنوان داشت: یکی از این نکات رفع تمامی تحریم ها است؛ راستی آزمایی قبلی و اقدام به بازگشت در مرحله بعد و همچنین فرو نرفتن در مذاکرات فرسایشی از جمله مطالبات ما از دولت هستند.

وی گفت: حوزه بر عهد همیشگی خود که در کنار مردم و در خدمت مردم بودن با کمال دلسوزی، خیرخواهی و تواضع است مانده و از پایبندی به ارزش های اسلام و انقلاب کوتاه نخواهد آمد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: تبیین برنامه های حوزه، معرفی نظامات جامع چشم انداز، رشته های تحصیلی حوزه و تحولاتی که در حال رخ دادن است، می تواند به انگیزه بخشی و امید آفرینی بیشتر برای طلاب عزیز کمک کند.

وی در پایان گفت: ما اگر خروجی منظم، به اندازه، به هنگام و به جا نداشته باشیم بی انگیزگی هایی برای طلاب تولید می کند؛ می بایست حد متوسط معیشت طلاب نیز تأمین شود و این امر نیز مورد توجه ماست تا ضمن تامین حداقل‌های اقتضائات زندگی امروزی برای طلاب، زمینه مهیاتری برای تحصیل معارف اسلامی، تبلیغ دین و خدمت صادقانه به مردم ایجاد شود.

مهندس جواد خدیوی در ادامه این نشست ضمن ارائه توضیحاتی در مورد سامانه پذیرش حوزه های علمیه گفت: سامانه پذیرش حوزه در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ اولین سالی بود که زیر بار رفت و مورد استفاده قرار گرفت؛ به همین جهت در برخی مسائل دچار مشکلاتی بود.

وی افزود: کد تحصیلی موقت امسال در مدت زمان کمتر و به صورت سیستمی صادر خواهد شد.

مدیر مرکز فناوری اطلاعات حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: برای طلابی که سن آن ها کمتر از ۱۸ سال است وضعیت سربازی را به صورت اتوماتیک ثبت کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: دسترسی به سامانه پذیرش بر دو پایه جایگاهی و فردی تعریف شده است؛ لذا از این جهت مشکلی وجود ندارد.


انگیزه سنجی افراد ثبت نام کننده

حجت الاسلام والمسلمین فرهاد عباسی مسئول دفتر تدوین متون درسی حوزه، سپس با برشمردن فعالیت های حوزه علمیه قم در موضوع جذب داوطلبان ورود به حوزه گفت: در مورد اقدامات پذیرشی که در قم انجام گرفته است ما ابتدا اصل گام برداشتن به سمت کیفی گزینی و به‌گزینی را سرلوحه کار خود قرار دادیم.

وی افزود: یک کار کارشناسی به مدت دو سال در مدارس قم انجام گرفت تا ببینیم دغدغه های داوطلبین حوزه های علمیه چه بوده و چه مشکلاتی در مسیر پذیرش آنان وجود دارد.

مسئول دفتر تدوین متون درسی حوزه بیان داشت: کار دیگری که در این زمینه اجرایی شد انگیزه سنجی افراد ثبت نام کننده در حوزه های علمیه بود که به کمک مرکز رسانه حوزه انجام گرفت.

وی اظهار کرد: برای مشاوره حضوری میز مشاوره را تدارک دیدیم تا داوطلبان بتوانند در مدارس مختلف از معاونین آن ها مشاوره هایی در مورد مدرسه مورد نظر بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی عنوان داشت: دایر کردن پایگاه های سنجش و پذیرش یکی دیگر از برنامه های ما در سال گذشته بود که شامل ۱۵ پایگاه می شد که خودشان مراحل سنجش، مصاحبه ها و پذیرش را انجام دادند.


صدور کد تحصیلی طلاب مسیر طولانی دارد

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا، مدیر حوزه علمیه استان قزوین در ادامه این نشست گفت: در موضوع ثبت‌نام، حوزه علمیه استان قزوین یک ستاد را امسال تشکیل داد؛ در این ستاد تفکیک وظایفی صورت گرفت و هر مدرسه ای یک نفر عضو این ستاد شد.

وی گفت: اقداماتی که در سطح استان در زمینه ارتباط گیری با سازمان های مختلف می بایست انجام گیرد صورت پذیرفته است.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین عنوان داشت: صدور کد تحصیلی طلاب مسیر طولانی دارد که به زعم بنده هفت خان رستم است.

معرفی صحیح حوزه از طریق رسانه ملی

حجت الاسلام والمسلمین صفدر محمدی سپس از طریق ارتباط تصویری در تشریح برنامه های حوزه علمیه استان آذربایجان غربی در باب معرفی حوزه گفت: شناسایی و جذب جوانان از خانواده های علاقه‌مند، تشکیل کمیته جذب در دفتر امام جمعه محترم، استفاده از ظرفیت های ماه های مبارک رجب، شعبان و رمضان برای برگزاری جلسات قرآن و معارف با رویکرد معرفی صحیح حوزه، از محورهای برنامه ای است که ما امسال طراحی کردیم.

مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان غربی گفت: پیشنهاد داریم معرفی صحیح حوزه از طریق رسانه ملی در برنامه های مرکز مدیریت حوزه های علمیه قرار گیرد.

لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت طلاب و خروجی حوزه های علمیه

حجت الاسلام والمسلمین هادی رمضانی در ادامه به ایراد سخن پرداخته و گفت: از ظرفیت های مختلفی همچون فضای مجازی، ائمه جماعات و سایر ظرفیت ها برای امر پذیرش و ثبت‌نام حوزه استفاده برده‌ایم.

مدیر حوزه علمیه استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: باید فکری به حال استفاده حداکثری از ظرفیت‌های طلاب و دانش آموختگان حوزه کرد.  


حجت الاسلام والمسلمین میرسپاسی گفت: پیشنهاد دارم فعالیت کمیته پذیرش و جذب در طول سال نیز ادامه داشته باشد.

مدیر مرکز امور صیانتی حوزه های علمیه بیان داشت: جلسات این کمیته باید از حالت مقطعی به تداومی در طول سال تبدیل شوند؛ قطعاً این کمیته می تواند به عنوان ناظر علمی در امر پذیرش عمل نماید و مشکلات این روند را کشف و برطرف کند.

حجت الاسلام والمسلمین میرسپاسی گفت: پیشنهاد دارم فعالیت کمیته پذیرش و جذب در طول سال نیز ادامه داشته باشد.

مدیر مرکز امور صیانتی حوزه های علمیه بیان داشت: جلسات این کمیته باید از حالت مقطعی به تداومی در طول سال تبدیل شوند؛ قطعاً این کمیته می تواند به عنوان عیب یاب در امر پذیرش عمل نماید و مشکلات این روند را کشف و برطرف کند.

وی گفت: در رابطه با سؤالات اصلاحاتی در حال انجام است که در آینده و پس از آن ارسال خواهند شد.

شایان ذکر است: تولید فیلم آموزشی در رابطه با شیوه کاربری سامانه پذیرش حوزه، اعزام تیم بررسی کننده مشکلات سامانه پذیرش، ارسال مشکلات از سوی مسئولین استانی به مرکز مدیریت، مطرح کردن مشکلات فنی با واحد فناوری اطلاعات مرکز مدیریت، مبذول نمودن دقت لازم در مورد دسترسی ها و علامت های تأییدی که در سامانه پذیرش زده می شود و تأیید ها از سوی مسئولین استانی، به کار گماردن نیروی آشنا به مسائل فناوری اطلاعات از بین نیروهای موجود در مدیریت استان ها و همچنین اقدام به برگزاری اردوهای تابستانه برای جبران و بازسازی روحیه علم آموزی طلاب که در طول سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا و تعطیلی کلاس های حضوری از دست رفته است، از مصوبات این وبینار سه ساعته بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha