چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 955548
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
تصاویر/ گفت‌وگوی علمی آیت‌الله علوی بروجردی و استاد خسروپناه دزفولی

حوزه/ دکتر ظریف! منصفانه نبود که اینگونه درباره برجام، ناعادلانه سخن بگویید و بر شهید دلها، بتازید و عملکرد ناصواب پارادایم غرب گرایی خود در سیاست خارجه را با پرواز ایران ایر به سوریه، پرده پوشی کنید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه از اساتید حوزه علمیه قم در یادداشتی  به فایل صوتی منتشر شده از دکتر ظریف وزیر امور خارجه، واکنش نشان داده است که متن آن به این شرح است:

    
بسم الله الرحمن الرحیم  
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِّن دُونِکُمْ لَا یَأْلُونَکُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیَاتِ إِن کُنتُمْ تَعْقِلُونَ»
«ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ، ﺍﺯ ﻏﻴﺮ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﻣﺤﺮم ﺭﺍﺯ ﻧﮕﻴﺮﻳﺪ؛ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﻫﻴﭻ ﺗﻮﻃﺌﻪ ﻭ ﻓﺴﺎﺩﻱ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺷﻤﺎ ﻛﻮﺗﺎﻫﻲ ﻧﻤﻰﻛﻨﻨﺪ؛ ﺷﺪﺕ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻱ ﻭ ﺭﻧﺞ ﻭ ﺯﻳﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ؛ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎً ﺩﺷﻤﻨﻲ [ ﺑﺎ ﺍﺳﻠﺎم ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ] ﺍﺯ ﻟﺎﺑﻠﺎﻱ ﺳﺨﻨﺎﻧﺸﺎﻥ ﭘﺪﻳﺪﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺳﻴﻨﻪ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ [ ﺍﺯ ﻛﻴﻨﻪ ﻭ ﻧﻔﺮﺕ] ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﻰﺩﺍﺭﺩ ﺑﺰﺭﮒ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ. ﻣﺎ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎ [ ﻱِ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﻭ ﻛﻴﻨﻪ ﺁﻧﺎﻥ ] ﺭﺍ ﺍﮔﺮ ﻣﻰ  ﺍﻧﺪﻳﺸﻴﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺷﻦ ﺳﺎﺧﺘﻴﻢ.»
وقتی سخنان غیرفنی دکتر ظریف را گوش دادم تعجب کردم و باورم نشد یک دیپلمات و وزیر خارجه کشوری اینگونه خودزنی کند و تخریب سردار دلها را آغاز سازد و با اینکه حاج قاسم تصریح کردند که هر تصمیمی در عرصه نظامی و امنیتی در راستای مصالح ملی بوده؛ تصمیم‌ او را غیر دیپلماتیک بخواند.
 وزیر خارجه درباره این نفس زکیه و شهید مقاومت به گونه ای سخن گفت که وهابیت عربستانی و استعمار پیر انگلیس و منافقان را شادمان کرد.
دکتر ظریف! خطاب این مسکین با شماست و الا حساب میزبان سخنان شما یعنی مرکز بررسی های استراتژیک و منتشرکنندگان این سخنان(از هر جناح سیاسی که باشند) با کرام الکاتبین است.
وزیر محترم، لطفا آیات قرآن درباره ولایت مداری دوست و دشمن را بخوانید و سخنان خود را با این آیات بسنجید تا بفهمید چه کردید؟!
جناب وزیر، سخنان امنیت ستیزانه و ضد دیپلماسی شما، خطای بزرگی است که نه از میدان چیزی می گذارد و نه از دیپلماسی.
سوال بنده این است که غرض سخنان ضد دیپلماسی ظریف چیست؟ آیا برای کسب اجماع اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ است تا او را جسور و هنجارشکن بدانند؟
وزیر محترم، شما پرسشهای زیادی را باید پاسخ دهید اما سراغ پاسخهای بی پرسش می روید. شما از مانع تراشی روسیه نسبت به برجام سخن گفتید؛ اما پرسش از چرایی خروج آمریکا از برجام و تخلف اتحادیه اروپا از مصوبات برجام را پاسخ ندادید؟ ظاهراً در پارادایم غرب گرایی شما پاسخی به این پرسشها یافت نمی شود.
وزارت خارجه شما همه تخم های دیپلماسی خود را در سبد غرب نهاد و هیچ جوجه ای برداشت نکرد.
اما اجازه بدهید نظر کارشناسان برجام را درباره نافرجامی برجام بگویم. برجام شکست خورد چون به آیه فوق عمل نشد و هشدارهای واقع بینانه رهبری جدی گرفته نشد و جنایتهای تاریخی و معاصر آمریکا و اروپا دیده نشد.
نگارنده مخالف مذاکره و ارتباط با کشورهای مختلف نیست؛ اما مذاکره و ارتباط وقتی موفق است که با قدرت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی داخلی انجام شود؛ اما متاسفانه با بی تدبیری این قدرت به نازل ترین مرحله خود رسیده است؛ نزولی که نه زاییده تدبیر بود و نه امیدی برای مردم باقی گذاشته است.
جناب ظریف! آری روسیه کارشکنی کرد؛ اما فراری دادن چین از همکاری با ایران بعد از برجام چه توجیهی داشت؟
دکتر ظریف، منصفانه نبود که اینگونه درباره برجام، ناعادلانه سخن بگویید و بر شهید دلها، بتازید و عملکرد ناصواب پارادایم غرب گرایی خود در سیاست خارجه را با پرواز ایران ایر به سوریه، پرده پوشی کنید.
خداوند، عاقبت شما و ما را ختم به خیر کند و آنچه می گوییم و می نویسیم مرضی رضای حق تعالی باشد.
سردار دلها، ما را ببخش

    
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
عبدالحسین خسروپناه
طلبه حوزه علمیه قم
۶اردیبهشت ۱۴۰۰،سیزده رمضان ۱۴۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عبدالله IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    4 1
    دل‌نوشته دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، در سفر به عراق، درباره جنجال‌های اخیر(1): به هنگام ورود به بغداد بار دیگر در شهادتگاه دوست دیرینه‌ام شهید پرافتخار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و یارانشان حضور پیدا کردم و یک‌بار دیگر در کنار نماد زبونی و استیصال جنایت‌کارانه ترامپ به دلاوران این مرزوبوم افتخار کردم. ولی بسیار تأسف خوردم که چگونه یک بحث نظری محرمانه پیرامون ضرورت هم‌افزایی دیپلماسی و میدان —به منظور استفاده دولتمردان بعدی از تجربیات گرانبهای 8 سال گذشته—به یک کشمکش داخلی تبدیل می‌شود و آسیب‌شناسی صادقانه و مشفقانه برخی روندها به مثابه انتقاد شخصی معرفی می‌گردد. افتخار رفاقت عمیق و همکاری با حاج قاسم بیش‌از دو دهه ادامه داشته و رابطه قلبی و کاری ما تا هنگام شهادت ایشان نه تنها کمرنگ نشد بلکه همواره تعمیق یافت. نه‌تنها امروز و در محضر مردم بزرگ ایران، بلکه در بیش‌از دو دهه گذشته، در داخل و یا خارج، در پشت درهای بسته و یا در علن، صلابت، انسانیت، صلح‌طلبی و شجاعت شهید سلیمانی را در جهان فریادزده و مکرر یادآوری کرده‌ام که اگر صلحی در افغانستان و عراق برقرار شده است و اگر تروریسم داعش شکست خورده است، بیش‌از هرچیز مرهون درایت و شجاعت سردار سلیمانی و رشادت‌ و ایثار مردم این سرزمین‌ها بوده است. در 40 سال گذشته کوشیده‌ام در تحلیل مجتهد و در اجرا مقلد باشم. در مقام کارگزار همواره تابع سیاست‌های مصوب کشور بوده و از آنها با قدرت دفاع کرده‌ام. اما در بیان نظر کارشناسی، عافیت طلبی، مماشات و خودسانسوری را خیانت دانسته‌ام که از مولایمان علی علیه‌السلام آموخته‌ام «إنَّ أعظَمَ‌الخِیانَةِ خِیانَةُالاُمَّةِ، وأفظَعَ‌الغِشِّ غِشُّ‌الأئمَّةِ؛ همانا بزرگترین خیانت، خیانت به امّت است و زشت‌ترین دغلکاری، دغلکاری نسبت به پیشوایان است.»
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    4 1
    دل‌نوشته دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، در سفر به عراق، درباره جنجال‌های اخیر(2): تقلیل بحث نظری در خصوص ارتباط دو بال قدرت خارجی جمهوری اسلامی ایران، یعنی دیپلماسی و میدان، به‌مثابه بهانه‌ای برای دوگانه‌سازی میان نظامیان سرافراز و دیپلمات‌های غیور که هر دو برای عزت و سربلندی ایران عزیز می‌کوشند، نه‌تنها کوته‌اندیشانه بلکه در تقابل کامل با نگرش این دانشجوی روابط بین‌الملل است که میدان و دیپلماسی را مقوم و مکمل می‌داند و نکته اصلی عرایضش—در نواری که نمی‌داند چگونه از آن سوی آب‌ها سردرآورده—ضرورت تنظیم هوشمندانه رابطه میان این دو بال و تعیین اولویت‌ها توسط ساختارهای قانونی و تحت اشراف عالی مقام معظم رهبری است. حراست از منافع کشور و مردم مقاوم، صبور و دلاور ایران، عهدی است که تا آخرین لحظه به آن پایبندم و از مکر مکاران و سرزنش سرزنش‌کنندگان بیمی ندارم.
  • ترابی IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    0 1
    احتمالا ما در تله تدابیر انتخاباتی آن ها افتاده ایم و آنقدر رد و ایراد می کنیم تا وقتی اصل مصاحبه را بگذارند هم بخوانند و از گفته های تود استغفار کنند و برای جبران گذشته به ایشان یا هم فکر هایش رای دهند ظاهرا ما باید زیرکتر از این باشیم و تو زمینی که برای ما گسترده اند بازی نکنیم
    • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      0 4
      ترس از تله گیری هم نباید ما به سکوت مطلق وا دارد
    • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      0 4
      ترس از تله نباید منجر به سکوت شود سنجیده عمل کردن راه درست است
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 4
    « در نواری که نمی‌داند چگونه از آن سوی آب‌ها سردرآورده » وقتی جاسوس کذایی محاکمه و مجازات شده را آنچنان توصیف می کنید ، معلوم است که نمی دانید نوار چگونه از آن سوی آبها سر در آورده !