جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد معاونت آموزش حوزه های علمیه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: قرآن کریم در مورد جوامعی طاغوتی که حتی مردم بر حسب ظاهر حق انتخاب ندارند می گوید مردم در قبال فساد فرعون مسئول هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد در چهارمین جلسه از سری جلسات تفسیر آیات و روایات مرتبط با موضوع انتخابات که در ماه مبارک رمضان، در مرکز مدیریت حوزه های علمیه و با مشارکت پایگاه بسیج این مرکز با معاونت منابع انسانی حوزه برگزار می شود، گفت:  یک حدیث نورانی از امام صادق که می فرمایند: «إیّاکَ أن تَنصِبَ رَجُلاً دُونَ الحُجَّةِ فَتُصدَّقَهُ فی کُلِّ ما قالَ»، مبادا کسی را غیر از حجّت خدا عَلَم کنی و هرچه می گوید تصدیق نمایی.

وی افزود: ما باید در انتخابات یک بازنگری جدی داشته باشیم که این نیازمند یک فرهنگ سازی قوی در بین ملت و نامزدهای انتخاباتی است.

معاون آموزش حوزه های علمیه: وظیفه و مسئولیت کسانی که پای صندوق رأی می روند بالاتر از صرف این حضور بوده و این در حالی است که برخی تصور می کنند تا همینجا وظیفه است که فقط در انتخابات شرکت کنند؛ اما این اقل وظیفه می باشد.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه این است که انتخاب صحیح و احسن داشته باشیم؛ انتخاب هم جز وظایف و تکلیف است و انسان در این باب مورد بازخواست قرار می گیرد؛ این مسئولیت بسیار مهم است اگر این درک در عموم مردم اتفاق بیافتد اینطور هیجانی انتخاب نمی کنند و زیر بار هر حرف، وعده و قولی نمی روند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با اشاره به جوامعی که حکومت های استبدادی مثل حکومت فرعون در آن ها حاکم بوده است گفت: قرآن کریم در مورد چنین جوامعی که حتی مردم بر حسب ظاهر حق انتخاب ندارند می گوید مردم در قبال فساد فرعون مسئول هستند.

وی اظهار کرد: در یکی از آیات قرآن داریم: فَاستَخََفَّ قَومَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُم کَانوا قَومًا فَاسِقِینَ، (و به این تبلیغات دروغ و باطل) قومش را ذلیل و زبون داشت تا همه مطیع فرمان وی شدند که آنها مردمی فاسق و نابکار بودند.

معاون آموزش حوزه های علمیه گفت: در این آیه در حالی که قاعده بیانی و زبانی اقتضا می کند که کلام را به فرعون تمام کند اما به قوم فرعون اشاره شده است؛ زیرا می خواهد بگوید که زمینه استخفاف عقول را که فرعون داشت فسق و فسادگری خود مردم آنرا به وجود آورده بود.

وی تصریح کرد: اگر فساد مردم نبود سلطه گری فرعون هم نبود و فرعون نمی توانست أناَ رَبُّکُم الأعلی را بر زبان جاری کند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد بیان داشت: در جایی که مردم با اراده خود به پای صندوق رفته و رأی می دهند مسئولیت مهم و بالایی بر عهده آنهاست؛ به نظر بنده طلاب و علما باید خیلی روی این فرهنگ کار کنند که مردم نسبت به مسئولیت خود آگاه باشند.

وی تصریح کرد: گاهی با بی توجهی ما به این مسئولیت الهی آسیب هایی حتی متوجه اصل نظام می باشد.

معاون آموزش حوزه های علمیه در پایان افزود: انسانی که پای صندوق رأی می رود باید به این اصل توجه داشته باشد که چه کسی را انتخاب و مسلط بر بیت المال و بیت العرض مردم و حتی انقلاب و نظام حکومتی کشور می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha