جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 956232
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
ایران و چین

حوزه/ نشست سیاسی به صورت برخط با موضوع «بررسی مسائل روز، با تاکید بر مسئله ی انتخابات و سند راهبردی ایران و چین» از سوی مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه (سلام الله علیها) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، روح الله رفعتی پور، استاد دانشگاه امیر المؤمنین(علیه السلام) اصفهان در نشست برخط با موضوع «بررسی مسائل روز با تاکید بر مسئله ی انتخابات و سند راهبردی ایران و چین »، با اشاره به اهمیت نقش آحاد مردم در تحقق جامعه ی دینی، گفت:  خداوند متعال  در آیه ی ۲۵ سوره ی حدید(لقد ارسلنا رسلنا بالبینات .... لیقوم الناس بالقسط ...) به اختیار مردم، در تعیین سرنوشت خویش، اشاره فرموده است. اما نباید مساله ی اختیار مردم در تعیین سرنوشت شان، با این امر که آنها به طور مطلق منبع مشروعیت هستند، خلط شود.

وی در بیان نحوه ی مشارکت مردم در امور جامعه افزود: در مدل حکومت اسلامی، مردم منبع مشروعیت نیستند؛ زیرا اساسا، شارع نیستند که بخواهند صحت و سقم مشروعیت بخشی را تشخیص دهند؛ با این دیدگاه، اگر مشروعیت بخشی به دست مردم باشد بنابراین، باید نتیجه گیری کرد، چون مردم با سید الشهدا علیه السلام همراهی نکردند، نعوذ با لله امام حسین علیه السلام مشروعیت نداشتند. آیا عده ای که از حق مردم در مشروعیت بخشی سخن می گویند این منطق را می پذیرند؟!!!

رفعتی پور با استناد به بیانات مقام معظم رهبری، حکومت اسلامی را جمهوریت بر مبنای دین دانست و اذعان داشت: برخی با تکیه بر فرمایشات رهبر انقلاب، خواستار مشروعیت مطلق برای مردم هستند در حالی که این دیدگاه کاملا برگرفته از دموکراسی غربی است که مورد پذیرش نیست و منظور رهبر  انقلاب برقراری مشروعیت سیاسی در عرصه نظام اسلامی است.

استاد دانشگاه امیرالمومنین(ع) یکی از مولفه های مشروعیت سیاسی مردم را حضور در انتخابات دانست و تصریح کرد: انتخابات سال ۱۴۰۰ دارای شرایط پیچیده ای در زمینه اقتصادی، عدم انگیزه کافی برای حضور حداکثری و شرایط خاص کرونا است.

وی در بخش دوم سخنان خود به بررسی سند راهبردی ایران و چین پرداخت و گفت: در مورد رابطه ایران و چین هیچ گونه توافق نامه و قراردادی منعقد نشده، بلکه یک تفاهم نامه همکاری بین این دو کشور امضا شده است که به موجب آن هیچ قسمتی از اراضی کشور واگذار نشده و به تملک کشور چین در نیامده است.

استاد دانشگاه امیرالمومنین علیه السلام، در تعریف معنای سند تفاهم نامه گفت: در این نوع از اسناد امتیاز بهره برداری منطقه ای از یک کشور به کشور دیگر واگذار می گردد که بر این اساس کشور میهمان موظف است مبالغی را به دولت میزبان پرداخت نماید که منفعت فراوانی را برای کشور میزبان در پی خواهد داشت. بنابراین با اجرای این تفاهم نامه علاوه بر منفعت اقتصادی موجب تقویت وجهه سیاسی کشور در مجامع بین المللی می گردد.

وی در ادامه  افزود: در برخی از مفاد این سند راهبردی امتیازاتی وجود دارد که به موجب آن کشور ایران قادر خواهد بود بانک های ایرانی را در کشور چین تأسیس نماید. که می تواند ضربه بزرگی به بازار دلار بزند و فشار تحریم های اقتصادی را کاهش دهد.

رفعتی پور یکی از امتیازات این تفاهم نامه را تایید رهبر انقلاب دانست و افزود: رهبر معظم انقلاب، آقای لاریجانی را به عنوان نماینده ایران به چین فرستاد و در نهایت به دلیل قوانین بین المللی مبنی بر لزوم امضای دولت هر کشور ذیل مفاد تفاهم نامه ها، دولت ایران موظف شد این تفاهم نامه را امضا نماید.

وی، با توجه به واکنش منفی رسانه های دشمنان به ویژه آمریکا و صهیونیست ها نسبت به این تفاهم نامه، اظهار کرد: از آن جایی که هر جا دشمن با اهداف ما مخالف باشد آن مسئله حق است پس نتیجه می گیریم این تفاهم نامه یکی از شاخص های برون رفت کشور از مشکلات اقتصادی و تبعات ناشی از تحریم ها خواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha