جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام مهدی مسائلی

حوزه/ شبکه اینترنشنال نیز نگران معلمین حق‌التدریس نیست بلکه نگران حضور فعال روحانیون در اموری است که شأنیت پرداختن به آنها را دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام مهدی مسائلی با انتشار فیلمی در صفحه مجازی‌اش نوشته است:

دیروز شبکه اینترنشنال گزارشی با موضوع استخدام روحانیون در آموزش پرورش پخش کرد که در آن از صحبت‌های بنده در مراسم افطاری دو سال پیش طلاب جوان با رهبری استفاده کرده بود. من در قسمتی از صحبت‌هایم به موضوع معیشت دشوار طلاب در سال‌های اخیر اشاره کردم، حالا شبکه اینترنشنال سعی کرد با چینش چند خبر همچون افطاری رئیس‌جمهور به طلاب و حواشی آن، صورتی زیاده‌خواهانه از صحبت‌های بنده ترسیم کند.

چند نکته کوتاه در این‌باره بیان کنم:

۱. به خاطر فرایند طولانی تحصیلات حوزوی، مراجع به طلاب مُحصّل حقوقی می‌دهند که به آن شهریه می‌گویند، شهریه نوعی بورسیه تحصیلی است؛ یعنی طلاب در قبال آن متعهد می‌شوند که درس بخوانند و به تبلیغ دین بپردازند و در واقع تا آخر عمرشان طلبه و روحانی بمانند. این شهریه به طلاب شاغل و غیرمحصل پرداخت نمی‌شود. با تورم‌های بالای این چند سال این شهریه آن‌قدر ناچیز شد که طلاب با کارهای پاره‌وقت نیز نمی‌توانند معیشت خود را بگذارند و در دوراهی ترک تحصیل برای یافتن شغلی تمام وقت و تحمل فقر مطلق قرار گرفتند.(سقف شهریه طلاب هم‌اکنون در بالاترین سطح، پس از ده سال تحصیل موفق، حدود یک و نیم میلیون است که به تناسب تحصیلات تا نصف کاهش پیدا می‌کند).

۲. شهریه طلاب از بودجه کشور تأمین نمی‌شود، بلکه از وجوهاتی است که مردم به مراجع می‌دهند. مبالغی که در بودجه کشور برای حوزه‌ها وجود دارد صرف اداره‌ی تشکیلاتی و تبلیغی حوزه می‌شود. مشابه همین هزینه‌ها به دانشگاه‌ها نیز تخصیص پیدا می‌کند که شاید بسیار بیشتر از بودجه حوزه‌ها باشد. حوزه در کنار دانشگاه نهادی برای پاسخ به نیازهای علمی و معنوی مردم است که البته کسی که به معنویت و دین باور ندارند، صرف این هزینه‌ها را برای حوزه باطل می‌داند.

۳. طلاب بر تدریس بسیاری از موضوعات درسی همچون درس دینی و عربی مسلط و برتر هستند. در قبل از انقلاب اسلامی نیز بسیاری از روحانیون تدریس این درس‌ها را در آموزش و پرورش برعهده داشتند. اگر بناست شغلی متناسب با شئون روحانیت تعریف کنیم یکی از آنها تدریس است. معلوم است که این طلاب متصدی تدریس علوم تجربی، ریاضی و... نمی‌شوند. شبکه اینترنشنال نیز نگران معلمین حق‌التدریس نیست بلکه نگران حضور فعال روحانیون در اموری است شأنیت پرداختن به آنها را دارد.

۴. شبکه اینترنشنال که خود از بودجه دولت سعودی ارتزاق می‌کند باید بداند که ریشه‌ی بسیاری از مشکلات جهان هزینه‌های هنگفتی است که دولت سعودی برای حمایت از وهابیت تکفیری در دنیای اسلام می‌کند. اما متأسفانه شما غیر از مخالفت با دین، آزاده‌ نیز نیستید که به این امور اعتراض کنید!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha